Ahad 11 Nov.2012
"Cordova yang masyhur di dalam Bahasa Arab sebagai al-Qurtubah merupakan bandar terakhir di bawah penguasaan Islam sebelum Andalusia jatuh sepenuhnya ke atas tangan golongan Kristian. Kedaifan dalam mempertahan pemerintahan Islam di Andalusia amat menyedihkan.
Ia berlaku pada zaman pemerintahan terakhir Islam di bawah Bani al-Ahmar yang menguasai wilayah terakhir Andalusia iaitu Granada dari tahun 620 – 897H. Penyerahan wilayah terakhir ini terpaksa dilakukan demi menyelamat maruah pemerintah Islam di bawah pimpinan Abu Abdullah daripada diguling dengan lebih teruk.
Penyerahan
dalam bentuk perjanjian yang ditandantangani oleh pihak Islam dan
Kristian itu dilakukan dan penyerahannya kepada Raja Kristian Sepanyol
iaitu Ferdinand dan Isabella. Perjanjian yang dikatakan mempunyai 67
perkara itu antara lain menjamin keselamatan orang Islam untuk tinggal
di Sepanyol dan juga jaminan keselamatan sekiranya mereka ingin keluar
dari Sepanyol menuju ke daerah lain, terutama untuk kembali ke daerah
Afrika Utara. Namun perjanjian yang tidak pernah ditunaikan oleh pihak
Kristian itu nampaknya menjadi senjata yang menikam umat Islam terus
menerus sehingga mereka tidak lagi mampu bertahan apatah lagi untuk
merampas kembali Andalusia ini. Kesan-kesan peninggalan umat Islam,
ketamadunan yang dibina dan seumpamanya telah banyak dimusnahkan.
Penulis
ketika menjejaki kaki ke Andalusia seketika dahulu melihat sendiri
bagaimana kota yang dibina oleh pemerintahan Islam kelihatan dihancurkan
dan hampir tidak ditemui oleh para sejarawan dan ahli arkeologi. Dalam
kes ini, lebih jelas jika dilihat bagaimana kota Madinah al- Zahra
ditemui dalam keadaan yang sangat menyedihkan dengan runtuhan kota itu
seolah tidak dapat untuk diselamatkan. Walaupun kota ini dikhabarkan
musnah akibat pergolakan dan peperangan saudara pada tahun 1010M, namun
ia keunggulan kota ini terus malap apabila Andalusia jatuh ke tangan
bukan Islam.
Ketika
Bani Ahmar memerintah Andalusia, wilayah pemerintahan mereka sudah
menguncup, tidak lagi sepertimana pada zaman kegemilangan pemerintahan
Abdul Rahman III. Secara khusus, pemerintahan mereka hanya melibatkan
wilayah Granada sahaja yang menjadi daerah terletaknya istana yang
masyhur iaitu istana Al-Hamra’ atau dalam bahasa Sepanyol hari ini lebih
dikenali sebagai al-Hambra.
Oleh
kerana berlaku perselisihan keluarga dalam hal mewarisi kepimpinan,
akhirnya telah menyebabkan pergolakan anak-beranak berlaku dan
seterusnya melemahkan lagi pemerintahan Islam di Granada ini. Disebabkan
Abu Abdullah tidak berpuas hati dengan pewarisan takhta yang
ditunjukkan oleh bapanya, iaitu kepada saudaranya yang lain, lalu beliau
memberontak sehingga dalam pemberontakan tersebut telah mengorbankan
nyawa bapanya. Namun, takhta pemerintahan tidak menyebelahi Abu
Abdullah, tetapi ia beralih kepada Muhammad ibn Sa’ad. Lalu perancangan
dibuat dalam bentuk kerjasama antara Raja Ferdinand dan Abu Abdullah
untuk merampas kembali takhta pemerintahan. Rampasan itu berjaya,
ringkasnya Abu Abdullah dapat menduduki takhta tetapi bagi jangkamasa
yang pendek disebabkan tekanan dari Ferdinand untuk mendapatkan habuan.
Habuannya tidak lain tidak bukan ialah penyerahan wilayah Granada ini
kepada beliau, lantas masyhurlah Ferdinand yang beristerikan Isabella
sebagai raja yang berjaya menumbangkan kerajaan terakhir Islam di
Andalusia.
Kejatuhan
Andalusia rupanya adalah kelemahan pemerintahan yang sanggup menggadai
prinsip mereka demi mendapat bantuan sokongan untuk menduduki takhta
yang hanya buat sementara sahaja. Selain itu, ia turut disebabkan
beberapa faktor, iaitu:
i.
Usaha agresif puak Kristian untuk menakluk kembali wilayah yang ditadbir
oleh kaum Muslimin sehingga menyebabkan pertahanan mereka terus rapuh
dan tidak mampu bertahan atas serangan fikri dan askari yang dilakukan
tentera musuh. Gerakan ini lebih dikenali sebagai Reconquista. Tidak
dinafikan ia mempunyai kaitan dengan usaha pihak Kristian untuk menakluk
wilayah yang telah jatuh ke tangan umat Islam di seluruh dunia di mana
ia seolah turut terkesan dengan pergerakan tentera Salib yang menumpukan
perhatian di wilayah umat Islam di Asia Barat.
ii. Ketiadaan
sokongan dari pemerintah Islam di wilayah luar Andalus, melainkan
sokongan yang sering diterima hanyalah dari Afrika Utara sahaja.
iii. Tiada mekanisma dalam mencari pengganti yang layak (succession plan) untuk meneruskan pemerintahan di mana kebanyakkan mereka mewariskan kepimpinan kepada anak beranak atau ahli keluarga.
iii. Tiada mekanisma dalam mencari pengganti yang layak (succession plan) untuk meneruskan pemerintahan di mana kebanyakkan mereka mewariskan kepimpinan kepada anak beranak atau ahli keluarga.
iv.
Tiada kesepakatan (wehdatul fikri dan wehdatul amal) dalam mentadbir
wilayah yang dikuasai sehingga wujud perbezaan pemerintahan antara
satuwilayah dengan wilayah yang lain. Perbezaan fikrah yang wujud
dikalangan mereka banyak membawa keruntuhan dan kurang usaha untuk
bekerjasama dalam hal-hal yang disepakati.
Kesan
daripada kejatuhan inilah umat Islam dihina dan dihalau keluar dari
Andalusia. Ia turut terpalit kepada kaum Yahudi, di mana tiada kuasa
yang boleh melindungi mereka setelah kerajaan Islam menjadi lemah
seterunya runtuh. Kehinaan yang diterima sepertimana berdasarkan
perintah yang dikeluarkan pada tahun 1492M iaitu setiap orang Yahudi
yang enggan dibaptis, mereka perlulah keluar dari Andalusia dalam tempoh
3 bulan. Ia dikuti perintah yang dikeluarkan 10 tahun selepas itu
kepada mereka yang tidak mahu dibaptiskan, iaitu perintah pada Februari
1502 di mana pihak Kristian mengusir golongan pendatang yakni orang
Islam dari Seville dan sekitarnya.21 Jelas, kejatuhan pemerintahan yang
berlaku bukan sekadar peralihan kuasa politik, tetapi ia turut memberi
kesan kehinaan kepada umat Islam, malah ada di antara mereka yang
diperangi ketika sudah bersedia keluar dari Andalusia.
Iktibar Sejarah Andalusia: Teladan dan Sempadan
Jika
diteliti dari sudut perkembangan dan kemajuan Islam di Andalusia, jelas
menunjukkan bahawa pemerintahan Islam telah mementingkan kemajuan
intelektual dan keilmuan di samping perkembangan industri dan pertanian.
Namun,
disebabkan beberapa masalah dalaman yang berlaku, pemerintahan Islam
akhirnya tidak dapat bertahan dan terpaksa menyerahkan penguasaan mereka
selama hampir 8 abad itu kembali kepada Kristian.
Antara punca yang dilihat melemahkan umat Islam ketika itu dan boleh dijadikan iktibar kini ialah:
Perebutan kuasa dikalangan pemimpin yang mentadbir wilayah.
Ini
dapat dilihat pada peringkat awal pemerintahan Andalusia di mana para
pemimpin sering berselisih dalam hal ehwal pentadbiran. Gangguan dari
dalam ini telah menyebabkan ketidakseimbangan berlaku. Di antara
pergolakan itu berupa perselisihan di antara elite penguasa, terutama
akibat perbezaan ras dan etnik. Disamping itu, terdapat perbezaan
pandangan antara khalifah di Damsyik dan gabenor Afrika Utara yang
berpusat di Kairawan. Masing-masing mengaku bahawa merekalah yang paling
berhak menguasai Andalusia ini. Oleh kerana itu, tidak hairanlah
penggantian pemerintah atau wali (gabenor) berlaku lebih daripada dua
puluh kali dalam jangka waktu yang amat singkat. Perbezaan pandangan
politik itu menyebabkan seringnya terjadi perang saudara sesama mereka
lalu merencatkan pembangunan tamadun umat di sana.
1.
Tidak mempunyai sifat ketaatan kepada kepimpinan sehingga mereka tidak
mahu mengikut nasihat khalifah. Akhirnya, anasir-anasir tidak puas hati
itu membawa kepada perancangan untuk merampas kekuasaan dikalangan umat
Islam, sedihnya dengan melibatkan kerjasama dengan pihak musuh.
2.
Wujudnya golongan yang ingin menghancurkan mereka dari dalam seperti
golongan yang ingin bekerjasama dengan musuh tanpa mengambil kira untuk
memperkuatkan ikatan dalaman sesama mereka.
Manakala kejayaan mereka yang boleh dijadikan iktibar ialah:
1. Andalusia telah membuka ruang untuk memastikan supaya sekiranya kita ingin sentiasa maju ke hadapan, kita harus bersikap terbuka kepada pemikiran-pemikiran kreatif dan idea-idea yang inovatif. Mereka telah mencapai kejayaan dari segi sains dan teknologi kerana menggalakkan suasana intelek dan tidak rigid dengan kemasukan ilmu-ilmu moden.
2. kecemerlangan Andalusia dalam bidang pertanian dan industri memungkinkan kita untuk mempertingkatkan kemajuan dalam bidang ini dengan bantuan teknologi maklumat, dan mengambil nikmat bioteknologi untuk dikembangkan dalam sektor ini agar pertanian tidak lagi dipandang enteng.
3. Lahirnya ilmuwan seperti Ibn Bajjah (1082 – 1138M), Ibn Zuhr (1091 – 1162M) dan lain-lain menuntut kita melahirkan cendikiawan Muslim yang versatile, mahir dari segi ilmu turath dan juga ilmu moden yang mampu untuk meninggalkan jejaknya yang tersendiri di dunia ini. Generasi ilmuwan moden ini harus dibina jati diri mantap agar memberi manfaat kepada pembangunan negara.
4.
Ketamadunan yang dibina telah meninggikan Eropah yang pada waktu
tersebut berada pada zaman kegelapan. Bandar Cordova di Andalusia
dilihat sebagai Bandar yang terulung dikalangan Negara-negara Eropah
yang lain dan mereka telah memajukan intelektualisme dari aspek
falsafah, senibina, matematik, teologi, perubatan dan banyak lagi
sehingga Islam gambarkan begitu kehadapan dalam soal ini. Mereka dapat
measimilisasikan Islam dengan falsafah dan pusat kecemerlangan Greek
sehingga ia menyumbang kepada keseluruhan negara Barat yang didominasi
kaum Kristian.
Kejayaan mereka
membina tamadun dalam keadaan mereka mempunyai kepelbagaian bangsa dan
penganut agama samawi juga sesuatu yang unik. Sudah pasti ia ada kaitan
dengan kefahaman terhadap ajaran Islam yang dipraktikkan dalam bentuk
siyasi. Rujukan tentunya terhadap contoh-contoh awal yang ditunjukkan
oleh Khalifah Islam dalam memberi dan menjamin hak asasi setiap penganut
agama yang mana mereka boleh hidup aman damai di bawah pemerintahan
Islam. Contoh-contoh jaminan ini terus dilaksanakan sehingga ke wilayah
pemerintahan Andalusia. Oleh sebab itu kita dapat menyaksikan sejarah di
mana umat Islam, Kristian dan Yahudi saling membantu mewujudkan suasana
keilmuan yang baik terutama di Cordova. Ini kelihatan begitu relevan
dengan negara kita sekarang yang mempunyai kepelbagaian latar bangsa dan
penganut agama. Oleh itu, demi mencapai puncak kemajuan, kerjasama
antara kaum ini harus diberi tumpuan yang wajar bagi meningkatkan
kerjasama dan kefahaman dikalangan rakyat yang ada.
Penutup
Kecemerlangan
Tamadun Islam Andalusia berakhir tanpa dapat dipertahankan oleh umat
Islam. Ia jatuh di bawah pemerintahan kerajaan Sepanyol dan kekal
sehingga hari ini. Kesan peninggalan itu masih boleh dibanggakan
walaupun hakikatnya tiada apa yang dapat diperolehi oleh umat Islam
hasil peninggalan tersebut. Kejatuhan Andalusia kelihatan tidak
memungkinkan ia kembali ditadbir oleh umat Islam. Pengalaman pahit ini
harus dipelajari agar umat zaman kini tidak mengulangi kesilapan yang
dilakukan pada ketika dahulu. Sejarah Andalusia itu sudah tidak dapat
diperbaiki untuk manfaat wilayah itu, namun pastinya pengalaman atau
pengajaran dapat diperolehi bagi manfaat generasi kini. Walau
bagaimanapun, kesediaan Eropah membuka kembali pintu pada abad moden ini
dan memberi peluang kepada bangsa-bangsa lain berada di wilayah mereka
telah sedikit sebanyak menyaksikan kemunculan kembali umat Islam di
Eropah, termasuk di Andalusia.
Lain-lain Artikel Empayar Andalusia
tranungkite
Tiada ulasan:
Catat Ulasan