Isnin, 27 Ogos 2012

Helikopter kemalangan  di Damsyik Syria

Selasa 28 Ogos,2012
A burning helicopter emits smoke as it falls in this still image taken from amateur video said to be shot in Damascus on August 27, 2012. REUTERS-Social Media Website via Reuters TV
AMMAN / Aleppo | Mon Aug 27, 2012 16:58 EDT
(Reuters) - Sebuah helikopter tentera Syria terhempas dalam api bawah api pemberontak di Damsyik pada hari Isnin, dan kapal terbang perang kerajaan dipecat roket sasaran di pinggir ibu kota untuk apa pemberontak berkata adalah kali pertama.
Fokus berperang nampaknya telah kembali ke pinggir ibu selepas minggu pertempuran yang berpusat di utara bandar Aleppo.
Aktivis pembangkang berkata sekurang-kurangnya 62 orang telah terbunuh dalam serangan di pinggir bandar Damsyik pada hari Isnin, beberapa terus dilaksanakan, sehari selepas mereka menuduh tentera Assad dan militia mazhab massacring beratus-ratus orang di bandar jiran Daraya
Pada Bangsa-Bangsa Bersatu, Setiausaha Agung Ban Ki-moon mengutuk pembunuhan Daraya sebagai "jenayah yang mengerikan dan kejam" yang perlu bebas disiasat segera.
Televisyen Negeri mengesahkan helikopter terhempas di Damsyik tetapi tidak memberikan butiran. Aktivis pembangkang berkata pemberontak telah ditembak ke bawah; pembangkang rakaman video menunjukkan pesawat lumpuh membakar dan terhempas ke kawasan terbina, menghantar sebuah tiang asap hitam berminyak.
Menembak mungkin turun helikopter, yang terbaru beberapa kejayaan seperti yang dituntut oleh pejuang pemberontak bersenjata ringan, semangat dirangsang dalam pertempuran 17-bulan perjuangan mereka untuk menjatuhkan Assad. Walau bagaimanapun, pengeboman tentera yang lebih sengit diikuti kemalangan helikopter, kata saksi.
"Ia telah terbang di atas bahagian timur bandar dan menembak pagi semua," kata seorang aktivis memanggil dirinya Abu Bakar memberitahu Reuters dari dekat mana helikopter datang di pinggir bandar timur. "Para pemberontak telah cuba untuk memukul untuk kira-kira sejam," katanya. "Akhirnya mereka telah kerjakan."
Rakaman video yang dijalankan bunyi orang menyambut menyelam helikopter dengan teriakan "Allahu akbar" (Tuhan adalah besar).
Walaupun komander pemberontak telah meminta kerajaan asing untuk peluru berpandu anti-pesawat, negara-negara Barat tidak sanggup untuk membekalkan senjata itu kerana takut mereka jatuh ke tangan musuh. Terdapat tiada pejuang petunjuk di Damsyik telah digunakan mana-mana peluru berpandu.
Kemudian rakaman menunjukkan jet pejuang Swooping di kawasan terbina. Letupan didengar dan suara yang mengatakan: "Ia adalah menembak roket" Aktivis berkata ia telah melanda sasaran di pinggir timur modal.
"Ini adalah kali pertama sebuah kapal terbang perang menyerang pinggir Damsyik," seorang aktivis Damsyik berasaskan kepada Reuters oleh Skype. "Pesawat ini telah Swooping seluruh kawasan petang semua."
Reuters 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan