Isnin, 10 September 2012

Jepun marah China dengan bersetuju untuk membeli kepulauan dipertikaikan

Isnin 10 Sept.2012
Sebuah bot nelayan dengan mengibarkan bendera kebangsaan Jepun, layar sekitar sekumpulan pulau-pulau yang dipertikaikan yang dikenali sebagai Senkaku di Jepun dan Diaoyu di China di Laut China Timur September 2, 2012. REUTERS / Chris Meyers

  Jepun telah bersetuju untuk membeli sekumpulan pulau-pulau yang dipertikaikan dengan China dari pemilik persendirian mereka, kata seorang pegawai kerajaan pada hari Isnin, menyebabkan teguran marah dari China sehari selepas Presiden China Hu Jintao memberi amaran terhadap apa-apa yang menyalahi undang-undang " "bergerak.
Jepun bertujuan untuk pulau-pulau menasionalisasi tidak berpenghuni di Timur Laut China secepat mungkin untuk mengawal mereka dalam cara yang aman dan stabil, kata Ketua Setiausaha Kabinet Osamu Fujimura.
Pulau-pulau, dipanggil Senkaku di Jepun dan Diaoyu di China, berhampiran alasan memancing yang kaya dan berpotensi besar medan gas maritim dan telah di tengah-tengah jangka berjalan pertikaian wilayah antara ekonomi kedua dan ketiga terbesar di dunia.
Ketegangan dibakar baharu bulan lepas apabila Jepun menahan sekumpulan aktivis Cina yang mendarat di pulau-pulau. Tetapi barisan kini boleh mempunyai kesan ekonomi, menggiatkan daripada hanya pertukaran retorik, dengan rasmi Cina mengatakan jualan kereta Jepun mungkin telah melanda dalam pasaran auto terbesar di dunia.
"Ini hanya pemilikan tanah, yang merupakan sebahagian wilayah Jepun, bergerak dari satu pemilik (persendirian) ke negeri ini, dan tidak seharusnya menimbulkan sebarang masalah dengan negara-negara lain," berkata Fujimura.
"Setelah berkata bahawa, kita tidak mahu isu Senkaku menjejaskan keseluruhan hubungan China-Jepun. Kerana ia adalah penting untuk mengelakkan salah faham dan pembangunan yang tidak diduga, kami telah rapat berkomunikasi dengan China melalui saluran diplomatik hingga ke hari ini."
Tetapi China merupakan firma dalam pembangkang kepada apa yang dilihatnya sebagai "trend politik".
"Ini adalah satu pelanggaran serius kedaulatan China dan telah cedera parah perasaan 1.3 bilion Cina ..." Kementerian Luar berkata dalam satu kenyataan. "Kerajaan Cina dan orang meluahkan tentangan dan bantahan tegas mereka kuat."
Menteri Luar China Yang Jiechi dipanggil di Jepun Duta Uichiro Niwa untuk mengemukakan bantahan yang kuat, manakala negeri yang dikendalikan oleh agensi berita Xinhua memetik Perdana Menteri Wen Jiabao sebagai berkata China akan "tidak pernah menghasilkan satu inci" wilayah.
JUALAN KERETA JEPUN HIT
Perdana Menteri Jepun Yoshihiko Noda mulanya mengapungkan idea nasionalisasi pulau pada bulan Julai untuk menangkis Gabenor Tokyo, Shintaro Ishihara, seorang pengkritik keras China, dan rancangan sendiri untuk membeli pulau-pulau yang boleh mempunyai kumandang diplomatik lebih teruk.
Fujimura tidak mendedahkan harga pembelian, tetapi media Jepun berkata minggu lepas kerajaan telah bersedia untuk membayar ¥ 2050000000 ($ 26.260.000).
Hubungan antara kuasa Asia, dibelenggu oleh penjajahan perang Jepun bahagian China dan persaingan sekarang lebih pengaruh serantau, telah sukar selama bertahun-tahun. Tetapi hubungan ekonomi lebih kuat berbanding sebelum ini dan kedua-dua negara yang dipercayai mahu menyimpan persengketaan dari lingkaran luar kawalan.
Walau bagaimanapun barisan pulau-pulau nampaknya telah melanda jualan kereta Jepun.
Dong Yang, setiausaha agung Persatuan China Automobil Pengilang, berkata jualan kereta Jepun di China telah perlahan pada bulan Ogos dan beliau percaya ia berkaitan dengan pertikaian itu.
Ketua Pegawai Operasi Nissan, Toshiyuki Shiga, berkata minggu lepas bahawa saf telah mempunyai "beberapa kesan" di atas jualan kereta Jepun sebagai pengeluar mempunyai kesukaran dalam memegang besar, jualan kempen promosi luar.
Presiden Hu memberi amaran Jepun terhadap membeli pulau-pulau pada hari Ahad.
"Ia adalah menyalahi undang-undang dan tidak sah bagi Jepun untuk membeli pulau-pulau melalui apa-apa cara. China tegas menentang," CCTV China dipetik Hu sebagai memberitahu mengatakan noda di luar Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) sidang kemuncak di Vladivostok.
"China unswervingly akan melindungi kedaulatan. Jepun mesti sedar keterukan keadaan dan tidak membuat keputusan yang salah." ($ 1 = ¥ 78)
Sumber Reuters 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan