Khamis, 23 Ogos 2012

Wartawan AS hilang di Syria: majikan

Wartawan bebas Amerika telah hilang di Syria selama lebih daripada seminggu, majikan yang paling baru-baru ini berkata Khamis, menyatakan kebimbangan untuk keselamatan beliau di tengah-tengah pertempuran sengit di sana.
The Washington Post harian dan kumpulan akhbar McClatchy melaporkan mereka telah kehilangan hubungan dengan 31-year-old Austin Tice, seorang wartawan dan jurugambar yang telah di Syria meliputi pemberontakan menentang rejim Damsyik.
Post berkata Tice, bekas pegawai di Marin AS, memasuki Syria dari Turki pada Mei dan, selepas pada mulanya berjalan dengan pejuang pemberontak, dibuat cara beliau ke Damsyik modal bulan ini melaporkan pada pertempuran di sana.
"Ahli-ahli keluarga dan editor yang telah bekerja dengan Tice tidak pernah mendengar dari beliau sejak itu," kata akhbar itu. Editor Post dan McClatchy berkata mereka bimbang dan "memberi tumpuan intensif" membawa selamat kembali Tice.
Sebelum menjadi seorang wartawan perang pada bulan Januari, Tice berkhidmat sebagai kapten di Marin AS dan telah dikerahkan lawatan tempur di Afghanistan dan Iraq.
"Kami memahami keghairahan Austin melaporkan pada perjuangan di Syria dan bangga dengan kerja yang dia lakukan di sana," kata satu kenyataan daripada ibu bapa Tice, Marc dan Debra, yang tinggal di Houston, Texas.
Media kebebasan badan pemantau Wartawan Tanpa Sempadan (RSF) berkata mereka telah dalam hubungan dengan McClatchy untuk beberapa hari dan berkongsi kebimbangan kumpulan itu.
"Syria adalah salah satu tempat yang paling berbahaya bagi wartawan hari ini," kata RSF, sambil menambah bahawa 10 wartawan - lima mereka Syria - telah dibunuh sejak perang bermula dan bahawa 30 ditahan oleh kerajaan Syria.
Dua lagi wartawan - wartawan Palestin Bashar Fahmi dan jurukamera Cuneyt Turki Unal yang dibiayai oleh kerajaan AS rangkaian televisyen Al-Hurra - hilang di bandar Aleppo Syria pada 20 Ogos.
"Ia menyangka mereka sedang diadakan oleh pasukan keselamatan atau kumpulan pro-kerajaan," kata RSF.
Selama 17 bulan Syria telah berada dalam genggaman pertempuran sengit antara rejim dan Bashar al-Assad, pemberontakan popular. Isu-isu kerajaan Syria beberapa akhbar visa dan koresponden banyak telah melintasi sempadan bebas.
AFP 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan