Ahad, 18 Disember 2011

Recep Tayyip Erdogan: Pilihan Rakyat  Majalah TIME Tahun 2011 

Perdana Menteri Turki adalah yang paling popular dan yang paling popular dalam tinjauan tahunan dalam talian kami.
TIME
MASA
28, November 2011 penutup edisi antarabangsa TIME
Dia memuji sebagai peneraju demokrasi Islam. Dia membantu meningkatkan Turki ke tempat sebagai ekonomi kedua paling pesat berkembang di dunia. Walaupun bukan Arab, dia pemimpin dunia yang paling dikagumi di kalangan orang-orang Arab, mengikut Universiti Maryland pengundian. Misi diplomatik beliau membawa keluar berduyun-duyun orang ramai bersorak yang boleh membuat bintang rock cemburu.
Dan dia nampaknya agak baik memenangi pertandingan populariti talian juga. Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, -jauh-dari kegemaran di Orang TIME 2011 pengundian Tahun. Beliau menerima 122.928 undi pencalonan beliau sebagai orang yang paling berpengaruh tahun. PM Turki tiga panjang meniup pesaing setiap kedua-tempat pencabar Barca penyerang Lionel Messi memperoleh hanya 60% undi (74412) bahawa Erdogan, dengan 99% mengambil satu pertiga yang sihat.
(KHAS: Mark Zuckerberg: Orang TIME Tahun 2010 )
Walaupun tidak semua rosy untuk Erdogan (disebut Erd-waan g senyap), majoriti pengundi memang mengundi "Tidak," dengan alasan dia tidak patut Orang TIME of the Year. Lebih daripada 180,000 undi dibuang dalam negatif untuk ahli politik yang memuji, dan margin beliau "Tidak" undi bahkan lebih besar daripada itu yang positif:% 1 yang kedua-kurangnya-kegemaran calon dengan 34489 undi, satu remeh-temeh 20%. Erdogan klik negatif.
Jadi bagaimana Erdogan mendapat gelaran kedua-dua yang paling dan paling digemari Person of the Year? Satu kempen virus yang tersebar di laman web Turki dan melalui e-mel yang disimpan mengundi penonton di seluruh dunia. Menurut The Wall Street Journal , surat e-mel rantaian memberi amaran kepada Turki akibat mengundi Erdogan sebagai Person TIME of the Year. "Saya harap anda boleh bayangkan apa akibat memenangi jenis ini pengundian akan keinginan seseorang untuk menjadi Sultan, dan dengan mengambil bahagian dalam pengundian ini, saya menjemput anda untuk tidak membenarkan persekitaran ini berkembang," ia membaca.
(BACA: MASA Cover Story: Moment Erdogan )
Malah ahli politik savviest membuat musuh beberapa sepanjang kerjayanya. Erdogan telah dibuat tiada rahsia rasa tidak puas hati dengan Israel selepas Gaza konvoi serbuan pada tahun 2010. Dan walaupun di kalangan rakyatnya sendiri, dia mempunyai beberapa rintangan yang resah. Kurd, sekumpulan 14 juta-minoriti yang tinggal di bahagian tenggara negara ini, kecewa dengan status mereka kelas kedua - perlembagaan Turki membolehkan kerajaan mengharamkan Kurd dari meraikan perayaan budaya dan bercakap dalam bahasa ibunda mereka. Satu tajuk berita yang pedas di laman web untuk Perikatan untuk Kurdish Hak meninggalkan sedikit tanpa disebuntukan: "MASA mencalonkan Erdogan dan Jenayah bagi Orang of the Year" Artikel berikutnya menggalakkan pembaca untuk mengundi Erdogan dan menghantar surat kepada TIME menyatakan bantahan mereka .
Polarisasi hampir tidak mengejutkan, walaupun selama hampir tiga dekad, PKK kumpulan pemisah Kurdish telah melancarkan kempen ganas terhadap Turki dengan harapan memenangi sebuah negara autonomi. Kerajaan Turki telah lama berjuang untuk berdamai dengan Kurd, dan percubaan baru-baru ini Erdogan di melicinkan riak-riak berkisar dari kompromi penindasan. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, serangan pengganas PKK telah membuat kemunculan semula.
Erdogan cinta-dia-atau-membenci-dia persona melonjakkan beliau ke atas kedua-dua pemilihan, tetapi bagaimana pula dengan tokoh-tokoh masyarakat yang kurang kontroversi? Steve Jobs kelima yang paling popular memilih untuk Orang Tahun, notching 30.047 undi. MOHOR Team 6 kelapan Giffords yang paling popular dan Gabby, kongres Arizona membuat pemulihan yang menakjubkan selepas ditembak di kepala pada bulan Januari, mendapat kesepuluh "Ya" undi. Dari segi flip, Casey Anthony dibuat beberapa orang kawan, dan berada di kedudukan ketiga-kurangnya popular calon bagi anugerah. Beberapa ahli-ahli politik telah disenaraikan di atas 10 orang yang paling rendah, termasuk Michele Bachmann (# 5), Silvio Berlusconi (# 8) dan Barack Obama (# 10).
Walaupun rakyat telah bercakap dengan kuat untuk (dan menentang) Erdogan, pada akhirnya, editor TIME membuat keputusan. Orang 2011 Tahun akan didedahkan pada minggu ini.

Oleh Nick Carbone times

Tiada ulasan:

Catat Ulasan