Rabu, 21 November 2012

Israeli police survey the scene after an explosion on a bus in Tel Aviv November 21, 2012.  REUTERS Photo 
 
Rabu November 21, 2012. 

Polis Israel meninjau tempat kejadian selepas letupan di dalam bas di Tel Aviv 

Letupan melanda bas di tengah-tengah Tel Aviv hari ini, mencederakan sekurang-kurangnya 10 orang dalam apa kata pegawai adalah serangan pengganas.

Letupan menghancurkan tingkap di dalam bas, yang telah memandu di jalan yang berjalan bersama-sama ibu pejabat pertahanan Israel.
Perkhidmatan ambulans Israel berkata, tiga yang cedera berada dalam keadaan yang sederhana hingga serius.

"Sebuah bom meletup di dalam bas di pusat bandar Tel Aviv. Ini adalah serangan pengganas. Kebanyakan yang cedera hanya mengalami kecederaan ringan," kata Ofir Gendelman, jurucakap Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.


Dalam mesej di Twitter, beliau berkata polis sedang menyikat kawasan itu bagi orang yang ditanam peranti, nampaknya mengesahkan laporan bahawa ia bukan satu serangan bunuh diri.
Media Israel berkata, seorang lelaki telah ditangkap.

Pengeboman yang berlaku pada hari kelapan serangan Israel terhadap Hamas memerintah Gaza dan mengancam untuk merumitkan Mesir diterajui usaha untuk mendapatkan gencatan senjata.


Tembakan perayaan berbunyi keluar di Bandar Gaza apabila stesen radio tempatan melaporkan berita letupan Tel Aviv.


Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri memuji pengeboman, tetapi berhenti pendek mendakwa bertanggungjawab.


"Hamas merahmati serangan di Tel Aviv dan melihat ia sebagai tindak balas semula jadi untuk pembunuhan beramai-ramai Israel ... di Gaza," katanya kepada Reuters.


"Puak Palestin akan menggunakan segala cara dalam usaha untuk melindungi rakyat Palestin kami dalam ketiadaan usaha dunia untuk menghentikan keganasan Israel," Abu Zuhri berkata.


Kali terakhir modal komersial Israel telah dilanda letupan bom yang serius adalah pada April 2006, apabila seorang pengebom berani mati Palestin membunuh 11 orang pada pendirian sandwic berhampiran stesen bas lama pusat bandar.

 REUTERS 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan