Jumaat, 16 November 2012

PM Erdoğan dan Mesir Morsi bertemu ketika  Israel Menyerbu Gaza Menjelang Mesyuarat Liga Arab untuk Menangani Isu

Sabtu 17 Nov.2012
The conflict takes its toll on both sides. A Palestinian woman cries in front of a house damaged in an Israeli air strike in Beit Hanoun in the northern Gaza Strip as
Israeli relatives mourn during the funeral of Itzik Amsalam, who was killed after a rocket fired from Gaza landed in the southern town of Kiryat Malachi. Konflik mengambil tol di kedua-dua belah pihak. Seorang wanita menangis Palestin di hadapan sebuah rumah yang rosak dalam serangan udara Israel di Beit Hanoun utara Gaza sebagai saudara Israel berkabung semasa pengebumian Itzik Amsalam, yang terbunuh selepas sebuah roket dipecat dari Gaza mendarat di bandar selatan Kiryat Maleakhi.
Panggilan antarabangsa telah meletakkan Turki dan Mesir di tengah-tengah usaha untuk gencatan senjata antara Hamas dan Israel segera dengan kempen sengit diplomatik termasuk rundingan dengan Amerika Syarikat, Rusia dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di malam Sidang Kemuncak Kaherah yang akan memberi tumpuan kepada mencegah berterusan konflik bersenjata dari bertukar menjadi perang baru.

Dalam kedua-dua hari ketiga Rukun Operasi Israel Pertahanan, Perdana Menteri Recep Tayyip Erdoğan dan Presiden Mesir Mohamed Morsi pada Nov 16 menyelar Israel bagi operasi dan menyatakan sokongan penuh dan perpaduan dengan rakyat Palestin.
Liga Arab akan bermesyuarat di Kaherah pada Nov 17 khusus untuk membincangkan operasi Israel di mana Erdoğan dan Morsi juga berkemungkinan untuk menyampaikan ucapan. Menteri Luar, Ahmet Davutoglu juga akan hadir pada mesyuarat itu.

Dalam respons kepada soalan daripada pemberita selepas melaksanakan solat Jumaat di sebuah masjid Istanbul , Erdoğan berkata serangan terbaru Israel terhadap Gaza adalah salah satu serangan paling kejam dilihat terhadap Palestin.


Dia teringat bahawa operasi Israel ke Gaza pada tahun 2008-an, yang meragut nyawa 1,500 rakyat Palestin, juga berlaku apabila pilihan raya menghampiri.
"Mereka sekali lagi pada malam pilihan raya. Terdapat pilihan raya di sana bulan depan juga. Sebelum pilihan raya ini, [Israel] pentadbiran terpaksa untuk menembak bahawa orang yang tidak bersalah di Gaza dengan menganjurkan apa-apa serangan lagi untuk motif ia terdiri dengan sendiri, "kata Erdogan.

Secara tidak langsung mengkritik saham berwajaran tinggi dunia untuk meletakkan kesalahan ke atas Gaza, orang-orang yang dia dipanggil pemberontak, Erdoğan berkata "Sebagai kerajaan Republik Turki, kita berdiri oleh saudara Gaza dan kes hak mereka."


Erdoğan berkata beliau dan Morsi akan mempunyai perbincangan mengenai isu itu pada hujung minggu dan membuat satu kenyataan bersama.
Menurut Erdoğan, sekurang-kurangnya 21 rakyat Palestin terbunuh dan 100 yang lain cedera manakala mangsa Israel adalah hanya tiga.

"Sudah tentu kerosakan adalah cerita lain.
[Israel] masih meneruskan serangan ini, sikap kejam. Saya berharap bahawa Israel berakhir sikap kejam kedua-duanya dengan keputusan bahawa Majlis Keselamatan PBB akan mengambil dan sikap kuasa dominan dunia akan menyesuaikan diri, "katanya.

Erdoğan dijadualkan untuk mengadakan perbualan telefon dengan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, Presiden Rusia Vladimir Putin dan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-Moon lewat kelmarin sebelum berlepas ke Kaherah pada hari Sabtu.


Turki dan Amerika Syarikat mempunyai kepala punggung yang dipersalahkan sebagai pihak utama yang bertanggungjawab bagi keganasan yang semakin meningkat, dengan bekas menuduh Israel dan kedua menunjuk kepada Hamas.
AS dipanggil Turki dan Mesir untuk menggunakan pengaruh mereka ke atas Hamas untuk menamatkan serangan roket ke atas wilayah Israel. Kedua-dua negara berada dalam hubungan yang rapat dengan Hamas tetapi mengeluarkan panggilan serupa ke AS untuk melakukan perkara yang sama dengan Israel.

Hubungan dua hala dengan lawatan Israel dan Gaza

Dalam respons kepada soalan daripada pemberita mengenai bagaimana isu ini akan menjejaskan hubungan antara Israel dan Turki, Erdoğan mendakwa tidak ada hubungan apa-apa.
"Tidak ada apa-apa perkara yang ditinggalkan sebagai 'hubungan kita.' Mana perhubungan yang anda bertanya tentang? "Erdoğan katanya.

"Sekarang, saya tidak mempunyai apa-apa perkara dalam program saya," Erdoğan menjawab ketika ditanya sama ada beliau mempunyai rancangan untuk melawat Gaza.


Apabila mengingatkan Timbalan Perdana Menteri Bülent kenyataan Khamis Arınç mencadangkan bahawa Turki dan Israel harus mengadakan perbincangan dalam usaha untuk menghentikan tragedi di Gaza, Erdoğan berkata: "Siapakah yang akan bertemu dengan Israel?
Tempat yang paling ideal untuk bertemu dengan Israel sekarang adalah Majlis Keselamatan PBB. Mereka [ahli Majlis Keselamatan PBB] harus bertemu. Juga, orang-orang yang berada dalam hubungan baik dengan Israel harus memenuhi. Kami tidak mempunyai kenalan mengenai mesyuarat dengan Israel. "

Gül memberi amaran peningkatan berbahaya

Presiden Abdullah Gül memberi amaran peningkatan berbahaya di rantau ini, sambil menambah dunia tidak harus menutup mata kepada perkembangan tersebut, sebagai respons kepada soalan-soalan pemberita semasa lawatan ke Kastamonu.


"Semua orang harus mengatakan 'berhenti' ini dan harus campur tangan dalam situasi ini.
Jika tidak, satu kejadian yang sangat berdarah akan berlaku di hadapan mata seluruh umat manusia dan ini tidak harus dibenarkan. Israel tidak akan mendapat apa-apa kelebihan daripada ini sama ada, "berkata Gül.

"Dengan cara ini, apa-apa harapan untuk kedua-dua negeri, Palestin dan Israel, untuk hidup bersebelahan antara satu sama lain akan terjejas," katanya

Sumber .hurriyetdailynews

Tiada ulasan:

Catat Ulasan