Isnin, 20 Ogos 2012

Obama memberi amaran kepada Syria penggunaan senjata kimia 
Selasa 21 Ogos
Presiden Amerika Syarikat mengatakan tenteranya boleh bergerak menentang Bashar al-Assad jika pemimpin Syria mengatur senjata kimia lagi pemberontak.
  
Obama berkata 'garis merah bagi kita ialah kita mula melihat ... senjata kimia bergerak atau sedang digunakan '[Gallo / Getty]
Barack Obama telah memberi amaran bahawa tentera AS boleh bergerak menentang pemimpin Syria Bashar al-Assad jika dia mengatur senjata kimia terhadap pemberontak cuba untuk menggulingkan beliau.
Komen Presiden AS datang sebagai seorang wartawan Jepun wanita terbunuh manakala meliputi pertempuran di bandar utara Aleppo.
Dalam beberapa bahasa lagi ke atas Syria, Obama memberitahu persidangan berita Rumah Putih pada hari Isnin bahawa Assad menghadapi "kesan besar" jika dia melintasi "garis merah" walaupun bergerak senjata bukan konvensional dalam cara yang mengancam.
Obama menyatakan bahawa dia telah menahan dirinya "pada ketika ini" dari pesanan penglibatan tentera AS, tetapi apabila dia telah ditanya sama ada dia mungkin menggunakan kuasa, bagi contoh untuk menjamin kimia Syria dan senjata biologi, beliau berkata pandangan beliau boleh berubah.
"Kami telah sangat jelas kepada rejim Assad, tetapi juga kepada pemain lain di atas tanah, bahawa garis merah untuk kita adalah kita mula melihat sekumpulan keseluruhan senjata kimia bergerak atau sedang digunakan," katanya. "Itu akan menukar kalkulus saya."
'Salah tangan'
Berhadapan dengan konflik yang kompleks dan bahan letupan, dan dengan sokongan tegas untuk Assad dari Iran, dan dari Rusia dan China di PBB, Washington dan sekutu Baratnya telah menunjukkan selera makan sedikit untuk lebih daripada bantuan berlepas tangan untuk pemberontak.
 
Pendirian Berbeza dengan serangan mereka di Libya Muammar Gaddafi tahun lepas.
Bulan lepas, Syria mengakui buat kali pertama bahawa ia mempunyai senjata kimia dan biologi dan berkata ia boleh menggunakan mereka jika negara-negara asing campur tangan.
Ancaman menarik amaran yang kuat dari Washington dan sekutu-sekutunya, walaupun ia tidak jelas bagaimana angkatan bersenjata Syria mungkin menggunakan senjata itu dalam peperangan bandar.
"Kita tidak boleh mempunyai situasi di mana senjata kimia atau biologi jatuh ke tangan orang-orang yang salah," Obama memberitahu persidangan berita spontan pada hari Isnin.
Beliau mengakui dia tidak "benar-benar yakin" stok penimbal adalah selamat.
Wartawan membunuh
Aktivis berkata lebih daripada 130 orang terbunuh di Syria pada hari Isnin.
Enam orang, termasuk dua kanak-kanak dan dua wanita, dilaporkan terbunuh di selatan bandar Daraa, tempat kelahiran kebangkitan negara berusia 18-bulan.
Dalam modal komersial Aleppo, sembilan orang awam telah berkata telah mati, termasuk dua wanita, seorang budak berusia sembilan tahun dan seorang gadis berusia lima tahun.
Seorang wartawan Jepun wanita dibunuh selepas terperangkap dalam tembakan di Aleppo, kementerian asing di Tokyo berkata pada Selasa.
Wartawan mati adalah 45-year-old Mika Yamamoto, kata seorang pegawai dalam menjaga keselamatan di luar negara warga Jepun.
Seorang rakan sekerja perjalanan dengan beliau mengenal pasti badan, kata pegawai itu.
Yamamoto bekerja untuk agensi berita Press Jepun kecil dan juga telah diliputi perang di Afghanistan dan konflik Iraq, kata laman web syarikat.
Beliau telah melaporkan tentang pertempuran antara tentera dan pejuang pemberontak di Suleiman al-Halabi, daerah Aleppo, balai cerap katanya.
Yamamoto adalah wartawan keempat asing yang terbunuh di Syria sejak Mac 2011.
Pembangkang Majlis Kebangsaan Syria berkata bahawa kuasa-kuasa kerajaan menggunakan helikopter tempur, kereta kebal dan meriam berat telah dijalankan "ganas" serangan ke atas Herak, selatan Damsyik, amaran bahawa makanan dan ubat-ubatan telah kehabisan.
Pertempuran juga dibakar di bahagian selatan Damsyik sebagai tentera berjuang poket rintangan walaupun mendakwa ia ambil semula kebanyakan modal bulan lepas.
Sejumlah 23,000 orang kini telah terbunuh sejak Mac tahun lepas, menurut Balai Cerap, manakala PBB meletakkan angka kematian di sekitar 17.000.
Sumber Al Jazeera.com 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan