Rabu, 21 November 2012

Mesyuarat gerakan Islam seru bersatu tentang Zionis

Rabu 21 Nov 2012

(Dr Syed Azman dan Khalil berbincang bersama para pemimpin gerakan Islam dari seluruh dunia)

KHARTOUM (Sudan): Mesyuarat gerakan Islam sedunia yang baru selesai di sini mengambil keputusan untuk terus berdiri bersama rakyat Palestin bagi menentang keganasan Zionis.

Keputusan juga diambil bagi membantas keras kerajaan Amerika Syarikat di bawah Presiden Obama dan sekutunya yang terus menyokong keganasan Israel ini.

Keganasan Zionis Israel yang menyerang Gaza sejak seminggu lalu tanpa henti ini membuktikan keangkuhan Israel yang di lindungi oleh sekutu rapatnya, Amerika Syarikat dan Britain.

Gerakan Islam seluruh dunia dari Ikhwan Mesir, Sudan, Jordan, Irak, Syria, Tunisia, Libya, Moroko, Pakistan, Bangladesh dan PAS Malaysia yng berhimpun di ibu negara Sudan, Khartoum, juga mencapai kata sepakat untuk segera menggerakkan massa di setiap negara masing-masing bagi membantu rakyat Palestin dalam bentuk bantuan kemanusiaan seperti perubatan, makanan serta keperluan harian.


PAS diwakili oleh Penolong Setiausaha Agungnya, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi dan Khalil Abdul Hadi.

Presiden Sudan, Dr. Omar Bashir, yang turut berucap dalam himpunan tersebut, menegaskan bahawa Sudan akan sentiasa berada bersama rakyat Paletin bagi menentang kekejaman Zionis Israel yang turut juga menyerang pusat ketenteraan Sudan di pinggir Khartoum baru-baru ini.

Beliau juga memberi amaran keras kepada Israel agar segara berhenti dari menyerang Gaza kerana kemarahan umat Islam sedunia terhadap kengkuhan Israel sudah sampai kepada kemuncak.

Murshidul Am Ikhwan Mesir, Dr. Muhamad Al-Badie menegaskan penyatuan seluruh Gerakan Islam sedunia bagi berhadapan dengan cabaran yang dihadapi oleh umat Islam dari Palestin, Afghanistan, Syria sehingga ke Rohingya, Myanmar.

Bagi beliau, agenda utama gerakan Islam adalah untuk menyatukan ummat dan membela yang tertindas.

harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan