Jumaat, 24 Ogos 2012

Dua mati, 8 cedera dalam tembakan berhampiran Bangunan Empire State NY


Sabtu 25 Ogos,2012
NEW YORK 
  - Satu pereka keluar-of-kerja fesyen parah ditembak seorang bekas rakan sekerja berhampiran di Bangunan Negeri Empayar pada hari Jumaat dan kemudian telah terbunuh dalam kebakaran sebuah daripada tembakan oleh polis, pelancong yang menakjubkan dan penumpang luar salah New ini York mercu tanda yang paling popular.
Lapan pemerhati cedera, mungkin mereka semua oleh peluru polis, walaupun tiada kecederaan mereka mengancam nyawa, kata polis.
Pegawai berkata bahawa aksesori wanita pereka Jeffrey Johnson, 58, telah diberhentikan dari Hazan Import tahun lalu dan semasa bekerja di sana, telah dikunci dalam pertikaian dengan mangsa. Polis berkata, Johnson mendakwa mangsa telah gagal untuk menjual cukup ciptaan beliau dan diadakan dendam.
Penyiasat cuba untuk menentukan sama ada Johnson ditembak sesiapa melebihi sasaran awal. Semua lapan mangsa yang terselamat mungkin telah dipukul oleh dua pegawai polis yang ditembak di Johnson, kata pegawai.
Beberapa mungkin dilanda peluru polis yang ricocheted besar, anti-keganasan bunga pasu konkrit yang ditempatkan di luar mercu tanda Manhattan, kata polis.
Selain daripada berdekatan, Empire State Building tidak mempunyai pautan kepada keganasan. Datuk Bandar Michael Bloomberg diperintah keluar apa-apa sambungan kepada keganasan.
Menembak menggoncang satu bahagian yang sentiasa sibuk Midtown Manhattan pada kemuncak musim pelancongan.
"Saya melihat rakan saya berbaring di jalan pendarahan. Beliau adalah dalam kejutan," kata Christopher Collins, yang berkata dia cuba untuk bertenang beliau kerana beliau menunggang dengan beliau dalam ambulans. "Saya gembira polis ditembak mati. Satu percubaan kurang kita perlu pergi melalui."
Ibu kepada rakan sekerja yang menyaksikan menembak mengenal pasti eksekutif mati sebagai Steve Ercolino. Polis enggan mengesahkan identitinya.
Ercolino telah berjalan ke arah Import Hazan, di seberang jalan 33 dari Empire State Building, dan berhenti untuk bercakap dengan rakan sekerja. Johnson, berpakaian sut dan bertali leher dan membawa beg kanvas hitam, berjalan dan menembak Ercolino pada jarak dekat, kata polis, dan kemudian berdiri atas lelaki itu dan menembak dia lagi - Sejumlah lima tembakan.
Johnson, membawa sebuah majalah yang kedua dalam begnya, kemudian berjalan "tenang" blok jauhnya, kata polis, lalu dua orang pegawai ditempatkan di hadapan pintu masuk ke Empire State Building. Sepasang pekerja pembinaan yang menyaksikan menembak diikuti Johnson dan maklumat pegawai, menghala ke arah Johnson kerana dia meninggal, kata polis.
Kedua-dua polis mendekati Johnson, yang menarik senapang beliau, berpaling dan menunjukkan ia secara langsung pada pegawai dari kira-kira lapan kaki, kata polis. Polis melepaskan tembakan dan menembak dia, jurucakap Jabatan Polis Paul Browne kepada pemberita.
Seorang pegawai dipecat sembilan kali dan lain tujuh kali, kata Browne. Penyiasat percaya Johnson telah ditembak tujuh kali; badannya mempunyai 10 peluru luka, tiga yang dipercayai menjadi luka keluar, kata Browne.
Permusuhan antara Johnson dan Ercolino telah mendorong mereka untuk memfailkan aduan kaunter dengan pihak polis pada April 2011, Browne berkata. Tiada caj hasil daripada aduan.
SUMMER tembakan
Ia adalah menembak ketiga utama musim panas di Amerika Syarikat, berikutan serangan di pawagam sesak di Colorado dan serangan ke atas sebuah kuil Sikh di Wisconsin, perbahasan rekindling tentang kawalan senjata api di Amerika. Menembak New York adalah berbeza dalam bahawa Johnson muncul untuk mempunyai hanya satu mangsa yang dimaksudkan.
"Kami tidak kebal kepada masalah nasional keganasan senjata," kata Bloomberg, penyokong terkemuka negara kawalan senjata dan pengasas Mayors kumpulan Terhadap Guns Haram.
Bloomberg telah sering dipanggil New York besar bandar paling selamat di Amerika, memetik penurunan kadar jenayah yang mempunyai bandar pada kadar bagi nombor lain rekod rendah kes pembunuhan pada tahun 2012.
"Ia adalah masa untuk mendapatkan senjata di tepi jalan," kata Brandon Thorpe, 23, seorang penjaga yang berkata dia telah kehilangan lima orang kawan kepada keganasan senjata. "Ini adalah satu tarikan pelancong. Bagaimana kita sepatutnya untuk membuat orang berasa selamat jika mereka datang ke sini dan melihat sesuatu seperti ini?"
Bangunan Empire State dalam jarak berjalan kaki dari Pennsylvania Station dan Terminal Grand Central, dua hab pengangkutan utama New York, dan menembak itu berlaku pada akhir jam tergesa-gesa pagi.
"Saya mendengar tembakan. Ia adalah seperti pop, pop, pop. Ia adalah pasti dalam sekumpulan," kata Dahlia Anister, 33, yang bekerja di pejabat berhampiran bangunan.
Laluan pejalan kaki berdarah
Mail kurier James Bolden, 31, berkata dia melihat "lelaki meletakkan (laluan pejalan kaki), pendarahan dari leher dan hampir tidak bernafas."
"Semua sesak di sekelilingnya mengambil gambar dan video, dan lelaki keselamatan menjerit semua orang untuk mendapatkan kembali, dan memberinya ruang Beliau hampir tidak bernafas," berkata Bolden.
Seorang saksi berkata dia melihat seorang wanita yang telah ditembak di kaki dan wanita lain yang diambil dari dalam ambulans.
"Saya berjalan 33 (Street) dan ada seorang lelaki yang mati. Saya hanya melihat kolam darah. Beliau berbaring dan telah pengumpulan darah (di sekelilingnya)," kata Justin Kellis, 35, yang bekerja berdekatan.
Amerika Syarikat telah mempunyai dua tembakan massa lain pada musim panas ini. Pada 20 Julai, lelaki bersenjata melepaskan tembakan di tengah malam saringan filem Batman "The Dark Knight Meningkat" di Aurora, Colorado, membunuh 12 orang dan mencederakan 58.
Pada 5 Ogos, lelaki bersenjata membunuh enam orang dan kritis cedera tiga di sebuah kuil Sikh di luar Milwaukee sebelum polis menembak beliau mati dalam berkuasa serangan yang dianggap sebagai perbuatan keganasan domestik.
Ini adalah kedua berprofil tinggi menembak kejadian dalam dua minggu dalam berat pelancong New York Midtown Manhattan. Pada 12 Ogos, New York polis menembak dan membunuh seorang suspek pisau-memegang tampuk kerana dia cuba untuk mengelak mereka melalui trafik hari Sabtu petang dan pejalan kaki di Times Square.
Art deco Bangunan Empire State adalah bangunan tertinggi di dunia selama 40 tahun dari siap pada tahun 1931 sehingga pembinaan Pusat Dagangan Dunia pada tahun 1971.
Beberapa bangunan pencakar langit di seluruh dunia telah sejak mengatasi bangunan New York. Berikutan September 11, 2001, serangan yang memusnahkan Pusat Dagangan Dunia, Bangunan Empire State lagi bangunan tertinggi di New York, walaupun ia telah baru-baru ini melepasi oleh menara baru di bawah pembinaan di tapak Pusat Dagangan.
 (Reuters)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan