Isnin, 13 Ogos 2012


Morsi Mesir 'kuasa' oleh tentera goncang-  
Selasa 14 Ogos,2012

Presiden Mesir Mohamed Morsi telah muncul kuasa selepas keputusan "revolusioner" memecat menteri pertahanan yang berkuasa dan membendung kuasa menyapu tentera, media negara berkata.
Dalam usaha mengejut pada hari Ahad, Morsi bersara menteri pertahanan berkuasa, Field Marshal Tantawi, 76, dan angkatan tentera ketua kakitangan Sami Anan, dan dimansuhkan dokumen perlembagaan yang memberikan kuasa perundangan dan lain-lain tentera.
Yang dikendalikan oleh kerajaan Al-Akhbar akhbar berkata pemecatan Tantawi, yang mengetuai Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF) untuk lebih daripada satu tahun selepas bantahan jalan-jalan besar-besaran yang terpaksa Mubarak untuk meletak jawatan, "keputusan revolusioner".
"The Brothers secara rasmi pada tahun berkuasa," diisytiharkan bebas harian Al-Watan, merujuk kepada Ikhwan Muslimin, kumpulan Islamis yang punggung Morsi dan melalui yang pangkat dia bangkit sebelum kemenangan pilihan raya.
Walau bagaimanapun, tidak semua media yang mengalu-alukan langkah itu, di Kaherah, akhbar bebas Al-Shorouk melahirkan kebimbangan terhadap tindakan itu, berkata ia bermakna bahawa Morsi telah terkumpul "prerogatif yang lebih besar daripada orang-orang Mubarak".
Presiden penjelasan
Beribu-ribu penyokong Ikhwan membanjiri Dataran Kaherah Tahrir - buaian revolusi yang menggulingkan bekas Presiden Hosni Mubarak tahun lepas - untuk merayakan pada hari Ahad.
"Rakyat menyokong keputusan presiden," orang ramai melaungkan.
Lain mengejek berlepas Tantawi, dibentangkan secara rasmi sebagai persaraan. "Mengatur, bercakap benar, tidak Morsi api anda?" kata mereka.
Dalam ucapan malam lewat pada hari Ahad, Morsi menafikan cuba meminggirkan tentera, berkata beliau telah bertindak dalam kepentingan negara.

Al Jazeera kelihatan semula pada kerjaya Field Marshal Tantawi
"Saya tidak pernah dimaksudkan, melalui keputusan saya, meminggirkan atau tidak adil terhadap sesiapa sahaja, tetapi lebih untuk bertindak demikian yang kita maju ke arah masa depan yang lebih baik, dengan generasi baru, darah baru yang lama ditunggu-tunggu," katanya.
"Saya tidak berniat untuk memalukan institusi," katanya, berkata beliau mempunyai "kepentingan negara dalam fikiran".
Morsi juga meminda perlembagaan interim untuk menafikan tentera apa-apa peranan dalam proses membuat dasar awam, belanjawan dan undang-undang, dan hak untuk memilih konstituante merangka perlembagaan yang tetap untuk selepas Mubarak Mesir.
"Presiden telah memutuskan untuk membatalkan perisytiharan perlembagaan yang diterima pakai pada Jun 17" oleh SCAF, Morsi jurucakap Youssef Ali berkata.
Serangan sempadan
Al Jazeera, Rageh Rawya, melaporkan dari Cairo , berkata: "Negara ini mungkin tidak mempunyai perlembagaan, tetapi terdapat perisytiharan perlembagaan yang menyatakan dengan perihal kerja presiden, dan ia adalah sempurna dalam bidang kuasanya untuk mengupah dan memecat pegawai kanan kerajaan pegawai. "
"Tetapi saya rasa bercakap tentang semua ini berpunca dari hakikat bahawa ini adalah satu langkah yang mengejutkan dan berani.
"Morsi yang tidak mahu menentang tentera pada mulanya, yang disita di peluang serangan sempadan untuk menamatkan kerjaya politik seorang lelaki yang paling lama berkhidmat tentera di negara ini."
Enam belas pengawal terbunuh dan lain-lain yang cedera dalam serangan oleh pejuang di sebuah stesen polis di semenanjung Sinai berhampiran sempadan dengan Israel pada 5 Ogos.
Presiden yang dipecat dua jeneral kanan dan ketua perisikan selepas serangan.
'Bersenam pihak berkuasa'
Mourad Ali, seorang pegawai kanan dengan Kebebasan Ikhwan dan Parti Keadilan, yang meletakkan Morsi dalam pemilihan presiden Mei-Jun, memuji presiden.

"Memandangkan keadaan, ini adalah masa yang sesuai untuk membuat perubahan dalam institusi ketenteraan," kata pegawai itu. "Beliau adalah seorang presiden yang kuat, dan dia menjalankan kuasanya."
Pengumuman Ahad ini menandakan twist baru dalam hubungan tidak selesa antara Morsi dan tentera, menguji keseimbangan kuasa antara presiden pertama awam dalam sejarah Mesir dan tentera yang telah berpindah untuk menghadkan kuasa.
Tantawi, yang pernah berkhidmat sebagai menteri pertahanan Mubarak selama dua dekad, telah digantikan dengan digantikan oleh Abdel Fattah al-Sissi, ahli SCAF itu.
Marshall bidang, serta ketua kakitangan Anan, telah dianugerahkan Kolar Nil Terbesar, anugerah paling berprestij di Mesir, dan kedua-dua mereka dikekalkan sebagai penasihat presiden.
Tetapi Morsi juga shuffled ahli daripada SCAF ke dalam pekerjaan sektor awam strategik lain, Naib Laksamana Mohab Mamish, ketua tentera laut, telah ditugaskan untuk menyelia Pihak Berkuasa Terusan Suez, penjana utama hasil.
Morsi juga dilantik sebagai kadi Mahmud Mekki sebagai timbalannya, MENA melaporkan, menjadikan beliau hanya naib presiden kedua yang akan dinamakan di Mesir dalam tempoh 30 tahun.
Kebimbangan Israel
Di Israel, seorang pegawai kerajaan menyatakan "kebimbangan besar" ke atas perkembangan di Mesir manakala media Israel mencadangkan penyingkiran tokoh-tokoh seperti Tantawi akan memaksa Israel untuk mencari interlocutors baru di Mesir.
"Perubahan kepimpinan keselamatan dan ketenteraan di Mesir akan memerlukan Israel untuk membuka saluran dialog dengan angka baru, bukan semua mereka adalah muka biasa," kata satu analisis dalam akhbar Maariv Tel Aviv.
Israel dan Mesir menandatangani perjanjian damai pada tahun 1979, dan walaupun hubungan yang membeku, keselamatan kerjasama antara tentera kedua-dua negara kekal kukuh.
"Ia adalah terlalu awal untuk menyatakan apa yang akan berlaku kerana semuanya berkembang di Mesir, tetapi kami mengikuti apa yang sedang berlaku di sana dengan kebimbangan," kata seorang pegawai Israel memberitahu agensi berita AFP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan