Khamis, 22 November 2012



Qatar cuba untuk mempertahankan serangan siasatan dakwaan rasuah dan perdagangan tindakan kesatuan mengenai successtul tawaran Piala Dunia 2022 

Jumaat 23 Nov.2012
Qatar has been coping with allegations of bribery and the Mohammed Bin Hammam (pictured) scandal since winning the 2022 World Cup bid. Qatar has won the bid with its proposed state-of-the-art stadium projects (top). Qatar telah menghadapi tuduhan rasuah dan Mohammed Bin Hammam (gambar) skandal sejak memenangi bidaan Piala Dunia 2022. Qatar telah memenangi bidaan dengan projek-projek stadium yang dicadangkan state-of-the-art (atas).
Tawaran berjaya Qatar untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022 menghadapi serangan berbilang serampang dengan keputusan untuk menyiasat tawaran negara itu, dakwaan rasuah yang segar dan perdagangan berlaku kesatuan tindakan dalam protes rawatan Qatar pekerja asing yang membina infrastruktur berkaitan kejohanan FIFA.

Penyiasatan Dunia mentadbir badan FIFA yang datang di belakang keputusan untuk mengembangkan siasatan itu ke dalam tuduhan rasuah terhadap naib presiden digantung, Mohammed Bin Hammam, sebuah negara Qatar yang telah juga telah digantung sebagai presiden yang Bola Sepak Asia Gabungan (AFC), ke dalam pengurusan kewangan badan bola sepak Asia.


Siasatan itu berkemungkinan untuk memberi tumpuan pada apa yang satu audit dalaman yang dijalankan oleh PricewaterhouseCoopers (PwC) menyifatkan sebagai pengurusan akaun AFC an runcit beliau sebagai akaun peribadi beliau, serta-rundingan dan segi satu perjanjian $ 1000000000 hak tuan dengan Dunia yang berpangkalan di Singapura Sukan Kumpulan menyimpulkan oleh badan bola sepak kepada pihak berkuasa Bin Hammam.


Sebuah mahkamah Singapura minggu ini mengarahkan pengarang artikel ini untuk mendedahkan sumber bagi laporan audit dan hubungan Bin Hammam dengan WSG.
Penulis telah setakat ini tidak membuat apa-apa komen umum.
HDN
Foto AFP / KARIM Jaafari
Dikatakan 'dijual' undi

FIFA membuat keputusan untuk menyiasat orang ramai Qatar selepas The Sunday Times menyerahkan bukti yang membentuk asas bagi laporan bahawa negara Teluk telah membincangkan menaja makan malam berjuta-juta ringgit gala yang dianjurkan oleh Samson Adamu, anak Nigeria ahli jawatankuasa eksekutif FIFA Amos Adamu .


Amos Adamu telah diharamkan selama tiga tahun daripada terlibat dalam bola sepak profesional pada tahun 2010 yang menjelang untuk FIFA undi itu berikutan satu siasatan Times Ahad menyamar bahawa rahsia difilemkan dia menawarkan untuk menjual undinya pada Piala Dunia 2018 untuk bayaran $ 1300000 ke akaun bank peribadi beliau, yang beliau berkata beliau akan gunakan untuk membina padang bola sepak di Nigeria asalnya.


Qatar telah setakat ini berjaya menangkis dakwaan salah laku yang berulang dalam usaha untuk memenangi Piala Dunia hosting hak dengan tawaran yang jauh bewtter dibiayai daripada mereka pesaingnya, Amerika Syarikat, Australia dan Korea Selatan.


Di samping itu kepada siasatan FIFA, Qatar menghadapi tindakan yang semakin meningkat oleh Gabungan Kesatuan Perdagangan Antarabangsa (GKPA) yang mempunyai 175 juta ahli di 153 negara kerana apa yang ia menerangkan sebagai keadaan tidak berperikemanusiaan untuk pekerja asing yang melanggar piawaian buruh antarabangsa.
Semasa peluang iklim satu yang dibuka akhir bulan ini di Doha, GKPA adalah dijangka untuk mengutuk usaha Qatar untuk memperbaiki yang keadaan bahan pekerja asing, yang akaun bagi majoriti penduduk di negeri Teluk itu, sebagai tidak mencukupi kerana mereka tidak tidak termasuk pengiktirafan hak untuk membebaskan berpersatuan dan perundingan kolektif.

"Qatar menawarkan keadaan jangka pendek yang membuat perbezaan tetapi untuk gerakan kesatuan antarabangsa, ini tidak adalah mengenai penetapan bilik tidur, ia adalah mengenai kebebasan berpersatuan dan hak untuk tawar-menawar secara kolektif - hak asasi.
Apabila anda mempunyai kesatuan sekerja dan tawar-menawar kolektif semua perkara lain tetap. Kerja dan keadaan hidup adalah sebahagian daripada tawar-menawar kolektif, "kata sumber biasa dengan pemikiran kesatuan sekerja.

GKPA telah melancarkan kempen dalam talian yang menyeru untuk memboikot Qatar jika ia gagal untuk mematuhi piawaian buruh antarabangsa.


Pembinaan sumber industri berkata Qatar telah cuba untuk menangkis tuntutan hak GKPA dengan memastikan bahawa syarikat menguatkuasakan piawaian keselamatan dan keselamatan, membayar pekerja pada masa dan memastikan bahawa mereka betul ditempatkan.


Keraguan Wide


Siasatan FIFA Qatar bersilang dengan Hammam diberi keraguan meluas tentang Qatar dakwaan bahawa beliau tidak terlibat dalam bidaan Piala Dunia walaupun hakikat bahawa dia adalah tokoh yang paling penting dalam bola sepak Asia.


Hammam telah berulang kali menafikan sebarang salah laku dan telah berkata beliau adalah mangsa vendetta oleh Presiden FIFA, Sepp Blatter, dia mencabar tahun lepas dalam pilihan raya presiden FIFA.
Hammam menarik balik pencalonannya selepas beliau dituduh ingin untuk membeli undi pegawai bola sepak Caribbean.

Sumber yang rapat kepada etika FIFA penyiasat Michael J. Garcia menyifatkan bekas jaksa AS sebagai penganut setia bagi detail yang dimainkan semua oleh buku ini.
Sumber-sumber berkata Garcia adalah tidak meninggalkan batu unturned dan oleh itu akan kelihatan rapat pada semua dakwaan yang dibangkitkan dalam laporan PwC.

Laporan itu, di luar membincangkan pengurusan kewangan Bin Hammam AFC dan rundingan kontrak WSG, membangkitkan soalan mengenai dua pembayaran berjumlah $ 14 juta oleh pemegang saham WSG akaun AFC runcit Bin Hammam sebelum menandatangani perjanjian.


"Ia adalah sangat luar biasa bagi dana [terutama dalam jumlah yang diperincikan di sini] yang muncul untuk menjadi untuk manfaat Encik Hammam sendiri, hendaklah didepositkan ke akaun bank organisasi.
Dalam pandangan dakwaan baru-baru ini yang telah dikelilingi Encik Hammam, ia adalah pandangan kami bahawa terdapat risiko ketara bahawa AFC mungkin telah digunakan sebagai kenderaan untuk basuh dana dan dana tersebut telah dikreditkan kepada bekas Presiden untuk tujuan yang tidak wajar , "kata laporan itu, sambil menambah," AFC mungkin telah digunakan sebagai kenderaan untuk basuh penerimaan dan pembayaran rasuah. "

Hammam dilaporkan dilengkapi penyiasat FIFA pada bulan September dengan laporan dari London akauntan Smith dan Williamson pakar bebas itu sendiri ke dalam akaun AFC yang telah dikatakan termasuk penjelasan garis-oleh-line segala perbelanjaan.


Bukannya memilih untuk ketelusan, WSG telah memohon kepada semua laporan skuasy pada hubungan dengan Bin Hammam dan AFC dengan prosiding undang-undang terhadap penulis ini.


Keengganannya untuk mengulas mengenai laporan PwC telah diperkukuh oleh keputusan mahkamah Singapura.
Dalam komen yang hanya boleh didapati oleh orang ramai, WSG berkata dalam surat 28 Ogos di mana ia pada mulanya mengancam ini wartawan dengan tindakan undang-undang bahawa "PwC adalah tidak betul dan misconceived dalam mencadangkan bahawa MRA [master hak perjanjian] telah terkurang nilai. Mereka telah tidak dianggap sebagai syarat-syarat kontrak dengan betul, pasaran, serta keadaan di mana ia telah dirundingkan. "
 Hurriyet Daily News

Tiada ulasan:

Catat Ulasan