Jumaat, 30 Disember 2011

 Korea Utara, Kim Jong-un komander  tertinggi tentera

Baru Korea Utara pemimpin Kim Jong-un (2 R) kelihatan pada, sebagai beliau adalah diapit oleh Presiden Presidium yang Perhimpunan North Korea Kim Yong-nam (R) yang Orang Tertinggi, dan Ketua Staf Am Ri Tentera yang Rakyat Korea. Yong-ho (3 R), semasa memorial untuk lewat North Korea pemimpin Kim Jong-il di Pyongyang, dalam gambar KCNA ini diambil pada 29 Disember, 2011 dan dibebaskan pada 30 Disember, 2011. REUTERS / KCNA

  Korea Utara berkata Sabtu ia telah dilantik secara rasmi Kim Jong-un, pengganti diurapi dan anak bongsu pemimpin lewat Kim Jong-il, komander tertinggi 1,2 tentera Korea Utara juta.
Negeri Utara agensi berita KCNA berkata pelantikan itu dibuat pada mesyuarat Biro Politik Jawatankuasa Pusat Parti Jumaat Pekerja yang berkuatkuasa.
KCNA berkata yang ahli-ahli Biro Politik "sopan mengisytiharkan yang dikasihi itu komrad Kim Jong-un, naib-pengerusi Suruhanjaya di Pusat Tentera Parti Pekerja Korea, mengambil alih itu commandership tertinggi Tentera Darat yang Orang Korea," mengikut kehendak satu yang dibuat oleh Kim Jong-il pada 8 Oktober.
Sejak kematian Kim Jong-il pada bulan ini yang berumur 69, media negara Korea Utara telah dikenali sebagai Kim junior berusia 20-an lewat, sebagai "Komander Tertinggi." Tetapi pengumuman keputusan politburo bermakna kelulusan rasmi kawalan satu angkatan tentera yang paling berkuasa di dunia.
Kim Jong-un bukan sahaja dinamakan sebagai umum empat bintang tetapi juga diberikan naib pengerusi suruhanjaya ketenteraan pusat parti pemerintah oleh bapanya tahun lepas.
 
(Laporan oleh Shim Sung-won)
 (Reuters) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan