Rabu, 22 Ogos 2012

Tentera Syria melepaskan serangan maut ke atas Damsyik

Khamis 23 Ogos,2012 

Tentera Syria disokong oleh gunships helikopter dan kereta kebal melancarkan serangan maut pada bahagian Damsyik pada hari Rabu, aktivis berkata, sebagai rejim pertempuran untuk menghapuskan rintangan pemberontak di ibu negara.
Sekurang-kurangnya 37 orang dilaporkan terbunuh di Damsyik sahaja, sehari selepas seorang menteri atas membayangkan bahawa rejim keperitan hidup adalah bersedia untuk membincangkan keluar Presiden Bashar al-Assad, dalam mana-mana ceramah mengenai menamatkan konflik kejam 17 bulan.
Jet pejuang dan meriam melanda modal komersial Aleppo dan berat serangan telah dilaporkan di Daraa, tempat kelahiran kebangkitan, dan bandar timur Deir Ezzor manakala pemberontak mendakwa mereka merampas bahagian bandar di sempadan Iraq, kata seorang pemerhati.
Tentera menyerang beberapa kawasan di mana sentimen anti-rejim yang kukuh di dalam dan sekitar barat daya Damsyik, termasuk dengan menyapu berat, serangan helikopter penangkapan kebakaran dan jisim, Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia berkata.
Dalam operasi dahsyat, tentera menyerbu daerah barat daya Kafr Sousa, membunuh sekurang-kurangnya 24 orang awam, ia berkata, manakala seorang wartawan pro-pembangkang juga telah terbunuh dalam serbuan di rumahnya di Damsyik.
Keganasan adalah beberapa yang paling teruk sejak angkatan rejim ditambak kebanyakan modal sebulan yang lalu, dan berpuluh-puluh badan peluru-riddled telah ditemui dalam pinggir Damsyik Qaboon, menurut Balai Cerap.
Sementara itu, pembangkang Majlis Kebangsaan Syria menggesa PBB untuk menyiasat laporan bahawa berpuluh-puluh orang telah terbunuh dalam serangan dan hukuman ringkasan di Maadamiyat al-Sham, barat bandar Damsyik.
SNC yang dihuraikan apa yang berlaku sebagai "jenayah kejam" dan menggesa Liga Arab untuk mengadakan mesyuarat tergempar untuk membincangkan "jenayah perang" yang dilakukan oleh rejim di Syria. "
Negeri yang dikendalikan oleh agensi berita SANA Sementara itu, memetik satu sumber rasmi sebagai berkata bahawa tentera bertempur dengan "kumpulan pengganas bersenjata" di Daraya, pinggir bandar di selatan Damsyik, dan merampas senjata dan sebuah kilang membuat bom.
Ia juga melaporkan bahawa tentera "akibat kerugian berat pada pengganas" di Aleppo.
Sekurang-kurangnya 115 orang termasuk 71 orang awam terbunuh di seluruh negara pada hari Rabu, menurut Balai Cerap, yang mengatakan lebih daripada 23,000 orang telah terbunuh sejak pemberontakan bermula Mac 2011.
Antara mangsa terbaru, empat penduduk Lubnan meninggal dunia dalam serangan udara manakala berjuang bersama-sama pemberontak, menurut sumber keselamatan di Lubnan.
Balai Cerap ini mempunyai rangkaian aktivis di atas tanah tetapi tuntutan itu tidak boleh disahkan secara bebas.
--- Serangan udara ---
-------------------
Sebagai pertempuran tercetus, Amerika Syarikat dan Perancis sekali lagi menolak untuk Assad untuk meletak jawatan selepas seorang pegawai Syria atas berkata pada hari Selasa bahawa Damsyik adalah bersedia untuk membincangkan keluar sebagai sebahagian daripada penyelesaian yang dirundingkan konflik.
"Setakat peletakan jawatannya pergi - membuat perletakan jawatan itu sendiri keadaan untuk memegang dialog bermakna bahawa anda tidak akan dapat untuk mencapai dialog ini," kata Timbalan Perdana Menteri Qadri Jamil di Moscow.
Tetapi beliau menambah: "Sebarang masalah boleh dibincangkan semasa rundingan Kami juga bersedia untuk membincangkan isu ini."
Moscow, bagaimanapun, terus terang memberitahu Barat tidak mencampuri di Syria selepas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama membayangkan kemungkinan tindakan ketenteraan jika Damsyik terpaksa senjata senjata kimia.
"Tidak patut ada gangguan dari luar," Menteri Luar Sergei Lavrov berkata selepas perbincangan dengan Jamil. "Satu-satunya perkara yang bahawa pemain asing harus lakukan adalah mewujudkan keadaan untuk permulaan dialog."
Washington mengagumi oleh pembukaan jelas dari Damsyik.
"Kami masih percaya bahawa Assad lebih cepat pergi, peluang lebih ada adalah untuk cepat bergerak ke atas untuk hari selepas," kata jurucakap Jabatan Negara AS Victoria Nuland, menolak komen Jamil itu sebagai "tiada yang betul-betul baru."
Tentera mendakwa telah retaken kebanyakan Damsyik pada akhir bulan Julai, selepas kira-kira dua minggu pertempuran sengit di seluruh tali pinggang selatan.
Paling pemberontak Percuma pejuang Tentera Syria (FSA) telah dipaksa keluar ke desa berhampiran, tetapi telah sejak semula beberapa operasi langgar dan dikendalikan, aktivis berkata.
Di Aleppo, jet pejuang melanda berhampiran depot peluru berpandu, dan mengebom beberapa kawasan lain di bandar yang telah menjadi medan pertempuran utama sejak berjuang pertama kali meletus di situ bulan lalu, Balai Cerap katanya.
Ia juga berkata pejuang pemberontak telah merampas pejabat perisikan dan pusat pemeriksaan di bandar timur Albu Kamal di sempadan Iraq, walaupun angkatan rejim kekal dalam kawalan.
Tentera Syria kelihatan semakin melawat serangan dari udara, terutamanya di kawasan Aleppo sebagai pemberontak terus meletakkan tentangan sengit walaupun rejim ketenteraan yang jauh lebih hebat.
Satu komander FSA berkata Selasa pemberontak kini menguasai 60 peratus Aleppo, tetapi sumber keselamatan di Damsyik menolak tuntutan.
Konflik telah tertumpah lagi ke jiran Lubnan, dengan sembilan mati dalam pertempuran yang pertama meletus lewat Isnin antara pro-dan rejim penyokong anti-Damascus di bandar pelabuhan utara Tripoli.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meletakkan angka kematian di 17.000 dan mengatakan ratusan ribu lagi telah melarikan diri ke negara jiran Syria manakala seorang lagi 2.5 juta masih di negara ini berada dalam terdesak memerlukan bantuan.
"Sebagai krisis di Syria terus merosot, situasi di Lubnan telah menjadi lebih tidak menentu dan keperluan untuk sokongan berterusan antarabangsa kepada kerajaan dan angkatan bersenjata Lubnan semakin penting," kata PBB, di bawah setiausaha agung Jeffrey Feltman.
Dan kemanusiaan PBB ketua Valerie Amos kepada pemberita pada Rabu bahawa Majlis Keselamatan bahagian akan menghalang penciptaan syurga mana-mana selamat di Syria untuk peningkatan bilangan pelarian dari konflik.
Amos, yang melawat Syria minggu lepas, berkata Damsyik menentang kem-kem di dalam Syria dan bahawa dia tidak melihat "selera di Majlis Keselamatan untuk sebarang resolusi untuk membolehkan itu berlaku."
Sumber AFP 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan