Ahad, 11 Disember 2011

Bahagian 2 (Sarah Joseph)

Ahad 11 Disember 2011

<span onmouseover="_tipon(this)" onmouseout="_tipoff()"><span class="google-src-text" style="direction: ltr; text-align: left">Sarah Joseph</span> Sarah Joseph</span>
Aktivis British dan editor Emel, Sarah Joseph
Kita perlu mempunyai kejujuran intelek tertentu apabila kita melakukan ini.
Kita perlu tahu kesilapan kita.
Kita perlu sedar kelemahan-kelemahan kita dan mencari perlindungan dari mereka.
Dan ia adalah benar-benar penting bahawa kita menyambung kepada akal kita.
Disambungkan dengan alasan
Al-Quran khusus untuk orang-orang yang berfikir, bukan hanya orang-orang yang beriman, bukan sahaja orang-orang yang telah mendapat kepercayaan yang membuta. Tetapi anda berfikir dan anda menggunakan otak anda. Dan untuk disambungkan kepada Allah Yang Maha Kuasa yang kita telah disambungkan kepada akal kita, keupayaan intelektual kami .
Kemudian, ada sesi pada genangan pemikiran intelek, dan bahawa kita benar-benar tidak terlibat dengan kemodenan, bahawa kita tidak benar-benar fikirkan. Kita tidak benar-benar berfikir, kita berhenti berfikir. Kami menutup pintu ijtihad, pemikiran. Mungkin kerana kami takut:
"Oh, wow, kemodenan ini ia kelihatan agak menakutkan. Ia yang pasti membuat kita cabut dari Allah.. Menyalahkan ia kepada teknologi. Biar yang menyalahkan ia pada kemodenan yang menyalahkan ia mengenai perkara ini mereka memanggil kemajuan. Marilah itu berundur ke dalam diri kita".
Tetapi itu bukan cara kerana khusus kepada orang-orang yang berfikir, Al-Quran dan al-Quran meminta untuk melihat sekeliling, melihat ayat-ayat-Nya. Perkataan untuk satu ayat dalam ayat Al-Quran (tanda-tanda) juga tanda-tanda di alam semula jadi. Jadi apabila orang mengatakan "Tetapi saya mahu lakukan pengajian Islam. Saya mahu menyambung dengan tradisi saya dan pengetahuan saya, pengetahuan yang betul, tidak apa-apa pengetahuan moden ini yang akan memutuskan saya dari Allah. "Sebenarnya itu bukan cara umat Islam yang awal. Mereka telah dibebaskan dari syak wasangka dan kepercayaan karut, dan mereka yang berkaitan dengan alasan dan kepada pemikiran dan memberitahu untuk meneroka dan melihat sekeliling, dan mereka akan menyambung kepada Allah yang Maha Berkuasa.
Tetapi sekarang kita mengambil tradisi kita dan kita beralih mereka ke dalam ideologi tradisionalisme . Dan kita berkata tidak bertanya soalan, seperti apabila anak-anak kita datang dan meminta kami soalan yang sukar. Anak-anak saya sentiasa datang dengan soalan-soalan yang sukar, seperti anak 6 tahun saya meminta saya "Allah memusnahkan sendiri? " dan saya tidak boleh menjawab serta-merta. Ini benar-benar soalan yang sangat rumit, tetapi tindak balas kita sering "Allah melarang, anda tidak perlu bertanya soalan tersebut, hanya mempunyai iman, di mana kamu mendengar ini dari? " Tetapi sebenarnya tidak, mengapa? Mengapa kita tidak membenarkan sambungan untuk minda? Untuk berfikir tentang dunia, untuk meneroka idea-idea ini, maka sesungguhnya Allah adalah ciptaan-Nya, dalam erti kata bahawa mereka adalah tanda-tanda kekuasaanNya bahawa Dia wujud. Mereka memberi keterangan bahawa Dia wujud. Oleh itu, jika kita meneroka perkara-perkara ini, kita akan mendapati -Nya.
Disambungkan kepada Keadilan dan Mercy
Jika kita cabut dari keadilan, kami memutuskan daripada kemampuan untuk menjadi yang paling dekat dengan Tuhan kesedaran
Ia juga hubungan kita dengan objektif iman. Apa gunanya kepada semua ini? Anda tahu anda mendapat kepercayaan ini dan anda berpeluang untuk melakukan perkara ini dan melakukan perkara itu, dan tidak berbuat demikian dan tidak berbuat demikian, banyak tugasan dan larangan-larangan . Tetapi apakah objektif (maqasid) apa yang kita sebenarnya perlu lakukan ? Al-Quran mengatakan berlaku adil. Keadilan adalah perkara yang paling hampir dengan kesedaran Tuhan. Keadilan merupakan objektif apa yang kita lakukan. Jika kita cabut dari keadilan, kami memutuskan dari keupayaan yang paling dekat dengan Tuhan kesedaran, memutuskan dari kebijaksanaan, dari akal fikiran. Anda tahu bahawa ia berkata "Ada apa-apa yang luar biasa sebagai akal budi!" Dan promosi yang baik dan melarang kejahatan.
Apabila kita keluar daripada rahmat, Subhanallah, bagaimana kita mencabut daripada rahmat? Bagaimana kita mencabut daripada melihat orang lain bergelut dengan iman mereka? "Mari kita meminggirkan mereka". Kita lihat seseorang yang bergelut dengan kehidupan mereka, "Mereka tidak kepada diri mereka sendiri, mereka membuat katil itu, mereka boleh diambil di dalamnya . Bahawa orang yang baik jauh dari deen, mari kita tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan mereka "" Oh kebaikan saya? Apakah yang telah anda dilakukan anak? Apa yang akan jiran-jiran berkata? Tidak boleh menunjukkan kepada anda rahmat apa-apa dalam jam anda perlu, tidak mungkin dapat mengakui, harus tegas, telah memegang kukuh. "
Di mana kebaikan? Kami berkata segala-galanya (Dalam nama Allah, lagi Maha Mengasihani, Jenis) tetapi kita cabut dari objektif penubuhan rahmat. Nabi Muhammad (saw) digambarkan sebagai rahmat ke atas manusia. "Tetapi ini adalah kafir ...." Jika adalah rahmat kepada negara-negara jiran kita?
Cerita dari Shahadah saya
Apabila saya mula-mula menjadi seorang Muslim, saya membuat keputusan untuk menjadi seorang Muslim, tetapi saya tidak pergi ke masjid belum mengambil Shahadah .
Saya berada di sana dengan seseorang, dan dia berkata kepada saya "Ambil Shahadah sekarang".
Dalam hati saya adalah seorang Muslim. Saya berdoa, saya sedang berpuasa. Saya adalah seorang Muslim, tetapi saya tidak benar-benar pergi dan menandatangani sehelai kertas di masjid.
Beliau berkata, "Kamu mesti pergi" .
Saya berkata, "Lihat, ia akan menjadi sedikit kejutan kepada ibu saya. Dan dia adalah di Amerika sekarang, dan saya mahu dia datang. Apabila dia datang, kami akan pergi ke masjid bersama -sama. Saya mahu dia merasai sebahagian daripada ini. "
Beliau berkata, "Mengapa anda berasa bimbang begitu banyak untuk ibu anda, dia akan membakar di dalam Neraka pula!" Kemudian dia pergi untuk menerangkan neraka "itu Dia akan berdiri di atas kepalanya, dan api itu akan begitu panas bahawa kulitnya akan mengelupas. Tapi jangan bimbang, ia akan tumbuh semula supaya ia boleh membakar lagi. "
Saya meninggalkan tempat ini, dan berkata kepada orang yang membawa saya "Bolehkah anda hanya membawa saya ke gereja tempatan?! Gereja saya, sila " .
Saya telah meninggalkan gereja, tetapi oleh Tuhan, saya perlu pergi ke sebuah gereja. Dan apabila saya berada di sana, saya menyalakan lilin bagi dirinya, kerana itulah apa yang kita lakukan, apa yang saya lakukan. Saya menyalakan lilin, dan saya berkata kepada Tuhan "Sila menjaga dirinya." Dan saya datang kembali ke rumah, dan saya tidak mempunyai al-Quran di rumah tetapi saya mempunyai sebuah Al-Kitab, dan saya berdoa, saya adalah cukup banyak teresak -esak , tetapi saya masih komited kepada Islam, Subhanallah, dan saya membuka Alkitab. Dan terdapat ayat, hitam dan putih, "Semua orang patut diadili dengan adil dan saksama." Dan saya berfikir, "Awak tahu apa, saya ' m akan meninggalkan ibu saya dan saya akan meninggalkan semua orang kepada Allah supaya penghakiman mereka akan ditinggalkan kepada-Nya, dan saya untuk naik ke atas dengan perniagaan belas kasihan dan rahmat di dunia ini ".
Hubungan kami ke dalam rahmatMu, hubungan kami kepada Nabi kerana dia datang sebagai rahmat kepada manusia, bukan sebagai rahmat kepada umat Islam
Ia bukan tempat kita untuk pergi di sekitar mengutuk orang ini dan mengutuk orang itu . Dan kita mempunyai Pembahagian menurut bab hadith yang sangat jelas apabila kita berkata "Oh orang ini akan pergi ke syurga dan orang itu akan pergi ke neraka" Allah berfirman "Who berkata? Sesungguhnya aku akan mengambil orang itu dan tempat mereka di syurga, dan yang berkata, saya tidak mempunyai rahmat dan belas kasihan tidak saya akan masukkan dia ke dalam neraka ".
Disambungkan kepada Nabi kami
Hubungan kami ke dalam rahmatMu, hubungan kami kepada Nabi (saw) kerana dia datang sebagai rahmat kepada manusia, bukan sebagai rahmat kepada umat Islam. Ia tidak seperti "Hei, di sini adalah golongan elit, di sini adalah orang-orang yang dipilih, kami mendapat tiket kita ke syurga, terima kasih sangat Allah, ..." Tidak, kami masuk ke dalam Syurga kerana sesungguhnya Allah lagi Maha Mengasihani . Dia memberikan kita rahmat-Nya. Ia tidak melalui amal kami.
Apabila Rasulullah (saw) pergi ke Taef, dan mereka berlari dia keluar dari bandar batu melontar pada dia memecahkan gigi, Malaikat Jebril (saw) datang dan berkata, "Saya akan membawa gunung ke atas orang-orang ini ". Nabi begitu belas kasihan. Beliau hanya mahu memberi kata- kata. Dia hanya mahu bercakap kepada rakyat, dan bagi seorang yang soleh yang boleh di tempat itu, dia melindungi orang ramai . Dan kebimbangan yang paling besar ialah "Adakah saya diberi mesej? Adakah saya dilakukan dengan cukup " ? Nabi (saw) berkata, "Adakah saya dilakukan cukup untuk memberi mesej kepada rakyat?" Sudah tentu dia telah . Beliau adalah rahmat, dan dia hanya mahu memastikan bahawa dia telah memberikan mesej kepada rakyat.
Disambungkan ke orang
Namun, adakah kita menyambung kepada rakyat? Adakah kita benar-benar menyambung kepada masyarakat? Atau adakah perkara ini seperti aneh, orang-orang yang kami bertemu di tempat kerja, di luar pagar sekolah, orang yang kita hanya bertemu di pasar raya. Orang datang kepada saya dan berkata "Sister Sarah, kenapa anda sentiasa bercakap mengenai terlibat? Islam datang sebagai orang yang tidak dikenali, dan ia akan kembali sebagai orang yang tidak dikenali ". Ya adik-beradik tetapi kita tidak pelik. Islam tidak pelik. Yang lain mengatakan "Kami percaya kepada Allah" Ya Allah aku suka ini, saya menggunakan perkataan Allah banyak kerana saya bercakap dalam bahasa Inggeris. Jadi saya rasa saya bercakap dalam bahasa Inggeris, perkataan Inggeris untuk Tuhan adalah Allah, tetapi mereka berkata "Anda perlu berkata Allah, kami beriman kepada Allah" seolah-olah Allah entah bagaimana berbeza daripada Tuhan, Subhanallah.
Semasa saya berada di Australia minggu lepas, saya ini gadis kecil yang datang kepada saya dia mesti mempunyai kira-kira sebelas dan dia bertanya kepada saya soalan yang paling mendalam saya telah ditanya dalam 23 tahun, dan saya telah meminta banyak soalan-soalan.
Beliau berkata "Sister Sarah, apabila anda digunakan untuk berdoa sebagai Kristian dan sekarang anda berdoa sebagai seorang Islam, adakah ia merasa seperti anda berdoa kepada Allah yang sama?"
Saya berkata, "Ya darling saya, sudah tentu ia tidak, terdapat hanya satu Tuhan" . Kalimah Allah adalah hanya satu rencana yang pasti untuk "Tuhan" . Jika saya adalah seorang Arab Kristian atau Yahudi Arab bercakap dalam bahasa Arab dan saya ingin rujukan Tuhan, Pencipta alam semesta, saya akan menggunakan "Allah". Tetapi kita mahu menjadikan Islam aneh. Kami telah benar-benar mendapat sebuah negara, Malaysia, yang mahu mengharamkan Kristian daripada menggunakan perkataan Allah. Itu adalah amat aneh kerana di Arab jika ada orang Kristian, mereka akan menggunakan perkataan Allah. Tetapi kita mahu menjadikan diri kita berbeza. Kami mahu menunjukkan hubungan kita dengan iman kita, dan bagaimana ia berbeza daripada anda di sana dengan iman anda. Walaupun Al-Quran berkata, "Ini bukan perkara baru," dan Rasulullah (saw) berkata: "Saya telah membawa perkara baru, saya hanya akan datang sebagai seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata, peringatan "...
Watch Part 2 ceramah Sarah Joseph Hidup Islam 2011 Festival

Tiada ulasan:

Catat Ulasan