Besar, berbadan kukuh, dengan rerimbunan pohon mengelilinginya. Itulah
gambaran Universiti tertua di Israel: Hebrew University. Ia ditubuhkan
di tanah haram. Tanah sah milik bangsa Palestin yang terang-terangan
dicuri demi Israel Raya. Tak heran dari kampus tua ini lahir bejibun
pelakon pendukung Zionisme Israel. Kurikulum pun dirancang sedemikian
rupa demi menelurkan sederetan orientalis yang angkuh. Ada yang
merosakkan, ada pula yang merombak. Sasarannya adalah tatanan dunia
Islam; dari ilmu hingga budaya.
Salah satu nama yang jarang dikenali atas kejayaan Hebrew dalam
merosakkan kajian Islam adalah Joseph Horovits. Judah Magnes, Orientalis
Yahudi keturunan Jerman yang merintis lahirnya Islamic Studies di
Hebrew ini melihat bakat intelektual Horovits yang mampu menggabungkan
Studi Islam dan Yahudi secara teologi. Atas pengaruh Judah Magnes pula,
Horovits terpilh menjadi dewan pimpinan di universiti yang berdiri tahun
1918 tersebut.
Herry Nurdi dalam bukunya Belajar Islam Dari Yahudi menjelaskan bahawa
Horovits sejatinya adalah seorang Yahudi ortodoks dari seorang rabbi di
Frankurt. Kerjayanya dalam dunia orientalisme sebenarnya bermula
sepanjang tahun 1907 hingga 1914. Kala itu ia menjadi pengarah dalam
projek Islamic Inscription Department di bawah pemerintahan India.
Kemampuannya menjadi orientalis terus terasah hingga dalam perjalanannya
ke Frankfurt ia menghantar memorandum kepada Judah Magnes agar segera
membentuk Institute of Arabic and Islamic Studies; ya Insitut yang kelak
akan menjadi Universiti yang disegani di dunia Arab; Hebrew.
Horovits juga menyarankan agar pimpinan Insitut sebaiknya dipimpin oleh
Sarjana Yahudi dari Amerika atau Eropah dan berharap beberapa pelajaran
yang dikaji antaranya tafsir, hadis, fiqh, dan sejarah Islam. Horovits
kemudian menyertakan lapan senarai nama Yahudi orientalis yang ia
cadangkan untuk memimpin projek ini, termasuk dirinya sendiri.
Pada tahun 1926, Judah Magnes akhirnya bersetuju Horovits sebagai
Pengarah yang boleh mengendalikan operasi institut kajian Islam ini dari
jauh, di Eropah tepatnya. Dan pada 22 April 1926, berlangsung pertemuan
pertama guru-guru Yahudi membahas rencana besar ini di Jerusalem.
Mereka di antaranya adalah Horovits, Magnes, Billig, Mayer, Baneth, dan
Ginsberg. Di Jerusalem itulah mereka mula menyusun dan merancang rencana
kerja penyelidikan. Billig ditugaskan untuk menyelaraskan
rencana-rencana penyelidikan dibantu dua orang pembantunya. Dan Horovits
ditugaskan untuk melakukan kajian sastera klasik Arab.
Salah satu projek yang bercita-cita Horovits adalah menerbitkan Ansab
Al-Ashraf of Baladhuri, sebuah projek yang disebut Horovits sebagai
sebuah kaedah memahami Al-Quran. Tapi hingga kini, projek berprestij ini
tak kunjung usai. Dari 10 jilid yang dirancang, baru disiapkan dua
jilid saja.
Salah satu murid Horovits yang kemudian "menjadi" atas tempaannya adalah
SD. Goiten. Ia langsung datang ke Israel dari Berlin pada tahun 1928.
Di Israel, Goiten mengajar ilmu-ilmu bible dan kelak menjadi salah satu
orientalis Yahudi yang sangat proaktif mengeluarkan karya-karyanya yang
cukup sengit menyerang Islam.
Sejak awal Hebrew University memang cuba untuk membincangkan Islam dalam
dua tema besar. Pertama, kekayaan tamadun Islam; terutama pada zaman
pertengahan dan kedua menyelami bahasa-bahasa Arab klasik yang nantinya
akan digunakan sebagai senjata untuk menyerang sumber-sumber Islam
seperti Al-Quran dan ajaran di dalamnya. Semua ini harus mereka pelajari
dengan tujuan menakluk dunia Islam demi kejayaan Israel Raya.
Muhammad Al Bahiy, seperti dikutip oleh Mohammad Natsir Mahmudi dalam
bukunya Orientalisme Al-Quran di Mata Barat, juga menyifatkan hal
senada. Ia mengemukakan ada dua motivasi para orientalisme yang sangat
berkaitan erat pada misi politik terhadap umat Islam.
Pertama, tidak terlepas pada dominasi untuk memperkukuhkan Imperialisme
Barat atas Negara-negara Islam. Kedua, mengukuhkan semangat perang salib
dengan menggunakan kuasa kajian Ilmiah dan kemanusiaan. Ya nyanyian
lazim para pelantun Zionisme dengan cita-cita membina dunia tanpa agama
dan hanya menyisakan Yahudi sebagai nilai yang sesuai dianuti.
Sebagaimana termaktub dalam Protocol of Zion pasal 14:
"Diusahakan di dunia ini hanya satu agama, iaitu agama Yahudi (inti
ajaran agama yahudi adalah pemujaan kebendaan atau materialisme, pen).
Oleh kerana itu segala keyakinan yang lain perlu dikikis habis. Kalau
dilihat di masa kini, banyak orang yang menyimpang dari agama. Pada
hakikatnya keadaan seperti itulah yang menguntungkan yahudi. Di masa
akan datang masyarakat dunia akan berduyun-duyun memasuki agama Musa
yang menundukkan mereka berada di bawah telapak kaki yahudi. Pada saat
itu, suara kritikan hanya tertumpu kepada agama selain yahudi. Orang tak
akan berani menelanjangi agama kita. Kerana rahsia yang terkandung
dalam ajaran agama Yahudi sangat dalam, dan ajarannya selalu
diperjuangkan oleh pendeta-pendeta kita. Segala karya tulis yang
mengkritik agama kita tidak dibenarkan terbit dan tersebar di
masyarakat. Kita terus berjuang menyebar-luaskan tulisan sastera picisan
di masyarakat negara kuasa besar. "
sumber detikislam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan