Ahad, 26 Ogos 2012

Pejuang Meratakan masjid Sufi di tengah Tripoli

Tripoli (Reuters) - Penyerang diranapkan masjid yang mengandungi kubur umat Islam Sufi di pusat Tripoli pada siang hari pada hari Sabtu, dalam apa yang kelihatan seperti serangan yang paling terang-terangan mazhab Libya sejak penggulingan Muammar Gaddafi.
Pegawai kerajaan mengecam perobohan masjid Sha'ab besar dan menyalahkan kumpulan bersenjata yang, kata mereka, dianggap kubur dan tempat-tempat suci kepada tokoh-tokoh Sufi un-Islam.
Ia adalah kedua razing tapak seorang sufi dalam masa dua hari. Islamis ultra-konservatif rosak kuil Sufi dengan bom dan jentolak lain dan membakar perpustakaan masjid di bandar Zlitan di awal pagi Jumaat, kata seorang pegawai.
Pemerintah Libya telah berjuang untuk mengawal kumpulan bersenjata yang bersaing untuk kuasa di negara Afrika utara setahun selepas kejatuhan Gaddafi.
Presiden Libya yang baru dipilih Kongres Kebangsaan, Mohamed al-Magariaf, dipanggil Perdana Menteri untuk mesyuarat tergempar pada hari Ahad.
"Apa yang benar-benar dikesali dan mencurigakan adalah bahawa beberapa orang-orang yang mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti kemusnahan sepatutnya pasukan keselamatan dan dari pihak revolusioner," Magariaf memberitahu pemberita pada malam Sabtu.
Beliau tidak mengulas lanjut mengenai bagaimana pasukan keselamatan mengambil bahagian.
Seorang wartawan Reuters menyaksikan tahap jentolak masjid Sha'ab sebagai polis dikelilingi tapak dan dihalang orang dari menghampiri dan tidak berhenti perobohan itu.
Dalam masjid, kubur kosong meletakkan ternganga dalam runtuhan.
"Sebilangan besar militia bersenjata yang membawa senjata yang sederhana dan berat tiba di masjid al-Sha'ab dengan niat untuk memusnahkan masjid kerana kubur kepercayaan mereka adalah anti-Islam," kata seorang pegawai kerajaan yang enggan namanya disiarkan.
Beliau memberitahu Reuters bahawa pihak berkuasa cuba untuk menghalang mereka tetapi, selepas pertembungan kecil, memutuskan untuk menutup kawasan itu manakala perobohan itu mengambil tempat untuk mengelakkan sebarang keganasan merebak.
"SSC (Libya Agung Majlis Keselamatan) menyertai kutukan ...," kata jurucakap majlis Abdel Moneim al-Hurr.
Seorang lelaki yang muncul untuk menyelia perobohan itu memberitahu Reuters kementerian dalaman telah membenarkan operasi selepas menemui orang telah menyembah kubur dan mengamalkan "ilmu hitam". Kementerian itu tidak disediakan untuk komen.
Memberanikan
Salah satu pertempuran berprofil tertinggi budaya Libya sejak kejatuhan Gaddafi telah antara pengikut tradisi dan ultra-konservatif Salafi Sufi mistik, yang mengatakan Islam harus kembali kepada cara mudah diikuti oleh nabi.
Salafi telah membentuk beberapa briged tentera di Libya. Mereka menolak sebagai kesetiaan banyak berhala Sufi - yang termasuk menari dan pembinaan tempat keramat angka dimuliakan.
Islam konservatif di seluruh rantau ini - memberanikan oleh pemberontakan Spring Arab telah disasarkan laman Sufi di Mesir, Mali dan bahagian-bahagian lain Libya sejak setahun lalu.
Serangan-serangan teringat pendinamitan 2001 oleh Taliban dua abad ke-6 patung Buddha diukir ke dalam tebing di Bamiyan di tengah Afghanistan.
Masjid Sha'ab ditempatkan hampir 50 Sufi kubur di dalam dan di luar, makam ulama Sufi Libya Abdullah al-Sha'ab dan syahid yang berjuang penjajah Sepanyol.
Pada penyerang Jumaat memusnahkan tempat yang dihormati berehat Abdel Salam al-Asmar dalam Zlitan, kira-kira 160 km (90 batu) barat modal, dan juga membakar perpustakaan bersejarah di masjid berhampiran, merosakkan beribu-ribu buku.
Kemusnahan diikuti dua hari pertempuran antara puak-puak di Zlitan, kata seorang pegawai tempatan.
"Salafi pelampau mengambil kesempatan (hakikat) bahawa pegawai keselamatan sibuk menenangkan pertempuran dan mereka dirosakkan kuil," Zlitan tentera majlis rasmi Omar Ali memberitahu Reuters.
Ulama Sufi dan penjaga makam Asmar dalam Zlitan Mohammed Salem berkata kerajaan telah datang di bawah tekanan yang semakin meningkat politik daripada ultra-konservatif.
Sebuah laman Facebook bertajuk "Bersama Pembuangan Abdel Salam al-Asmar Shrine" mengucapkan tahniah kepada penyokong pada "penyingkiran berjaya makam Asmar, tanda terbesar keberhalaan di Libya."
Reuters 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan