Ahad, 19 Ogos 2012

Perang  di Syria terus  meragut nyawa pada cuti Idul Fitri 1433 H

Sekurang-kurangnya 19 orang dilaporkan terbunuh sebagai keganasan tidak menunjukkan biarkan sehingga pada hari pertama sambutan tahunan Eid al-Fitr.


TV negeri Syria telah menyiarkan rakaman Presiden Bashar al-Assad menghadiri Eid al-Fitr solat di Damsyik [Reuters]
Dua kanak-kanak adalah antara sekurang-kurangnya 19 orang dilaporkan terbunuh dalam serangan oleh tentera Syria dan pertempuran dengan pemberontak sebagai keganasan terus pada hari pertama cuti Eid al-Fitr Islam.
Kanak-kanak terbunuh pada hari Ahad dengan meneruskan serangan ke atas bandar Maaret al-Nu'man di wilayah Idlib, kata aktivis.
Bala tentera juga dihujani bandar mengepung daripada Rastan, di wilayah Homs pusat, dan bandar timur Deir Ezzor.
Kanak-kanak di seluruh dunia Islam telah ditetapkan untuk menerima pakaian baru dan hadiah untuk Hari Raya, tetapi di Syria tidak ada penangguhan dari pertumpahan darah yang aktivis berkata telah membunuh lebih daripada 23,000 orang sejak Mac tahun lalu.
Berjuang rages antara pasukan rejim dan pemberontak untuk kawalan Aleppo lapangan terbang antarabangsa
"Ini adalah bagaimana kita menyambut Hari Raya!" melaungkan orang ramai penunjuk perasaan yang mengambil jalan-jalan di Kafr Zeita, di wilayah pusat Hama, mengikut amateur video yang dipaparkan di YouTube oleh aktivis.
Pada bantahan, kanak-kanak dan orang dewasa yang diadakan bendera kemerdekaan Syria dan melaungkan slogan menentang Presiden Bashar al-Assad.
Di tempat lain, pertempuran berlarutan di Saif al-Dawla dan Izaa daerah utara bandar Aleppo, medan pertempuran utama konflik sejak pemberontak telah merampas swathes besar dari Julai 20.
Juga di Aleppo, pertempuran sengit terus kemarahan antara pejuang pemberontak dan tentera kerajaan untuk mengawal lapangan terbang antarabangsa, sasaran strategik untuk kedua-dua pihak.
Sekurang-kurangnya 137 orang terbunuh di seluruh Syria pada hari Sabtu, termasuk 63 orang awam, 31 pejuang pemberontak dan 43 askar, Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia yang berpangkalan di UK.
Penampilan Assad
Di tengah-tengah keganasan, TV dikendalikan oleh kerajaan Syria telah menyiarkan rakaman Assad melaksanakan solat Hari Raya di masjid di Damsyik pada hari Ahad.
Ia adalah penampilan pertamanya di khalayak ramai selepas pengeboman di ibu negara Syria bulan lepas yang mengorbankan menteri pertahanan negara dan tiga pegawai tertinggi keselamatan yang lain.
Assad kali terakhir muncul di khalayak ramai adalah pada 4 Julai apabila dia telah memberikan satu ucapan di Parlimen.
Penampilan Assad, datang di tengah-tengah spekulasi yang banyak pada mana beradanya Naib Presiden Farouk al-Sharaa, yang dikatakan oleh beberapa anggota Tentera Bebas Syria yang telah berpaling tadah kepada pembangkang.
Pada hari Sabtu, pejabat beliau menafikan laporan dan berkata al-Sharaa "tidak berfikir, pada bila-bila masa, meninggalkan negara".
Al-Sharaa tidak muncul dalam rakaman di masjid dengan Assad.
PBB misi
Perkembangan terbaru datang sebagai 100 300 PBB monitor bersedia untuk meninggalkan negara ini pada hari Ahad lepas.
Berlepas pemerhati PBB datang selepas Majlis Keselamatan bersetuju untuk menamatkan misi dan menyokong pejabat perhubungan kecil baru yang akan menyokong sebarang usaha damai di masa hadapan.
Diplomat veteran Algeria, Lakhdar Brahimi, akan mengambil alih dari Kofi Annan sebagai Wakil PBB Liga Arab Bersama Khas dalam konflik Syria.
Monitor PBB menggulung misi di Syria
Pada hari Sabtu, Brahimi berkata dalam satu temu bual dengan agensi berita Reuters bahawa ia adalah terlalu awal untuk beliau mengikuti pendulunya dalam mengatakan bahawa Assad mesti meninggalkan jawatan.
Komen-komennya menyebabkan kemarahan di kalangan pembangkang Syria dan pembangkang Syria Majlis Kebangsaan (SNC) menyifatkan komen sebagai "tidak boleh diterima".
"Orang-orang revolusioner Syria terkejut dan kecewa dengan kenyataan Encik Lakhdar Brahimi," SNC katanya dalam satu kenyataan.
"Kami menyeru kepada utusan antarabangsa yang telah tidak lagi berunding dengan mana-mana Syria mengenai pelantikan atau misinya - meminta maaf kepada rakyat kita untuk mengambil kedudukan ini tidak boleh diterima," katanya.
Komen Brahimi hanya berkhidmat untuk memberi kerajaan Assad, "lesen untuk membunuh puluhan ribu Syria lebih", SNC tersebut.



Sumber:
Al Jazeera

Tiada ulasan:

Catat Ulasan