Ahad, 11 Disember 2011

Aktivis Yaman Menerima Hadiah Keamanan Nobel

Ahad 11 disember 2011

"Ini adalah satu kemenangan bagi orang-orang Yaman, untuk revolusi Yaman dan revolusi-revolusi Arab," kata Karman.
Sanaa - Selepas lapan bulan demonstrasi jalanan dan konfrontasi berdarah dengan rejim embattled Presiden Ali Abdullah Saleh, revolusi Yaman mengambil membawa perubahan besar kepada kemenangan pada hari Jumaat, 7 Oktober, dengan perisytiharan pertabalan Yaman aktivis Tawakul Karman sebagai pemenang Hadiah Keamanan Nobel bagi tahun 2011.
"Ini adalah satu kemenangan bagi orang-orang Yaman, untuk revolusi Yaman dan semua revolusi-revolusi Arab," Karman, seorang ibu berusia 32 tahun tiga, kepada Reuters.
"Ini adalah mesej bahawa era pemerintahan diktator Arab adalah lebih.
"Ini adalah mesej kepada rejim ini dan semua rejim kuku besi yang suara tidak boleh menenggelamkan suara kebebasan dan maruah," tambah aktivis damai.
Karman Yaman telah dianugerahkan anugerah Keamanan Nobel bagi tahun 2011 bersama-sama dengan Liberia Presiden Ellen Johnson-Sirleaf dan Leymah Gbowee rakan senegara, pada hari Jumaat.
Bintang Karman meningkat di Yaman selepas aktivis keamanan telah ditahan secara ringkas semasa hari-hari awal revolusi.
Beliau menjadi tokoh utama di kalangan aktivis belia sejak mereka mula Kemping di 'Ubah Square di tengah-tengah Sanaa pada bulan Februari menuntut akhir pemerintahan keluarga tiga dekad Saleh .
Dia sering suara aktivis jalanan di televisyen Arab, memberikan mereka pada laporan tanah situasi di medan di luar Sanaa University, di mana berpuluh-puluh aktivis telah ditembak mati oleh kuasa-kuasa kerajaan .
Yemenis memulakan kebangkitan mereka selepas Tunisia mengejutkan kuasa-kuasa Barat dan pemimpin-pemimpin Arab dengan menurunkan Zine al-Abidine Ben Ali pada bulan Januari.
Presiden Mesir Hosni Mubarak telah dipaksa keluar dari pejabat pada bulan Februari selepas tiga minggu protes.
Namun, aktivis-aktivis di Syria dan Yaman telah menghabiskan masa bulan dalam konflik maut dengan kerajaan-kerajaan mereka.
Pemimpin Libya Muammar Gaddafi digulingkan pada bulan Ogos selepas bulan berjuang dengan gerakan protes yang bertukar menjadi pemberontakan bersenjata dengan sokongan dari NATO.
Kemenangan Yaman
Mendengar berita Penobatan Nobel Karman, Yemenis di Dataran Perubahan bertindak balas dengan kegembiraan.
"Yaman akan turun dalam sejarah berkat Tawakul Karman," Abdulbari Taher, seorang pemimpin bantahan, kepada Reuters.
"Beliau layak menerima hadiah. Beliau telah terus berjuang demi kebebasan orang-orang beliau. "
Tidak penunjuk perasaan sahaja, seorang pegawai kerajaan Yaman memuji anugerah Karman, dengan harapan ia akan membawa kepada resolusi krisis sekeliling di atas tanah.
"Saya sangat gembira dengan berita bahawa dia telah memenangi Hadiah Nobel dan sesuatu bahawa semua Yemenis boleh dibanggakan," kata Timbalan Menteri Penerangan Abdullah al-Janadi.
"Saya harap hadiah ini akan menjadi satu langkah ke arah rasional. "
Namun, Karman mengesahkan bahawa award itu menandakan kemenangan untuk Spring revolusi dan Arab terhadap rejim autokratik di seluruh dunia Arab.
"Ini adalah kemenangan untuk Spring Arab di Tunisia, Mesir, Libya, Syria dan Yaman," katanya.
"Revolusi aman kami akan terus sehingga kita menjatuhkan Saleh dan menubuhkan sebuah negeri orang awam."
Selain itu, beliau mengesahkan penentuan Yemenis untuk memulakan era baru kebebasan dan kesaksamaan di negara Semenanjung Arab.
"Ini merupakan pengesahan daripada dunia bahawa Yaman berada di ambang era baru, era kebebasan dan kesamaan," kata Karman.
"Saya mendedikasikan anugerah ini kepada orang-orang Yaman dan belia Spring Arab, dan dunia Arab dan syahid setiap yang telah meninggal dunia untuk kebebasan."

sumber :onislamnet
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan