Ahad, 28 Oktober 2012

Angkasawan Pakistan 'Pertama' mahu membuat keamanan di ruang

Currently Pakistan’s honorary consul in Monaco, Namira Salim, has taken her symbolic “Peace Flag” on all her trips and now plans to carry it into space. (AFP)
Masa konsul kehormat Pakistan di Monaco, Namira Salim, telah diambil simbolik beliau "Keamanan Bendera" pada semua perjalanan beliau dan kini merancang untuk membawa ia ke angkasa. (AFP)
Sebaik sahaja anda telah untuk kedua-dua kutub, skydived atas Gunung Everest dan menubuhkan konsulat pertama negara anda di Monaco, persoalannya ialah: apa yang akan datang?

Untuk 37-year-old explorer Namira Salim jawapannya adalah mudah, menjadi Pakistan pertama untuk pergi ke angkasa.


Penerbangan beliau dengan Virgin Galactic ruang Richard Branson projek pelancongan dirancang untuk tahun depan.


Walaupun tiada tarikh telah ditetapkan untuk penerbangan komersial pertama usaha, dia sabar untuk memenuhi obsesi sepanjang hayat.


"Sebagai seorang anak, saya sentiasa percaya saya akan pergi ke ruang.
Ia tidak bahawa saya membaca tentang satu hari denda dan pemikiran mendaftar. Saya selalu berkata ini adalah dalam DNA saya, "katanya kepada AFP oleh Skype dari Dubai.

"Saya mesti telah berusia kurang daripada lima tahun dan saya telah menangis sangat keras.
Bapa saya telah cuba untuk menenangkan saya dan saya adalah seperti 'Saya tidak mahu apa-apa, saya hanya mahu pergi ke angkasa. Saya tidak mahu apa-apa mainan; apa-apa, hanya menghantar saya ke angkasa ".
Tetapi yang datang dari sebuah negara dengan program tiada ruang utama yang tersendiri, di mana berjuta-juta hidup dalam kemiskinan, perjalanan ke bintang tidak mungkin mudah.

Tertekan oleh ayah beliau untuk belajar, dia terus minatnya untuk ruang dalam masa lapang beliau, menyertai kelab astronomi dan malam perbelanjaan merenung langit padang pasir selepas keluarganya berpindah ke Emiriah Arab Bersatu pada tahun 1980-an.


"Saya sentiasa mempunyai perasaan ini bahawa ada sesuatu yang sangat rohani dan ketuhanan yang berkaitan dengan perkara ini," katanya cita-cita beliau.
"Seolah-olah ada sesuatu yang benar-benar menarik saya ke sana dan memanggil kepada saya, dan saya terpaksa berada di sana dan saya milik di sana."

Mengejar impian anda tidak sentiasa datang murah; Salim dibayar $ 200,000 untuk mendaftar dengan Virgin Galactic pada tahun 2007, yang dibiayai dengan sokongan daripada keluarga, beliau yang menjalankan firma peralatan pembinaan berat di UAE.
Komponen nirberat penerbangan akan berlangsung selama hanya beberapa minit.

Kos adalah tinggi oleh mana-mana standard, tetapi sebahagian kecil daripada $ 35 juta US perisian perintis Charles Simonyi dibayar untuk perjalanan 2007 ke Stesen Angkasa Antarabangsa, dan Salim menegaskan ia adalah lebih daripada sekadar memenuhi kehendak yang kaya.

Melabur dalam keadaan aman

Salim berkata wang yang dia telah dibayar adalah satu pelaburan dalam industri komersial yang satu hari nanti akan menggantikan agensi angkasa kerajaan dan membolehkan penyelidik, satelit, dan pelancong, untuk naik di sebahagian kecil daripada kos semasa.

Dan dia percaya pelancongan angkasa akhirnya boleh memainkan peranan dalam keamanan dunia.

"Kami berharap satu ahli politik hari ini boleh diambil di angkasa, dan kapal angkasa seperti ini kita telah dibina dengan Virgin adalah sempurna untuk itu.
Kita sebenarnya boleh mempunyai sidang kemuncak keamanan dan mempunyai resolusi konflik di angkasa. "

Misi beliau adalah berita besar di Pakistan pada masa menandatangani beliau untuk perjalanan, dan apabila ia akhirnya tidak berlaku, media roda bebas dan patriotik negara adalah mungkin untuk pergi ke pantas.


Beliau telah membuat tajuk utama.
Pada tahun 2007, dia menjadi Pakistan pertama untuk pergi ke Kutub Utara, pada tahun 2008 yang pertama Pakistan untuk pergi ke Kutub Selatan dan kemudian pada tahun yang sama pertama di Asia Selatan, bukan hanya Pakistan, untuk terjunan atas Gunung Everest.
Masa konsul kehormat Pakistan di Monaco, Salim telah diambil simbolik beliau "Keamanan Bendera" pada semua perjalanan beliau dan kini merancang untuk membawa ia ke angkasa.

Dalam berbuat demikian, beliau berharap untuk membantu memberitahu cerita yang lebih positif tentang tanah air bermasalah, yang didera oleh pemberontakan pemisah dan Islamis, kemiskinan, penyakit, kekurangan kuasa dan genangan ekonomi.


"Saya fikir bahawa menaikkan bendera keamanan bagi pihak negara, adalah apa yang kita perlukan teruk, lebih daripada apa-apa," katanya.


Latihan untuk penerbangan telah dilakukan pada Latihan Aeroangkasa Kebangsaan dan Pusat Penyelidikan di Amerika Syarikat, dan dimasukkan simulasi pada emparan mencipta tekanan dan tekanan perjalanan ke dan dari ruang sub-orbit.


"Saya rasa G-daya, yang membuatkan saya berasa seolah-olah ada gajah besar menghancurkan saya sepanjang jalan, saya tidak dapat bergerak dan saya telah lemas," katanya.


"Kemudian tiba-tiba kita patah orbit dan saya berada di angkasa, profil simulasi benar-benar berubah dan saya merasakan cahaya sebagai bulu, terapung di angkasa.
Ia adalah perasaan yang benar-benar membebaskan. "Lebih daripada 500 orang telah meletakkan deposit untuk merangkul tempat duduk dalam 60-batu, dua jam perjalanan ke angkasa lepas. Branson telah berkata beliau berharap perkhidmatan akan membuat perjalanan pertamanya menjelang akhir tahun 2013.

Pentadbiran Penerbangan Persekutuan telah memberi kebenaran Dara untuk mula menguji kraf SpaceShipTwo dalam ruang, tetapi ia masih tidak jelas tepat apabila penerbangan pertama dengan pelancong di papan akan mengambil kira.


Tetapi apabila mereka lakukan, Salim akan berada di sana untuk membuat sejarah untuk negara beliau.


"Saya suka 'angkasawan pertama Pakistan' gelaran saya, ia seperti menjadi seorang puteri yang sangat istimewa di negara ini.
Mungkin lebih bagus daripada menjadi seorang puteri, "katanya.

Salim, yang dilahirkan di Karachi tetapi kini tinggal di Monaco, berkata keluarganya sentiasa

menyokong tetapi lebih suka dia lebih konvensional dalam kehidupan di rumah beliau.
AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan