Selasa, 23 Oktober 2012

Dr Mohd Asri: Ulama perlu tegur pemimpin dalam permasalahan awam

Rabu October 23, 2012

Prof Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyarankan supaya pemimpin masyarakt ditegur secara terbuka seandainya melakukan kesalahan yang melibatkan permasalahan awam dan bukannya hal-hal peribadi. —
 Pemimpin masyarakat perlu ditegur secara terbuka jika melakukan kesalahan yang melibatkan permasalahan awam dan bukannya hal-hal peribadi kata Prof Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Bekas Mufti Perlis itu berkata walaubagaimanapun, perkara seperti itu perlu dibahas secara terbuka dengan beradab dan bukan dengan caci maki.
“Soal masalah awam boleh dicakap dengan terbuka. Tetapi kita tak patut memaki, jadi orang profesional.
“Kritik kesalahan dan pengurusan itu tapi pilih perkataan yang elok seperti manusia yang bertamadun. Sebut perkataan yang tegas dan berkmasud,” katanya Wacana Sinar Harian ke- 15 bertajuk “Peranan Ulama, Menasihati Pemimpin” di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, hari ini.
Dr Mohd Asri  mempersoalkan pihak yang melarang ulama untuk membuat teguran secara terbuka kepada pemimpin negara.
“Golongan yang kata ulama tak boleh tegur terang-terangan, tegur ulama terang-terangan. Itu boleh?
“Dosa manusia ada dua. Satu antara dia dengan Tuhan. Dosa dalam kategori ini tidak patut dibahasa dalam khalayak awam,” katanya lagi.
Dr Mohd Asri mengakui bahawa Umno pada hari ini berada dalam keadaan yang begitu selesa sehingga menyebabkan sesetengah pemimpin mereka menjadi sombong dan bongkak.
“Saya kenal ramai dan rapat dengan pemimpin Umno.
“Ada yang sangat sombong dan apabila ada teguran-teguran, tunggulah akibatnya,” katanya lagi.
kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan