Ahad, 11 Disember 2011

Apakah yang dimaksudkan dengan Nama Islam?
Bahagian1

Ahad 11 Disember 2011 
 

Orang bertanya kepada saya "Jadi kakak Sarah, mengapa tidak anda menukar nama anda kepada nama seorang Muslim?"
Saya berkata "Baiklah, apa yang nama Islam?"
Adakah Umar ibn al-Khattab dengan pedang di tangan dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah (saw), Umar nama Islam, maka pada ketika itu ? Adakah Sumayya apabila dia memberitahu anaknya datang jauh dari barangan fangle baru ini yang akan mengoyakkan Saudi menjadi kepingan, Sumayya nama Islam?
Adakah Khaled ibn Al-Walid apabila dia berada di medan perang menentang orang-orang Islam, Khaled nama Islam? Atau Hend apabila dia mengarahkan pembunuhan Hamza, bapa saudara Nabi (saw), dan kemudian makan hati, Hend nama Islam? Apakah yang dimaksudkan dengan nama Islam? Ada apa-apa nama yang mempunyai makna yang baik. Nabi Muhammad (saw) mengubah nama-nama orang-orang yang mempunyai makna yang buruk, jika tidak, dia meninggalkan mereka . Jadi mengapa tidak saya menukar nama saya? Kerana nama saya mempunyai erti yang baik .
Pakaian kita: Integrasi atau Pengasingan?
Saya tidak akan melupakan apabila saya memakai Abaya hitam, pergi ke rumah nenek saya. Saya dipuja nenek saya, dan dia dipuja saya. Dia memandang saya dan dia menangis. Beliau berkata, "Kamu kelihatan seperti orang asing, orang yang tidak dikenali" . Saya mengambil masa beberapa ketika untuk menyedari bahawa saya tidak perlu memakai abayas. Saya tidak perlu memakai pakaian yang tidak tergolong kepada sejarah dan budaya keluarga saya, selagi saya memenuhi keperluan perlindungan.
Islam sentiasa indigenized. Ia sentiasa disambungkan kepada penduduk tempatan. Kami telah isu mengenai Islam di China untuk majalah Emel. Apabila orang-orang Islam pergi ke China dalam tempoh 80 tahun daripada Hijrah, mereka tidak pergi dan membina masjid cuti sawit di China . Mereka pergi dan mereka berkahwin dengan orang tempatan dan mereka memakai pakaian tempatan dan mereka mempunyai masjid pagoda gaya dalam lingkungan 80 tahun Hijrah dengan semua elemen-elemen yang anda inginkan di sebuah kuil Cina . Sudah tentu mereka melenyapkan imej yang tidak boleh diterima tetapi mereka indigenized .
kita lupa bagaimana negara-negara jiran kita adalah empat puluh orang di hadapan dan empat puluh orang untuk hak dan empat puluh orang ke kiri dan empat puluh orang di belakang
Dan kenapa apabila anda melihat di seluruh dunia, masha'Allah, anda melihat adik-beradik di Nigeria dengan fabrik yang cantik dan serban atau hijabs, dari Malaysia, dari Turkmenistan, dari China, dan kita berada di sini di Britain dan ini adalah orang-orang kita, dan tiap-tiap umat telah menghantar nabi-nabi, dan kemudian menghantar orang-orang yang akan mengingatkan mereka tentang keesaan Tuhan dan mesej nabi-nabi kepada baik ke atas orang lain.
Tetapi hubungan kita hilang keupayaan untuk menyambung kepada orang-orang yang kita mengasingkan dari dalam agama lain pemencilan. Dan kita lupa bagaimana negara-negara jiran kita adalah empat puluh orang di hadapan dan empat puluh orang untuk hak dan empat puluh orang kepada orang-orang kita kiri dan empat puluh belakang; masyarakat.
Sambungan ke Planet
Kemudian kami datang ke sambungan ke planet ini. Sambungan kepada rakyat dan hubungan kami untuk planet ini, haiwan. Segala-galanya, mereka beritahu saya, untuk menjadi kakak Halal. Tetapi apakah Halal maksudkan dengan cara? Ini bermakna dibenarkan. Maka saya dibenarkan untuk mengambil ayam dan memasukkannya ke dalam sangkar yang kecil dan biarkan ia hidup dengan sayapnya sangat ketat dan paruh yang dibakar supaya ia tidak mematuk sendiri untuk meletakkan saya telur yang saya boleh dapatkan di penjual daging halal saya. Masha'allah, tiga puluh telur untuk 1,99! Terdapat harga yang dibayar bagi orang-orang telur. Anda mungkin tidak akan membayar, tetapi ayam.
Semua orang memberitahu saya "Sister, daging unstunned" . Jadi, apabila saya pergi kepada penjual daging saya dan saya membeli yang ayam, Turki satu, dan dia memotong sayapnya di luar, dan saya berkata, "Mengapa adalah sayap yang hilang?" Beliau berkata, "Oh, ia merupakan 1 kakak ayam unstunned" Saya berkata "Saya m tidak mendapat titik "katanya. ", Mereka flap sekitar sehinggakan sayap memutuskan supaya kita perlu memotong mereka." Saya fikir "Anda mahu saya makan binatang yang telah meninggal dunia dalam kesakitan yang takut keluar daripada kecerdasan?" Apakah yang disambung ?
Kita perlu bertanya soalan tentang perkara-perkara yang yang kita mengambil ringan . Kita perlu bertanya soalan mengenai makanan yang kita makan dan kira-kira air yang kita gunakan. Al-Quran memberitahu kita "Adakah anda tidak dianggap sebagai air yang anda minum" dan bagaimana kita membazirkan. Bagaimana kita menggunakan planet ini? Ia bukan milik kita, kita tidak memiliki ia. Ia adalah suatu amanah, dan kita adalah pelayan. Dan kita perlu melibatkan diri dan disambungkan kepada keperluan planet ini dan hidup dengan cara yang mampan, kerana cara hidup kita tidak boleh dikekalkan. Cara hidup kita tidak dimakan, dan kita perlu berfikir tentang hubungan kami kepada planet kita, dan hubungan kami kepada Tuhan.
Sambungan untuk Tanggungjawab kami
Kami melihat Al-Quran yang telah dibaca sebelum. Hidup ini adalah ujian. Adakah kita fikir kita hanya akan mengatakan bahawa kita percaya dan kita tidak akan diuji? Ia adalah satu ujian. Tetapi kita perlu mempunyai rasa tanggungjawab itu .
Saya akan memberitahu anda satu cerita yang pendek . Ada seorang raja yang pernah berkata kepada kaumnya:
"Orang-orang saya, saya mahu membina taman. Ia akan menjadi taman yang indah kaumku. Kita akan mempunyai pokok-pokok yang akan memberi teduh di mana kita boleh berehat di bawah cahaya matahari yang tinggi . Dan kita akan mempunyai tasik di mana kita boleh melancarkan dan dayung, dengan ciri-ciri air di mana kita boleh ingat taman-taman yang di bawahnya mengalir sungai-sungai di Syurga. Kita akan mempunyai padang bola sepak untuk kanak-kanak untuk bermain, dan gerai-gerai makanan di mana kita boleh membeli ais krim pada hari yang panas. Oh kaumku, ia akan menjadi indah . Tetapi tidak ada wang yang cukup dalam celengan. Jadi kaumku Saya mahu anda semua untuk datang bersama-sama dan setiap daripada anda untuk memberikan hanya salah satu duit syiling perak, dan jika anda melakukan ini, jika setiap seorang daripada anda memberi duit syiling satu perak ini, kita akan mempunyai wang yang mencukupi untuk membina taman ini. Apa yang anda fikir? Adakah anda bersetuju? "
"Ya, kami buat," jawab orang ramai, "Kami menerima. Ini adalah indah ", dan mereka berbual-bual kepada diri mereka sendiri tentang betapa cantiknya taman ini akan menjadi dan bagaimana mereka akan menikmati, dan sesetengah daripada mereka ada yang berkata," Saya akan memberi duit syiling emas "," Saya akan berikan dua syiling emas ". "Apakah taman denda, ia akan menjadi" .
Orang teruja dan raja berkata:
"Ini satu kendi gergasi, dimasukkan ke dalam dirham sahaja anda, dan saya akan memberikan anda sebulan untuk mendapatkan wang bersama-sama, kita akan retak ia membuka dan kemudian kami akan mula bekerja di taman".
melainkan jika kita menyusun diri kita, melainkan kita menyambung tanggungjawab kita dan rahmat Allah yang Maha Berkuasa, kita akan menjadi orang-orang yang rugi
Jadi orang pergi. Ada seorang lelaki di kalangan rakyat dan dia berkata kepada dirinya sendiri "Oh saya mahu taman ini, ia akan menjadi indah, saya akan bermain dan saya akan menikmati dan mengambil keluarga saya di sana, tetapi wang adalah agak ketat pada masa ini. Saya tidak boleh benar-benar mampu syiling perak. Tetapi jika saya tidak memberi duit syiling perak bagaimana ia boleh saya satu-satunya yang tidak menyertai? Apa yang memalukan, orang akan memberitahu saya bahawa saya mementingkan diri sendiri. Saya tahu, saya tidak boleh memberi pada masa ini dalam masa. Raja akan faham jika saya dapat bercakap dengan dia. Saya akan pop dalam batu kerikil dalam urn, dengan cara itu tiada siapa yang akan tahu bahawa saya tidak memberi, dan apabila urn retak terbuka dan ada ini cerucuk yang indah syiling perak untuk membina taman, yang akan melihat batu kerikil kecil saya? "Oleh itu, maka dia meletakkan kerikilnya.
Raja datang sebulan kemudian, dan semua orang telah berkumpul, dan terdapat satu perayaan dan roh-roh yang besar dan bendera melambai dan bersorak. Dan raja bertanya kepada hamba-Nya yang paling dipercayai untuk memecahkan membuka urn untuk meraikan dan mengira perak . Dan dengan tukul besi gergasi, hamba itu retak membuka urn dan keluar jatuh beribu-ribu batu kerikil!
Setiap orang yang telah tidak disambungkan kepada tanggungjawab mereka . Semua orang menyangka orang lain akan melakukan kerja. Orang lain telah berfikir bahawa wang yang ketat, tetapi mereka tidak perlu risau kerana orang lain akan melakukannya.
Jika kita mahu menjadi disambungkan kepada Allah, maka kita perlu mempunyai perbualan yang terus-menerus dengan- Nya. Jika kita mahu menjadi disambungkan kepada Allah, kita perlu membuat duaa. Kami telah mengambil serius solat kami. Kita perlu melakukan perkara-perkara yang kita harus lakukan. Kami mempunyai banyak musim agama yang memberikan kami dengan peluang-peluang untuk menyambung, tetapi melainkan kita mengambil tanggungjawab bahawa kita sebagai Khalifah dan orang-orang yang beriman kepada Allah dan bahawa kita akan menghadapi penghakiman bagi tindakan kita, jika kita hanya bersedia untuk mengasingkan diri dan kayu batu kelikir di dalam periuk, bagaimana kita mengharapkan untuk membina taman? Bagaimana kita mengharapkan untuk menyambung kepada Allah yang Maha Berkuasa?
Sesungguhnya melainkan jika kita menyusun diri kita, melainkan kita menyambung tanggungjawab kita dan rahmat Allah yang Maha Berkuasa, kita akan menjadi orang-orang yang rugi. Kami akan mempunyai apa-apa tetapi timbunan batu-batu kecil untuk hitungkan hari-hari terakhir, dan kami akan membina apa-apa di dunia ini.
Jazakum Allah Khairan untuk masa dan perhatian anda.
Jika terdapat mana-mana yang baik, maka ia adalah dari Allah, dan jika terdapat sebarang kesilapan, maka mereka lombong.
Assalamu `alaikum.

sumber:terjemahan  onislamnet.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan