Selasa, 30 Oktober 2012

Bertudung Datuk Bandar Islam pertama bagi Bosnia, mungkin Eropah

Amra Babic has blazed a trail in this war-scarred Balkan nation by becoming its first hijab-wearing mayor, and possibly the only one in Europe. (Photo courtesy Amel Emric / AP)
Babic Amra telah blazed laluan di negara ini perang berparut Balkan dengan menjadi pertama hijab memakai Datuk Bandar, dan mungkin satu-satunya di Eropah. (Gambar ihsan amel Emric / AP)
Datuk Bandar pertama Bosnia bertudung mula tugasnya minggu ini, selepas sesuatu pilihan raya yang menyaksikan beliau menjadi hijab-berpakaian Datuk Bandar pertama di negara ini, dan mungkin di Eropah.

Amra Babic, yang berkhidmat sebagai menteri kewangan serantau sebelum bertanding bagi Datuk Bandar, kini akan berjalan bandar Bosnia Visoko, dalam kemenangan pilihan raya beliau sifatkan sebagai "kemenangan toleransi" di tengah-tengah kerajaan perbahasan di tempat lain di Eropah ke atas undang-undang untuk mengharamkan tudung Islam .

"Ia adalah kemenangan toleransi," Babic, balu perang kepada Associated Press minggu lepas. "Kami telah menghantar mesej keluar dari Visoko. Satu mesej toleransi, demokrasi dan kesaksamaan. "

"Saya Timur dan saya Barat," katanya yang diisytiharkan.
"Saya bangga menjadi seorang Muslim dan menjadi Eropah. Saya datang dari sebuah negara di mana agama dan budaya hidup bersebelahan antara satu sama lain. Semua yang bersama-sama adalah identiti saya. "

Sekarang Babic, untuk tempoh empat tahun akan datang, akan menjalankan sebuah bandar 45,000 orang, dengan penduduk yang terdiri kebanyakannya Bosnia Islam.


Dan ikrar pilihan raya beliau untuk bandar?
Babic telah berkata dia mahu untuk menetapkan infrastruktur, sebahagiannya hancur oleh perang Bosnia 1992-95; seterusnya berharap untuk membuat Visoko menarik bagi pelaburan, menggalakkan belia untuk memulakan perniagaan kecil dan mengurangkan kadar pengangguran yang berdiri di lebih daripada 25 peratus.

Bosnia jatuh ke dalam perang saudara pada tahun 1992 yang telah meninggalkan berjuta-juta 200,000 orang mati dan pelarian sebagai pasukan Serbia melancarkan kempen pembersihan etnik terhadap umat Islam Bosnia.


"Kami bangga telah dipilih beliau," Muris Karavdic, 38, seorang pemilik perniagaan kecil tempatan memberitahu AP.
"Ia tidak kira sama ada dia meliputi kepalanya atau tidak. Dia pintar dan tahu kewangan. "

Babic memutuskan untuk memakai tudung selepas suaminya terbunuh semasa berjuang dalam tentera Bosnia di negara perang berparut Balkan, On Islam laman web berita yang dilaporkan.


Bosnia, sebuah negara kecil di Semenanjung Balkan, adalah rumah kepada tiga etnik "juzuk rakyat": terutamanya Islam-Bosniaks, Serb dan Croat.


Daripada penduduk Bosnia dan Herzegovina hampir 4 juta, 40 peratus adalah orang Islam, 31 peratus Kristian Ortodoks dan 10 peratus Katolik.


Babic melihat kemenangan beliau sebagai melanggar pelbagai halangan, dari ketaksuban terhadap wanita dalam masyarakat tradisional didominasi lelaki kepada penghinaan hijab yang membiak di bawah rejim komunis.


"Akhirnya kita telah mengatasi prasangka kita sendiri," katanya kepada AP.
"Satu tentang wanita dalam politik, maka satu tentang tudung-memakai wanita - dan walaupun satu tentang tudung-memakai wanita dalam politik."
Sumber Al Arabiya 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan