Rabu, 21 November 2012

Dua al-Aqsa TV wartawan antara 6 terbunuh di Gaza

Two cameramen from Hamas-owned Al-Aqsa TV were among six people killed in Israeli air raids on the Gaza. (Reuters)
Dua jurukamera dari milik Hamas Al-Aqsa TV adalah antara enam orang terbunuh dalam serangan udara Israel ke atas Gaza. (Reuters)
Dua jurukamera dari milik Hamas Al-Aqsa TV adalah antara enam orang terbunuh dalam serangan udara Israel ke atas Semenanjung Gaza, meningkatkan kematian Selasa hingga 20, kata jurucakap Hamas.

Pegawai kesihatan berkata seramai lebih 125 orang telah terbunuh dan lebih 1,000 cedera sejak Israel memulakan kempen pengeboman yang tidak henti-henti pada 14 November dalam usaha untuk membasmi rentas sempadan api roket oleh militan.


"Dua jurukamera dari Al-Aqsa TV telah dibunuh: Mahmud Komi dan Hossam Salama," jurucakap kementerian kesihatan Ashraf al-Qudra memberitahu AFP, mengatakan mogok melanda kereta di kawasan Gaza City Nasser yang telah ditandakan dengan jelas sebagai kenderaan akhbar.


Tentera Israel tidak mempunyai komen pada mensasarkan jelas kenderaan akhbar, hanya mengesahkan bahawa tentera udara telah dijalankan beberapa serangan di kawasan itu.


"Kami diserang dua skuad pengganas di utara Gaza: satu adalah bersebelahan dengan tapak penyimpanan senjata yang juga tapak peluru berpandu melancarkan, yang lain hanya skuad keganasan," kata seorang jurucakap.


Qudra berkata tiga lagi orang terbunuh dalam kejiranan Shejaiya di Bandar Gaza, dan orang lain mati dalam serangan udara di bandar utara Beit Hanun.
"Yang mengambil jumlah hari ini hingga 20," katanya kepada AFP.

Satu serangan awal pada kereta dalam kejiranan Sabra tengah Gaza City membunuh enam orang dan mencederakan dua yang lain, kata beliau kepada AFP.


Berasingan, perkhidmatan ambulans Hamas mengumumkan bahawa dua kanak-kanak telah meninggal dunia dalam serangan di kejiranan Zeitun di Bandar Gaza, dengan kenyataan yang mengatakan mereka telah tiba di hospital Shifa di bandar ini "dalam keping."


Pada waktu pagi, pesawat pejuang Israel membunuh enam orang lagi, yang berakhir malam tenang relatif di mana tiada siapa meninggal dunia untuk kali pertama sejak permulaan kempen enam hari lalu.


Satu dibunuh di Safina, hanya utara Bandar Gaza, dan satu lagi dalam serangan di Deir al-balah di tengah-tengah Gaza.


Tempat lain, 15-year-old Yahya Mohammed Awad dibunuh kerana dia diburu burung berdekatan pantai apabila peluru berpandu melanda utara kawasan Sudaniya, dan tiga lelaki meninggal dunia di bandar berdekatan Beit Lahiya dan di Mughraqa, di selatan Gaza City.


Semalaman, tentera Israel berkata ia menyerang kira-kira 100 sasaran, termasuk "institusi kewangan yang digunakan oleh Hamas."


Pegawai Palestin mengesahkan bahawa Bank Negara Islam di Bandar Gaza, yang ditubuhkan oleh gerakan Islamis yang berjalan Gaza, telah rosak teruk dalam satu serbuan.


Hamas pegawai dan saksi juga memberitahu AFP yang menyerang melanda rumah beberapa pemimpin dalam sayap bersenjata, Ezzedine al-Qassam Briged.
Isnin adalah hari paling berdarah operasi Israel, dengan 33 orang terbunuh.
  AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan