Sabtu, 25 Ogos 2012

Pertempuran Syria: Ketua pemerhati PBB tarik diri

Ketua misi kini tidak berfungsi lagi pemerhati PBB meninggalkan Syria pada hari Sabtu, selepas baru antarabangsa utusan Lakhdar Brahimi berkata beliau "takut" skala tugas beliau menghadapi untuk cuba menamatkan konflik yang semakin meningkat.
Di atas tanah, rejim ditekan pada dengan kempen menentang pejuang pembangkang, aktivis melaporkan helikopter tempur pemberondongan poket pemberontak di utara bandar Aleppo dan memperbaharui serangan di seluruh negara.
Brahimi, yang mengambil alih secara rasmi dari bekas Liga Arab duta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Kofi Annan bulan depan, mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin PBB pada hari Jumaat, mengakui bahawa beliau "takut" betapa besarnya misinya untuk cuba untuk menamatkan konflik sekarang pada bulan ke-18 .
Beliau berkata rakyat Syria "akan menjadi tuan pertama kami".
"Kami akan mempertimbangkan kepentingan mereka di atas dan sebelum orang lain. Kami akan cuba untuk membantu seberapa banyak yang kita boleh, kita tidak akan ganti sebarang usaha," tambah Brahimi, seorang diplomat veteran Algeria yang ditaja perjanjian 1989 yang mengakhiri perang saudara Lubnan.
Annan, bekas ketua PBB, berakhir tawaran enam bulan beliau untuk membawa keamanan ke Syria, mengadu kekurangan sokongan antarabangsa bagi usaha beliau untuk membuat Presiden Bashar al-Assad melaksanakan pelan damai.
Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia berkata Jumaat bahawa Ogos adalah sudah bulan dahsyat tunggal konflik dengan lebih daripada 4,000 orang terbunuh dalam hampir tiga minggu, dan angka kematian keseluruhan sekitar 24.500.
Medyan Dairieh, koresponden untuk Qatar berasaskan Al-Jazeera saluran berita Arab, berjalan selepas cedera di kaki di Aleppo. Ketua misi kini tidak berfungsi lagi pemerhati PBB meninggalkan Syria pada hari Sabtu, selepas baru antarabangsa utusan Lakhdar Brahimi berkata beliau "takut" skala tugas beliau menghadapi untuk cuba menamatkan konflik yang semakin meningkat.
Ketua pasukan pemerhati PBB, General Babacar Gaye, meninggalkan Damsyik Sabtu selepas misi rasmi berakhir Ahad lepas dalam menghadapi keganasan menggiatkan dan bahagian di Majlis Keselamatan PBB lebih apakah tindakan untuk mengambil.
Damsyik berkata minggu ini ia adalah bersedia untuk bekerja dengan Brahimi dan menyuarakan harapan beliau boleh membuka jalan untuk "dialog nasional" manakala juga mencadangkan ia adalah bersedia untuk membincangkan keluar Assad sebagai sebahagian daripada apa-apa penyelesaian rundingan.
Sementara itu, seorang pegawai kanan Iran tiba di Damsyik untuk mengadakan perbincangan dengan pegawai-pegawai Syria, sehari selepas Teheran - sekutu rejim staunchest - berkata ia akan mengemukakan pelan bagi menamatkan konflik di sidang kemuncak Pergerakan Negara Berkecuali minggu depan.
Barat sedang mencari untuk meningkatkan tekanan ke atas rejim Assad, dengan Washington dan London mengancam tindakan yang mungkin jika Damsyik menggunakan senjata kimia dan sokongan menyuarakan Paris untuk zon larangan terbang separa.
Aktivis berkata rejim menggiatkan serangan dari udara kerana ia pertempuran setem keluar kubu kuat pemberontak di Aleppo dan poket rintangan di ibu negara.
Di hadapan kemanusiaan, PBB berkata Jumaat bahawa aliran pelarian yang melarikan diri pertempuran telah melonjak, dengan 202.500 orang yang mendaftar di negara-negara jiran, sekurang-kurangnya satu pertiga daripada mereka di Turki.
Agensi pelarian PBB memberi amaran bahawa ketegangan di negara jiran Lubnan - mana berjuang minggu ini antara masyarakat yang pro-dan anti-Assad saingan di Tripoli telah meninggalkan 14 orang mati - telah merumitkan usaha untuk membantu pelarian di sana.
Di Syria, 185 orang terbunuh di seluruh negara pada hari Jumaat, mengikut Observatory, yang mempunyai satu rangkaian aktivis, doktor dan sumber-sumber lain di atas tanah tetapi maklumat tidak boleh secara bebas disahkan.
Sementara itu, badan seorang wartawan veteran perang Jepun terbunuh manakala meliputi pertempuran di bandar tepung utara Aleppo, telah diterbangkan ke rumah pada hari Sabtu.
Mika Yamamoto, 45, adalah wartawan keempat asing telah dibunuh di Syria sejak Mac 2011 dan yang pertama telah meninggal dunia di Aleppo, yang telah ditanggung beban konflik sejak pertempuran sengit meletus di situ bulan lepas.
Amerika wartawan bebas Austin Tice juga telah hilang selama lebih dari seminggu, majikannya terbaru Washington Post berkata.
Di Aleppo pada hari Sabtu, Balai Cerap berkata helikopter telah pemberondongan kedudukan pemberontak, dan dilaporkan serangan dan berjuang di beberapa kawasan di kedua-dua bandar dan wilayah sekitarnya.
Syria adalah bersedia untuk bekerjasama dengan baru PBB Duta Lakhdar Brahimi, kata Timbalan Menteri Luar pada Khamis, sambil menambah beliau berharap diplomat Algeria yang veteran akan membantu membuka jalan untuk "dialog nasional". Duration: 01:19
Pemberontak berkata, mereka telah menggali dalam perang pergeseran di Aleppo, di mana rejim telah memberi amaran kepada bulan terakhir "ibu semua pertempuran."
Kedua-dua kerajaan dan pasukan pembangkang berkata serangan ke atas Aleppo wilayah bertujuan untuk mengurangkan laluan bekalan senjata kepada pemberontak di bandar kedua Syria.
Pemberontak mendakwa awal minggu ini untuk mengawal 60 peratus daripada Aleppo tetapi rejim telah menolak tuntutan dan berkata Khamis tentera telah menawan semula tiga kawasan kejiranan Kristian, di mana penduduk sebahagian besarnya pro-Assad.
Di Damsyik, tentera melepaskan pusingan mortar di beberapa kawasan di pinggir sebelah selatan kerana mereka ditekan apa yang aktivis berkata adalah tawaran diperbaharui untuk menghancurkan pemberontakan di ibu negara "sekali dan untuk semua."
Dan di bandar selatan Daraa, yang dianggap sebagai buaian pemberontakan menentang rejim, tiga askar dan seorang pemberontak terbunuh dalam pertempuran, Balai Cerap katanya.
AFP 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan