Rabu, 14 November 2012

Perancis iktiraf pakatan pembangkang Syria

Rabu 14 Nov 2012
Perancis menjadi kuasa Barat yang pertama mengiktiraf pembangkang Syria yang baru sebagai wakil tunggal rakyat Syria.


"Perancis mengiktiraf Pakatan Kebangsaan Syria (Syrian National Coalition) sebagai wakil tunggal rakyat Syria dan  dengan itu sebagai kerajaan masa depan sementara untuk negara Syria yang demokratik," Presiden Perancis, Francois Hollande memberitahu sidang akhbar di Paris Selasa lalu.

Persoalan untuk membekalkan kumpulan penentang dengan senjata akan dibincang sejurus selepas pakatan pembangkang membentuk sebuah kerajaan peralihan, ujar Hollande.

"Berkenaan pembekalan senjata, Perancis tidak akan menyokong selagi ia tidak jelas ke mana senjata-senjata ini pergi," ujar Hollande.

"Perkara ini akan dibincang selepas pakatan ini menjadi sebuah kerajaan Syria yang sah, bukan sahaja oleh Perancis, tetapi juga oleh semua negara yang mengiktiraf kerajaan ini."

Pengumuman itu dibuat selepas kumpulan pembangkang bersetuju Ahad lalu di Doha untuk bersatu menentang rejim Presiden Bashar al-Assad. (aljazeera.com)

Langkah Perancis datang 24 jam selepas pakatan itu diiktiraf oleh enam negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC) - Arab Saudi, Qatar, Bahrain, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait dan Oman.
harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan