| »Israel vs Hamas: Apa yang membuatkan perjuangan ini berbeza
| »serangan udara melanda pejabat wartawan
| »Lubnan tentera dismantles roket bertujuan Israel
| »Pro-Israel perhimpunan pertembungan di LA
GAZA CITY, Gaza - pesawat Israel melanda kawasan sesak di Gaza dan membunuh militan kanan dengan peluru berpandu
mogok pada pusat media Isnin, memandu sehingga kematian Palestin kepada 100, seperti Israel meluaskan sasaran dalam serangan 6-hari-tua bertujuan untuk memadamkan Hamas api roket ke atas Israel. Peningkatan kempen pengeboman pada hujung minggu, Israel mula menyerang rumah aktivis Hamas, kumpulan Islam militan yang memerintah Gaza. Serangan ini telah membawa kepada kenaikan mendadak dalam korban awam, membunuh 24 orang awam di hanya di bawah dua hari dan menggandakan bilangan orang awam yang terbunuh dalam konflik itu, kata seorang pegawai Gaza kesihatan.
Angka yang semakin meningkat datang sebagai Mesir diterajui usaha untuk pengantara gencatan senjata antara Israel dan Hamas mendapat ke gear.
Walaupun Israel dan Hamas berjauhan dalam tuntutan mereka, kedua-dua pihak berkata mereka adalah terbuka kepada penyelesaian diplomatik - dan bersedia untuk peningkatan selanjutnya jika yang gagal.
Pemimpin Hamas mengambil pendirian yang sukar, menolak permintaan Israel bahawa kumpulan militan menghentikan serangan roket. Sebaliknya, Khaled Mashaal berkata, Israel mesti memenuhi permintaan Hamas untuk mengangkat sekatan ke atas Gaza.
"Kami tidak menerima syarat Israel kerana ia adalah penyerang," katanya kepada pemberita di Mesir. "Kami mahu gencatan senjata bersama-sama dengan memenuhi permintaan kita."
Seorang pegawai Israel berkata, Israel
Asap naik berikutan serangan Israel ke atas terowong penyeludupan di sempadan antara Mesir dan Rafah, selatan Gaza, Isnin, November 19, 2012. (AP Photo / Eyad Baba) (Eyad Baba)
berharap untuk mencari penyelesaian diplomatik kepada krisis serta dan isyarat Mesir adalah mungkin untuk memainkan peranan utama dalam menguatkuasakan gencatan senjata apa-apa. `'Kami memilih penyelesaian diplomatik jika ia mungkin. Jika kita lihat ia tidak akan membuahkan hasil, kita boleh meningkat, "katanya, bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana usaha sensitif diplomatik bawah jalan.
Rasmi berkata Israel tidak mahu "cepat" yang akan mengakibatkan dalam beberapa bulan berjuang diperbaharui hujung jalan. Sebaliknya, Israel mahu "jaminan antarabangsa" bahawa Hamas tidak akan mempersenjatai kembali atau menggunakan Sinai semenanjung jiran Mesir untuk aktiviti militan.
Secara keseluruhan, serangan yang bermula Rabu membunuh 100 rakyat Palestin, termasuk 53 orang awam, dan mencederakan kira-kira 840 orang, termasuk
Asap dan api dilihat dari letupan dengan perumahan bangunan tinggi organisasi media di Bandar Gaza, Isnin, November 19, 2012. Ia adalah serangan tentera Israel kedua pada bangunan itu dalam masa dua hari. Stesen TV Hamas, Al Aqsa, terletak di tingkat atas. (AP Photo / Hatem Moussa) (Hatem Moussa)
225 kanak-kanak, Gaza rawa rasmi Ashraf al-Kidra berkata. Pada sebelah Israel, tiga orang awam telah meninggal dunia dari api roket Palestin dan puluhan telah dilukai. Satu sistem pertahanan roket telah dipintas ratusan roket terikat untuk kawasan berpenduduk.
Pejuang Hamas telah dipecat lebih 1,000 roket ke Israel dalam pusingan semasa berjuang, termasuk 95 pada hari Isnin, di kalangan mereka yang melanda sekolah kosong di bandar pantai Ashkelon. Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld berkata 29 roket telah dipintas oleh bateri Besi Kubah anti-peluru berpandu. Roket mendarat di kawasan terbuka Beersheva, Ashdod, Ashkelon, dan menyebabkan kerosakan di beberapa kawasan.
Sekolah-sekolah di selatan Israel telah ditutup sejak permulaan
Seorang lelaki berdiri di tingkap rumah rosak selepas sebuah roket yang ditembak oleh militan Palestin dari Gaza mendarat di Ashkelon, selatan Israel, Ahad, November 18, 2012. Israel melancarkan operasi Rabu lalu dengan membunuh ketua tentera Hamas dan membawa keluar berpuluh-puluh serangan udara pada pelancar roket dan tempat-tempat penyimpanan senjata. Pada hujung minggu, operasi bermula untuk sasaran pemasangan kerajaan Hamas juga, termasuk pejabat Perdana Menteri dan serangan ke atas asas latihan utama dan dua pusat media. (AP Photo / Tsafrir Abayov) (Tsafrir Abayov)
serangan pada hari Rabu, dan polis unit besar yang dikerahkan di kawasan itu untuk bertindak balas terhadap apa-apa kerosakan yang berpotensi dan kecederaan daripada roket. Satu tinjauan diterbitkan di harian Haaretz pada hari Isnin menunjukkan sokongan meluas di Israel kerana serangan. Ia berkata bahawa 84 peratus daripada orang awam menyokong operasi, dengan 12 peratus menentang. Pada masa yang sama, ia berkata hanya 30 peratus daripada orang ramai menyokong pencerobohan tanah Gaza. Pengundian, yang dijalankan oleh agensi Dialog, ditinjau 520 orang dan mempunyai margin kesilapan sebanyak 4.4 mata peratusan.
Dalam keganasan Isnin, serangan udara Israel ke atas sebuah bangunan bertingkat tinggi di Bandar Gaza membunuh Ramez Harb, seorang tokoh kanan dalam sayap tentera Jihad Islam, Briged Al Quds, kata kumpulan itu dalam mesej teks kepada pemberita. Beberapa pertubuhan berita asing dan tempatan mempunyai pejabat-pejabat di dalam bangunan, yang juga telah melanda pada hari Ahad. A pelintas juga dibunuh, medik berkata.
Asap hitam tebal naik dari bangunan. Paramedik berkata beberapa orang cedera.
Jihad Islam, kakak yang lebih kecil kumpulan Hamas, berkata ia percaya Harb adalah sasaran serangan.
Israel telah membunuh puluhan militan dikehendaki dalam mogok pembedahan sepanjang operasi itu, hasilnya, pegawai-pegawai berkata, risikan yang dikumpul dari koleksi tinggi terbang Drone overhed dan rangkaian maklumat.
Sebelum subuh Isnin, peluru berpandu melanda sebuah rumah tiga tingkat di kawasan Zeitoun di Gaza City, merobohkan bangunan dan teruk merosakkan beberapa rumah berdekatan. Shell-terkejut penduduk mencari barang-barang memanjat serpihan logam dipintal dan blok simen di jalan.
Mogok itu membunuh tiga orang dewasa dan seorang budak berusia 2-tahun, dan mencederakan 42 orang, al-Kidra katanya.
Penduduk berkata Israel pertama kali menghantar mogok amaran sekitar 2 pagi, yang menyebabkan ramai untuk melarikan diri rumah mereka. Beberapa minit kemudian, pengeboman berat diikuti.
Ahed Kitati, 38, telah bergegas keluar selepas peluru berpandu amaran untuk cuba hiruk orang untuk keselamatan. Tetapi dia telah parah dipukul oleh cinderblock jatuh, meninggalkan isteri hamil, lima orang anak gadis dan anak muda, penduduk berkata.
Duduk dalam berkabung dengan ibunya dan adik-beradik jam selepas kematian bapanya, berusia 11-tahun Aya Kitati clutched jaket hitam, mengatakan dia beku, walaupun cuaca sederhana. "Kami sedang tidur, dan kemudian kami mendengar bunyi bom," katanya, maka rosak teresak-esak.
Abang Ahed, Jawad Kitati, berkata beliau dipetik badan tidak bermaya saudara berusia 2-tahun dari jalan dan dibawa beliau untuk ambulans. Kesan darah berlumur lengan jaket beliau.
Seorang lagi anggota puak, Haitham Abu Zour, 24, bangun untuk bunyi mogok amaran dan menyembunyikan dalam tangga. Beliau muncul untuk mencari isterinya mati dan dua bayi kanak-kanak beliau dikebumikan di bawah runtuhan, tetapi selamat.
Di kawasan lain di Gaza City, patriak keluarga Daloo, Jamal, duduk berkabung selama 11 ahli keluarga beliau terbunuh dalam serangan peluru berpandu rumahnya pada hari Ahad. Antara mati isterinya, anaknya, anak-in-undang-undang, kakaknya dan empat cucu. Dia memeluk saudara-mara dan jiran-jiran yang membayar takziah, mukanya bengkak menangis. Beliau mempertikaikan tuntutan awal Israel bahawa Islam Jihad operatif kanan telah bersembunyi di rumahnya.
Orang yang berkabung duduk di kerusi plastik hanya beberapa meter jauhnya daripada jentolak penjelasan runtuhan rumah Daloo. 16-year-old Yara anaknya masih hilang dan dipercayai di bawah runtuhan, ahli keluarga katanya.
Mesir cuba untuk broker gencatan senjata dengan bantuan Turki dan Qatar. Menteri Luar Turki Ahmet Davutoglu dan delegasi menteri Arab asing dijangka di Gaza pada Selasa.
Seorang pegawai kanan Mesir memberitahu The Associated Press bahawa Hamas dan Israel masing-masing Mesir membentangkan dengan keadaan mereka untuk gencatan senjata.
"Saya berharap bahawa dengan akhir hari, kita akan menerima isyarat akhir apa yang boleh dicapai," kata pegawai yang biasa dengan rundingan tidak langsung. Beliau berkata Israel dan Hamas kedua-duanya mencari jaminan untuk memastikan berhenti jangka panjang kepada permusuhan. Rasmi mengatakan matlamat Mesir adalah untuk menghentikan pertempuran dan "mencari cara yang langsung untuk mengangkat pengepungan Gaza."
Rasmi bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana sensitiviti rundingan tidak langsung.
Keselamatan PBB General Ban Ki-moon juga tiba di Kaherah untuk merayu hentikan keganasan.
Angka yang semakin meningkat adalah berkemungkinan untuk memperhebatkan tekanan ke atas Israel untuk menamatkan pertempuran. Beratus-ratus korban awam dalam serangan Israel di Gaza empat tahun lalu membawa kepada kutukan antarabangsa sengit Israel.
Tetapi Mashaal berkata Gaza telah disediakan untuk menjaga berjuang.
`'Permintaan Gaza tidak berhenti berperang. Permintaan adalah untuk hak-hak sah, "termasuk menghentikan serangan pembunuhan, Israel dan mengangkat sekatan, Mashaal katanya.
Israel telah gelisah bahawa depan kedua di sepanjang sempadan utara boleh dibuka, sama ada oleh militan di Lubnan atau dari limpahan dari perang sivil Syria.
Pakar tentera Lubnan dibongkar dua Katyusha roket Isnin bahawa telah dilengkapi dengan pemasa dan bersedia untuk kebakaran di Israel, kata seorang pegawai kanan keselamatan Lubnan, bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan selaras dengan peraturan-peraturan tentera.
AFP