Khamis, 27 September 2012

Netanyahu menarik "garis merah" pada program nuklear Iran


  Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menarik "garis merah" untuk program nuklear Iran pada hari Khamis walaupun keengganan AS untuk menetapkan kata, berkata Teheran akan berada di ambang senjata nuklear dalam masa kurang daripada setahun.
Dengan memetik satu tempoh masa dalam ucapannya kepada Perhimpunan Agung PBB, Netanyahu - yang telah bertempur dengan Presiden Barack Obama lebih mendesak tindakan ketenteraan terhadap Iran - muncul untuk mencadangkan tiada serangan Israel berlaku sebelum pilihan raya November presiden AS 6.
Memegang sehingga kartun seperti lukisan bom dengan fius, Netanyahu benar-benar menarik garis merah hanya di bawah label membaca "peringkat akhir" untuk bom, di mana Iran adalah 90 peratus di sepanjang jalan mempunyai mencukupi senjata gred bahan.
Pakar meletakkan bahawa pada titik Iran telah mengumpulkan uranium, disucikan ke tahap 20 peratus, yang cepat dapat diperkayakan lagi dan boleh digunakan untuk menghasilkan bom atom.
Netanyahu memberitahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) beliau percaya yang dihadapi dengan garis merah yang jelas, Iran akan kembali ke dalam krisis yang telah menghantar kegelisahan di seluruh rantau ini dan dalam pasaran kewangan.
"Dan ini akan memberikan lebih banyak masa untuk sekatan dan diplomasi untuk meyakinkan Iran untuk hapus program senjata nuklear sama sekali," katanya.
Kenyataan Netanyahu terdekat dia atau mana-mana pegawai Israel atas telah datang untuk meletakkan keluar tepat yang tindakan Iran boleh mencetuskan serangan tentera Israel ke atas infrastruktur nuklear Teheran.
Tetapi dengan merujuk kepada musim bunga atau musim panas 2013 jangka masa bagi Iran untuk melengkapkan peringkat seterusnya pengayaan uranium, pemimpin Israel juga seolah-olah untuk menghapuskan, sekurang-kurangnya untuk masa sekarang, kebimbangan bahawa Israel mungkin menyerang Iran sebelum pilihan raya presiden AS, 40 hari jauhnya .
Kenyataan Netanyahu juga seolah-olah untuk menyampaikan mesej dua bahagian yang Obama White House - bersama-sama dengan pemimpin Iran, penonton beliau yang paling penting - isyarat bahawa itu Perdana agresif menteri mahu menamatkan perang yang semua-terlalu-awam perkataan dengan Washington atas Iran disyaki cita-cita nuklear. Tetapi mereka juga menunjukkan bahawa beliau tidak menyokong inci atas desakan yang lebih tegas amaran mesti dihantar ke Tehran.
"SPRING NEXT ATAU SUMMER"
Dalam ucapannya, Netanyahu tidak pernah jelas berkata bahawa jika Iran melintasi garisan merah, Israel akan melancarkan serangan terhadap kemudahan nuklear Iran, tetapi dia tidak kelihatan untuk membayangkan apa-apa ancaman.
"Pada jam ini lewat, hanya ada satu cara untuk aman menghalang Iran daripada mendapat bom atom. Itulah dengan meletakkan garis merah yang jelas mengenai program nuklear Iran," Netanyahu berkata.
Iran, Netanyahu berkata, adalah baik ke apa yang dia ditakrifkan sebagai peringkat kedua pengayaan - 20 peratus pembersihan - dan meramalkan ia akan melengkapkan dengan "musim bunga akan datang, di kebanyakan oleh musim panas akan datang, pada kadar pengayaan semasa."
Menurut laporan Ogos oleh Agensi PBB Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Iran telah simpanan 91,4 kg (£ 201,5) bahan 20 peratus.
Sesetengah pakar mengatakan Iran akan memerlukan 200 hingga 250 kg (440-550 paun) bahan itu untuk senjata. Pakar-pakar lain mencadangkan kurang mungkin melakukannya. Iran berpotensi mencapai threshold yang tidak lama lagi dengan menghasilkan kira-kira 15 kg (33 paun) sebulan, kadar yang boleh dipercepatkan jika ia mengaktifkan baru pengayaan sentrifugal.
Menurut badan pemantau nuklear PBB, sekitar 25 kg (55.1 paun) uranium diperkaya kepada tahap kesucian 90 peratus akan diperlukan untuk senjata nuklear tunggal.
Dalam ucapan sendiri kepada Perhimpunan Agung pada Selasa, Obama berkata Amerika Syarikat akan "lakukan apa yang kita mesti" untuk menghalang Iran daripada memperoleh senjata nuklear dan bahawa masa tidak adalah tidak terhad untuk diplomasi untuk menyelesaikan isu itu.
Obama menetapkan tiada kata atau jelas "garis merah" sendiri, walaupun menggesa orang ramai dari Netanyahu sejak beberapa minggu yang lalu yang telah diburukkan lagi tekanan antara kedua-dua pemimpin.
"CARTA A PATH HADAPAN"
Mencari pemilihan semula, Obama telah menghadapi kritikan daripada pencabar Republikan Mitt Romney bahawa presiden sedang terlalu sukar dengan Israel dan tidak cukup sukar dengan Iran.
"Saya sangat menghargai kedudukan presiden, seperti juga semua orang di negara saya. Kami berkongsi matlamat menghentikan program senjata nuklear Iran," Netanyahu berkata.
"Israel adalah dalam perbincangan dengan Amerika Syarikat atas isu ini, dan saya yakin kita boleh hala tuju ke hadapan bersama-sama," katanya.
Beliau bercakap sehari selepas Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad dialamatkan Perhimpunan Agung. Ahmadinejad berkata pada hari Isnin dia tidak mengambil serius ancaman bahawa Israel boleh melancarkan serangan ketenteraan ke atas kemudahan nuklear Iran. Beliau juga berkata Israel tidak mempunyai akar di Timur Tengah dan akan "dihapuskan." [ID: nL1E8KO5BL]
Netanyahu adalah disebabkan untuk bertemu dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton di kemudian hari. Jurucakap White House Jay Carney berkata beliau dijangka Obama mempunyai panggilan susulan telefon dengan Netanyahu, mungkin pada hari Jumaat.
Obama telah menarik kritikan dari Republikan untuk memilih untuk tidak bertemu dengan Netanyahu atau lain-lain pemimpin asing di luar Perhimpunan Agung dan memberi tumpuan dan bukannya berkempen untuk dipilih semula.
Israel BERAGAK
Netanyahu telah menghadapi pembangkang dalam kabinet beliau dan dari bekas ketua keselamatan Israel untuk menyerang mana-mana pergi-ia sendiri ke atas Iran. Pungutan pendapat menunjukkan bahawa Israel adalah berhati-hati dengan serangan oleh tentera mereka apa-apa, yang keupayaan memusnahkan kemudahan Iran bawah tanah adalah terhad.
Israel dipercayai mempunyai senjata hanya atom di Timur Tengah, melihat bersenjata nuklear Iran sebagai ancaman kepada kewujudannya dan telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan diplomasi dan sekatan untuk mengekang aktiviti nuklear Teheran. Iran berkata ia memperkayakan uranium hanya untuk tenaga aman dan tujuan perubatan, bukan untuk bom nuklear.
Daryl Kimball, pengarah eksekutif Arms Control Association yang berpangkalan di Washington, berkata program pengayaan uranium Iran meningkatkan.
"Menjelang tahun kadang-kadang seterusnya, Iran berpotensi mengumpul cukup 20 peratus diperkaya bahan yang boleh - jika Iran memutuskan untuk mengusir pemeriksa dan menukar bahan kepada gred senjata - menyediakan cukup bahan nuklear untuk satu bom," Kimball berkata.
"Tetapi bahan yang cukup untuk satu bom tidak membentuk berkesan, senjata nuklear deliverable."
Sumber reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan