Rabu, 24 Oktober 2012

Arab enggan memihak kepada Obama dalam pilihan raya AS


Penyokong memegang sehingga imej Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama pada perhimpunan kempen di Dayton, Ohio Oktober 23, 2012. REUTERS / Kevin Lamarque

(Reuters) - Ramai di Timur Tengah percaya Barack Obama gagal menunaikan janji-janji pendekatan baru AS di rantau ini tetapi masih memilih beliau untuk presiden saingan Mitt Romney, yang mereka lihat sebagai terlalu dekat kepada Israel dan terlalu berminat untuk projek AS kekuatan ketenteraan.
Sesiapa yang menang pilihan raya November 6 menghadapi simpulan isu serantau yang tidak akan mudah untuk membongkar. Kuasa-kuasa dunia berpecah lebih konflik Syria, baris tentang cita-cita nuklear Iran rumbles dan damai Palestin-Israel yang sedang berlaku di mana-mana.
Mengkompaun cabaran, Timur Tengah adalah rantau di mana persepsi pengaruh AS pudar telah dikeraskan oleh kebangkitan Arab yang telah digulingkan diktator yang lama AS sekutu, membawa Islam di tempat mereka.
"Saya salah seorang daripada orang-orang yang sangat kecewa dengan Obama," kata Hassan Nafaa, seorang profesor di Universiti Kaherah, di mana Presiden AS, dalam bulan pertama beliau memegang jawatan, bercakap "permulaan baru" antara Amerika dan umat Islam.
"Dia tidak menyampaikan ... Tetapi saya fikir dia adalah jauh lebih baik daripada Romney," kata Nafaa, yang mendengar ucapan Kaherah pada bulan Jun 2009. "Saya tidak menghargai pada semua sayap kanan di Amerika Syarikat dengan keutamaan kepada menggunakan kuasa tentera yang luas mereka."
Kebanyakan Timur Tengah telah berubah secara mendadak semasa penggal pertama Obama. Tetapi pergolakan "Spring Arab" yang menggulingkan autokrat termaktub dalam Tunisia, Mesir, Yemen dan Libya telah didorong oleh jalan dan bukannya dasar AS, walaupun pesawat pejuang Amerika Syarikat dan Eropah yang dibantu pemberontak Libya.
Jauh dari memenangi pujian, beberapa aktivis Mesir mengkritik pentadbiran Obama kerana lambat untuk menerima perubahan.
"Obama adalah mudah pada Mubarak mata dan pentadbiran Amerika tidak memainkan peranan penuh dalam menyokong revolusi Mesir," kata Mohamed Adel, jurucakap pergerakan 6 April yang berada di barisan hadapan kebangkitan 2011 yang menggulingkan Hosni Mubarak selepas 30 tahun berkuasa.
Tetapi dia berkata Romney tidak alternatif yang menarik untuk Mesir atau rantau ini, menggambarkan beliau sebagai lebih "agresif" dan memetik ancaman Republikan kepada bantuan AS ke Mesir pada bulan September protes di kedutaan AS atas filem yang anti-Islam.
LUKISAN PERBANDINGAN
Romney telah menuduh Obama menjadi pramugara yang lemah kuasa AS, menjanjikan antara lain untuk meningkatkan kehadiran tentera laut AS di Timur Tengah. Beliau juga telah berkata beliau akan menjadi seorang kawan yang lebih baik Israel, sebuah negara yang Obama telah tidak dikunjungi di pejabat.
Itu jenis loceng bahasa penggera cincin di rantau ini dan telah menarik perbandingan dengan dasar Presiden George W. Bush, dicerca oleh orang Arab banyak untuk mengetuai serangan ke atas Iraq.
Sebagai Arab menonton terakhir tiga presiden perbahasan televisyen pada Isnin malam, satu penonton, Ahmed Zaki, menulis tentang Romney di Twitter berkata: "Dia tidak banyak berbeza daripada Bush."
Tetapi kedua-dua calon kecewa veteran perunding Palestin Hanan Ashrawi semasa luar muka atas dasar asing di mana Israel telah dirujuk kepada lebih daripada 30 kali dan Palestin telah diberikan hanya lulus menyebut.
"Apa yang kita tidak lihat dalam perbahasan ialah apa-apa tanda yang mempunyai tulang belakang dan berpandangan jauh untuk membawa keamanan yang adil," kata Ashrawi, sambil menambah bahawa calon-calon yang bertanding pada "yang lebih setia kepada Israel".
Romney menimbulkan kemarahan Palestin awal tahun ini dengan menunjukkan mereka tidak mempunyai budaya yang telah mendorong kejayaan ekonomi Israel, manakala mengabaikan masalah yang dijana oleh pendudukan Israel di wilayah di mana mereka Palestin mendapatkan kenegaraan.
Beliau juga dipanggil modal Jerusalem Israel. Negara Yahudi menganggap semua Yerusalem, termasuk sektor timur bahawa ia ditangkap dalam 1967 Timur Tengah perang, sebagai modal, tuntutan yang telah tidak memenangi pengiktirafan antarabangsa. Palestin mahu Baitulmuqaddis Timur sebagai modal keadaan masa depan.
Namun ada semangat sedikit di rantau ini bagi Obama, yang dalam ucapan Kaherah beliau telah berikrar sokongan untuk sebuah negara Palestin yang kini kelihatan seperti banyak prospek jauh pada bila-bila masa.
Bagi sesetengah orang, seperti 45-year-old Iraq pekerja kedai Firas al-Qaisi, calon tidak akan membuat perbezaan sebenar.
"Lihatlah isu Palestin, terdapat sebarang perubahan dalam dasar Amerika sejak 1948 walaupun presiden ramai datang dan pergi," katanya di Baghdad.
Namun Iraq adalah salah satu tempat di mana Obama telah mempunyai impak dengan menarik balik tentera AS, walaupun Romney telah menuduh presiden terlalu terburu-buru.
PILIHAN LITTLE
Bahawa pencapaian diakui oleh Alaa al-Saadoun, ahli parlimen Kurdis Iraq. "Kerja-kerja Obama tidak mengeluarkan tentera Amerika dari Iraq membuat perbezaan. Jika Republikan berada dalam kuasa, mereka tidak akan dibiarkan," katanya.
Tetapi walaupun sebagai bahawa campur tangan tentera telah berakhir, Obama telah mengarahkan AS Drone untuk membunuh militan di Yaman dan Pakistan, enraging banyak di rantau ini. Romney telah disokong tindakan ini.
Penumpuan dasar itu membuat beberapa Iran, yang ekonominya sedang lumpuh oleh Amerika Syarikat dan lain-lain sekatan antarabangsa yang dikenakan ke atas program nuklear Teheran dipertikaikan, merasakan terdapat sedikit untuk memilih antara calon sama ada.
"Obama telah menunjukkan beliau mahu menghancurkan ekonomi Iran, membawa kali keras dan mencegah perubatan penting oleh sanctioning bank pusat supaya tidak ada banyak Romney boleh lakukan bahawa Obama telah tidak dilakukan sudah," kata Mohammad Marandi Universiti Tehran, bercakap melalui telefon dari Tehran.
Satu komentar yang disiarkan oleh agensi berita Fars Iran bergema bahawa pandangan: "Adakah ia akan menjadi lebih penumbuk di dalam sarung baldu, atau tukul terus ke tengkorak?"
Sebagai mengetatkan sekatan ke atas Iran, konflik di Syria sekutu Iran telah semakin meruncing dengan Amerika Syarikat dan sekutu Baratnya bertentangan dengan Rusia dan China tentang apakah tindakan untuk mengambil, walaupun tiada kuasa dunia telah menyokong campur tangan ketenteraan langsung.
Romney berkata awal bulan ini dia akan mencari elemen di Syria yang berkongsi nilai AS dan pastikan mereka memperoleh senjata yang diperlukan untuk mengalahkan Presiden Syria Bashar al-Assad. Pentadbiran Obama mengatakan ia memberi sokongan logistik kepada pemberontak Syria tetapi telah menjauhkan diri daripada menyediakan senjata.
Gridlock antarabangsa atas Syria dan kebangkitan yang telah menghembuskan semangat baru ke dalam politik Arab juga boleh mengubah sikap tentang Amerika Syarikat, selama bertahun-tahun yang dilihat sebagai pemain hanya dengan pengaruh untuk membuat perubahan di rantau ini.
"Terdapat akal bahawa AS tidak sebagai relevan kerana ia sekali ialah," kata Shadi Hamid Brookings Doha Center. "Tetapi itu juga sebahagiannya kerana Spring Arab yang membantu memperkasakan Arab untuk bergerak jauh daripada tumpuan keterlaluan mereka atas AS"
Ucapannya telah bergema oleh berusia 70-year-pengawal keselamatan Mesir, Gamal: "Saya tidak mengharapkan apa-apa perubahan dari Amerika ke arah kami Kita perlu mengubah diri kita sendiri dengan tangan kita sendiri."
Reuters 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan