Selasa, 6 Disember 2011

75,000 km perjalanan oleh Ibn Battuta

Rabu 7 Disember 2011 


Apabila ia datang untuk globetrotting, walaupun Marco Polo mengambil tempat duduk belakang kepada voyageur abad ke-ini.
Pada tahun 1349 satu penunggang kuda Arab berdebu menunggang perlahan-lahan ke arah bandar Tangier di pantai Afrika Utara. Bagi Ibn Battuta, ia adalah akhir perjalanan panjang. Apabila dia meninggalkan rumahnya di Tangier 24 tahun sebelumnya, dia tidak merancang untuk perjalanan jalan yang jauh semasa tahun-tahun yang membawanya dari kelelakian muda pertengahan umur. Dari gunung, Ibn Battuta yang ditinjau menara-menara putih dan rumah Tangier yang tersebar di bulan sabit sepanjang Lautan Atlantik . Beliau cuba ingat bagaimana kota itu telah kelihatan apabila dia meninggalkan di belakang hampir suku-abad lalu .
Pada tahun 1325, Ibn Battuta pernah seorang lelaki muda 21 tahun, dengan berat hati meninggalkan ibu bapanya untuk membuat haji pertama, atau haji, Mekah kira-kira 3,000 kilometer kerana timur. Beliau telah dilindungi mereka 3,000 batu dan kemudian telah pergi untuk perjalanan 72.000 kilometer lagi! Ramai orang Islam yang dibuat ibadat haji ke Kota Suci tetapi kemudiannya pulang, kerana ianya tidak merupakan umur apabila orang biasa dengan kesesatan dari rumah untuk tempoh masa yang lama . Apabila Ibn Battuta memulakan perjalanannya, ia adalah, sebenarnya, lebih daripada 125 tahun sebelum pelayar yang terkenal sebagai Columbus, de Gama dan Magellan belayar. Ia adalah tidak hairanlah, maka, bahawa Ibn Battuta kembali ke bandar kelahirannya, di mana ibu bapanya telah meninggal dunia pada . ketiadaan, untuk mencari seorang musafir terkenal. Kontemporari menyifatkan beliau sebagai "pengembara zaman," menambah '"katanya yang perlu memanggil beliau pengembara seluruh badan Islam tidak akan melebihi kebenaran."
Ibn Battuta memang pengembara usianya. Pengembaraan-Nya membawanya ke Sepanyol, Rusia, Turki, Parsi, India, China dan semua tanah-tanah Arab. Perihal agama, keadaan politik dan sosial tanah-tanah yang melawat dalam beberapa kes satu-satunya rekod memberi pandangan ke zaman pertengahan tamadun Timur. Pihak Berkuasa yang menganggarkan perjalanan Ibn Battuta di lebih daripada 75,000 batu mengatakan bahawa jarak itu tidak melebihi oleh sesiapa sahaja termasuk Marco Polo, Magellan atau Columbus-sehingga umur stim.
Pelancong mempunyai banyak sebab untuk melawat tanah asing. Marco Polo adalah seorang pedagang dan Columbus pengembara 1. Ibn Battuta, bagaimanapun, adalah seorang ahli teologi, penyair dan sarjana, kemanusiaan di usia apabila kehidupan murah. Dia meninggalkan Tangier untuk melawat tempat-tempat suci imannya dan mendapati dirinya tertanya-tanya tentang dunia luas dan tidak sabar-sabar untuk mengetahui lebih
  lanjut mengenainya.

Dilahirkan pada tahun 1304, anak Abdallah, kadi, atau hakim tempatan, Ibn Battuta sebagai seorang lelaki muda menerima pendidikan masa depan adat kadi itu, pada dasarnya satu kajian menyeluruh kesusasteraan agama dan puisi . Beliau adalah, sebenarnya, hanya pengembara yang hebat untuk menerangkan beberapa tempat beliau melawat di dalam ayat dgn ​​bunyi yg disesuaikan . Gaya (maksudnya tanpa sajak) boleh bayangkan dari perihal Kaherah dari 1326: "Saya tiba di panjang lebar di Kaherah, ibu kota-kota dan tempat duduk Firaun yang kejam, perempuan simpanan kawasan-kawasan yang luas dan tanah yang berhasil, terbatas dalam pelbagai bangunan , peerless dalam kecantikan dan keindahan, tempat mesyuarat pendatang dan pawagam, tempat menghentikan lemah dan perkasa, yang berduyun-duyun melonjak sebagai gelombang laut, dan sukar didapati boleh terkandung di dalamnya untuk semua saiz dan kapasiti.
"Pada Sungai Nil," kata pengembara yang kagum, "terdapat 36.000 bot kepunyaan Sultan dan rakyatnya. "
Dari Kaherah Ibn Battuta melawat melalui Yerusalem, Aleppo dan Damsyik, di mana beliau menyertai kafilah jemaah haji ke Mekah . Karavan ini adalah pemandangan biasa di dalam Islam. Mereka terdiri daripada orang Islam, kaya dan miskin, jahil dan berpendidikan, askar, saudagar dan ulama, yang memenuhi kewajipan setiap Muslim untuk melawat Mekah sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya jika boleh . Di pekan-pekan dan bandar-bandar di sepanjang jalan, mereka diberi makan, melindungi dan dilayan di rumah rehat dan hospices dikekalkan oleh dermawan murah hati . Ini layanan mesra yang tradisional di negara-negara Arab diperluaskan kepada semua tetamu-memungkinkan Ibn Battuta, yang tidak kaya, perjalanan dengan beg tangan yang ringan.
Dia membuat haji ke Mekah sebanyak tujuh kali. Kali kedua beliau tinggal di ketiga-tiga tahun bandar untuk belajar dengan ulama besar Islam. Haji ini adalah didahului dengan lawatan ke Parsi, termasuk lawatan ke modal dibuat-buat Islam, Baghdad, di mana beliau mendapati tempat mandi awam yang tidak dapat ditandingi mana-mana tempat di dunia. "Penubuhan Setiap," tulis pengembara, "mempunyai beberapa bilik mandi peribadi yang besar, setiap orang yang telah juga singki di sudut, dengan dua paip air yang membekalkan air panas dan sejuk. Pemandi Setiap diberi tiga tuala, satu untuk memakai bulat pinggangnya apabila dia pergi dalam, satu lagi memakai bulat pinggangnya apabila dia keluar, dan ketiga untuk mengeringkan dirinya dengan. "
Pada akhir tiga tahun pengajian di Mekah, Ibn Battuta yang dinyatakan di India, di mana beliau berharap untuk menyertai mahkamah Sultan yang berkuasa dan murah hati Delhi. Pada masa ini, beliau telah membuat peraturan "tidak pernah, setakat yang mungkin, untuk meliputi mana-mana jalan kali kedua. " Dia pergi ke Jiddah, pelabuhan terdekat di Mekah, di mana beliau menolak laluan di atas kapal dia dianggap tidak selamat . "Ini adalah satu tindakan dari rezeki," dia mengimbas kembali, "untuk kapal belayar dan gagal, di laut terbuka, dan sangat sedikit melarikan diri."
Selepas melawat melalui Mesir, Syria, Turki dan Rusia, Ibn Battuta akhirnya sampai ke Delhi, di mana beliau kekal dalam perkhidmatan sultan sebagai kadi selama lapan tahun . Pada akhir masa ini sultan memanggilnya. "Saya telah menghantar anda pergi sebagai duta ke paru-paru China saya," katanya, "Saya tahu cinta perjalanan anda." Lawatan itu untuk menjadi satu perjalanan yang sukar dilupakan .
Tidak lama selepas Ibn Battuta meninggalkan Delhi daripada orang telah ditawan oleh kaum India tidak ramah. Mereka menandakan dia mati, tetapi salah satu band, seorang lelaki muda, mengambil kasihan kepadanya dan biarlah dia melarikan diri . Selepas makan akar dan kacang dan bersembunyi di kawasan luar bandar yang pelik selama lapan hari, Ibn Battuta akhirnya menyertai semula rombongan dan menuju ke Calicut, sebuah pelabuhan perdagangan yang dekat dengan ujung India dari mana dia merancang untuk belayar ke China.
"Kami memasuki pelabuhan dengan memakai perhiasannya yang besar, seperti yang saya tidak pernah melihat dalam tanah," katanya, "tetapi ia adalah satu kegembiraan yang diikuti oleh kesusahan . " Kemudian dia menerangkan jung besar Cina yang dimonopoli trafik ke China.
Kapal-kapal yang besar mempunyai tiga tiang dan sehingga dua belas layar, yang "tidak pernah diturunkan, tetapi berpaling mengikut arah angin. " Tiga kapal kecil biasanya mengiringi kapal-kapal tunda mereka jika mereka menjadi terhenti. Jung adalah bersamaan abad ke-kapal laut moden. Ia juga dijalankan makanan sendiri yang segar: "kelasi," kata Ibn Battuta, "mempunyai anak-anak mereka hidup di atas kapal, dan mereka menanam barang-barang yang hijau, sayur-sayuran dan halia dalam tangki kayu."
Di Calicut, Ibn Battuta dimuatkan dalam parti dan hadiah untuk maharaja China pada ringan . Barang-barang kepunyaan sendiri telah dimasukkan ke kapal yang lebih kecil yang dipanggil kakam. Ringan, kerana ia dibuat cara dari pelabuhan, telah ditangkap oleh ribut tiba-tiba yang melecut laut dan putus-putus kapal ke Shoals. Semua telah hilang. Kakam yang lebih kecil kemudian belayar dengan semua barangan Ibn Battuta . Beliau melihat kakam yang tumbuh lebih kecil pada jarak yang jauh dengan apa-apa untuk nama tetapi sepuluh dinar dan permaidani yang dia telah tidur di atas .
Dari pengalaman dengan raja-raja asing, beliau bijak mengambil keputusan untuk tidak kembali ke Delhi, manakala sultan adalah seorang lelaki yang mulia, Ibn Battuta alasan bahawa dia tidak mungkin memahami mengapa semua khazanah dan utusan, hanya Ibn Battuta kekal utuh! Jadi duta terkandas, dengan kepintaran tipikal pelancong yang berpengalaman, dilampirkan dirinya kepada raja Islam tempatan yang melantik beliau kadi di Kepulauan Maladewa berdekatan. Huraian Ibn Battuta adat pulau-pulau ini adalah yang pertama untuk sampai ke dunia luar.
Ketika Ibn Battuta akhirnya belayar lagi bagi China, beliau mendarat di Zaytœn, termasyhur "Shanghai" abad ketiga belas dan keempat belas, yang mungkin telah apa hari ini pulau amoy, bertentangan dengan Formosa. Dia mengembara melalui China sebagai duta, walaupun dia sebenarnya mewakili tiada sesiapa dan tanpa tauliah. Walaupun fakta bahawa empayar Islam dan Cina tidak pada segi ramah, Ibn Battuta mengembara dari Zaytœn Hangchow dan Peking dan kembali tanpa apa-apa kesukaran. Sebaliknya, beliau diraikan di kebanyakan tempat, bukti kepada daya tarikan dan diplomasi asli.
"Tidak ada orang di seluruh dunia," kata Ibn Battuta, "lebih kaya daripada orang Cina." Beliau dipanggil Hangchow "bandar terbesar yang pernah saya lihat di muka bumi. " Ini adalah bandar yang sama yang diterangkan oleh Marco Polo sebagai "luar pertikaian yang terbaik dan paling mulia di dunia . "
Arab dari Tangier berpaling pulang cara dia datang, kecuali bahawa dia dielakkan Delhi sama sekali. Beliau meninggal sekali lagi melalui Mekah dan Baghdad dan pada tahun 1348, berhenti di Damsyik . Di sana, beliau bertanya tentang salah satu daripada anak-anaknya yang dia telah meninggalkan 20 tahun sebelum. Beliau mendapati bahawa budak itu telah mati 12 tahun dan bapa sendiri beliau 15.
Wabak Hitam kemudiannya mengamuk melalui Timur Tengah. Di Kaherah Ibn Battuta melaporkan angka kematian harian 21,000, seorang tokoh yang sejarah mengesahkan. Ibn Battuta melalui bandar selepas bandar yang dihukum oleh penyakit itu, tetapi providentially dia melarikan diri jangkitan jika dia telah ditimpa, namanya akan telah tidak lama lagi dilupakan . , Dia masih belum direkodkan perjalanannya.
Walaupun selepas dia kembali ke Tangier pada tahun 1349, Ibn Battuta tidak berpuas hati untuk menghabiskan hari yang tinggal di rumah, di mana beliau mungkin telah berlalu banyak jam menyenangkan berputar cerita tanah jauh untuk kawan- kawannya. Ibunya juga telah menjadi mangsa kepada penyakit itu semasa ketiadaannya, dan dengan apa-apa untuk menahannya di Tangier, beliau tidak lama lagi merancang perjalanan ke Sepanyol. Selepas Sepanyol, tiga tahun kemudian, Ibn Battuta memulakan perjalanan terakhir beliau. Beliau mengembara melalui barat-tengah Afrika, di mana beliau menyangka Niger untuk Sungai Nil, dan melawat Timbuktu, sebuah bandar raya yang dianggap legenda oleh orang-orang Eropah kerana tiada seorang pun daripada mereka telah berada di sana. Dalam 1354 pengembara yang besar dipanggil ke Fez oleh sultan beliau, yang mengarahkan beliau untuk menetapkan rekod pengembaraan beliau kepada penulis mahkamah .
Yang peliknya, eksploitasi Ibn Battuta telah hilang ke dunia Barat selama 300 tahun. Tidak sehingga abad kesembilan belas, apabila Rihla beliau ('Travels) telah ditemui di Algeria, tidak roamings luar biasa datang kepada cahaya. Sebaliknya, Marco Polo ditentukan akaun perjalanan kontemporari manakala mereka berkongsi sel penjara pada 1296, dan salinan telah diedarkan di seluruh Eropah oleh abad kelima belas. Telah kerja Ibn Battuta menerima perhatian yang sama, namanya akan kedudukan bersama-sama Marco Polo, sebagai sinonim untuk perjalanan dunia .
Sumber: Saudi Aramco World

Tiada ulasan:

Catat Ulasan