Sabtu, 28 Januari 2012

Mengapa Kita Mesti Belajar Sejarah Islam di Amerika
 
Ahad 29 Januari 2012


"Pada tahun 1492, Columbus belayar lautan biru ..." Oleh itu, kami telah diajar di sekolah rendah. Tetapi, adakah anda tahu bahawa ketua-ketua dua tiga kapal-kapal Sepanyol yang kecil yang terdiri daripada armada Columbus sebenarnya Islam?

Martin Alonso Pinzon kapten Pinta dan Vicente saudaranya Yanex Pinzon kapten yang Nina membantu menganjurkan pelayaran Columbus 'yang diperkenalkan Eropah ke Dunia Baru. Saudara-saudara Pinzon adalah orang Islam fakta yang berkaitan dengan Abuzayan Muhammad III, Sultan Maghribi.

Saya perhatikan ini kerana orang Islam Amerika sering mispercieved sebagai warga asing yang tidak sanggup untuk mengasimilasikan. Namun, kajian sejarah moden Islam dan sejarah agama Amerika yang awal mendedahkan realiti yang unik berbeza: tarikh kehadiran umat Islam dalam apa yang akan menjadi Amerika Syarikat kembali ke ketibaan orang Eropah yang terawal di Amerika.

Sesetengah orang Islam, seperti Estevanico de Dorantes, tiba di sini sebagai peneroka. Yang berasal dari Maghribi, di Estevanico 1550 adalah Islam pertama dan Afrika pertama untuk perjalanan ke Amerika Syarikat benua

Ramai umat Islam yang tiba di sini sebagai hamba dari Afrika. Malah, cendekiawan menganggarkan bahawa "puluhan ribu" Afrika umat Islam yang tinggal di Amerika kolonial dan sebelum perang. Semasa 1730-an, orang-orang Islam beberapa apa-apa yang telah diambil ke dalam perhambaan menjadi terkenal.

Antara mereka ialah Yarrow Mamout, misalnya, hamba indentured di Selatan yang telah dibebaskan selepas dia selesai membuat semua batu-bata bagi sebuah rumah tuannya merancang untuk membina. Mamout menjadi pemilik harta, memegang saham dalam Bank of Columbia, dan juga mempunyai kesamaan itu dilukis oleh artis terkenal Charles Wilson Peale pada tahun 1819 dan sekali lagi pada tahun 1822 oleh James Alexander Simpson.

Peter (Saleem) Salem lain hamba Islam Amerika yang terkenal itu. Dilahirkan ke dalam perhambaan di Massachusetts, Salem berjuang dalam Perang Revolusi dan seterusnya diberi penghormatan untuk keberanian. Khususnya, dia menembak dan membunuh British Mejar John Pitcairn apabila tentera penjajah berhampiran kekalahan dan Pitcairn mengarahkan mereka menyerahkan. Pada tahun 1882, tugu nisan telah didirikan di dalam memori dan dia juga digambarkan dalam lukisan terkenal John Trumbull Pertempuran Bunker Hill.

Hamba Muslim yang lain tidak pernah mempunyai sifat mereka yang dicat dalam apa-apa fesyen yang mulia tetapi mereka yang diketengahkan di dalam iklan hamba yang melarikan diri. Malah, pada bulan September 1774, satu iklan itu di Savannah Georgia Warta dipanggil untuk menangkap "Mahomet." Satu lagi iklan dalam Warta yang berlari pada bulan April tahun 1789 meminta tangkapan "Amer." Pada tahun 1790, Warta juga diiklankan about "Osman."

Satu aspek inextricable pengalaman hamba Islam Amerika adalah amalan Islam mereka. Malah, beberapa hamba Muslim terus untuk menyembah Tuhan Nabi Ibrahim, Ishak dan Yakub sambil membanting tulang di ladang.

Ben Ayub Soliman, sebagai contoh, adalah seorang hamba Muslim yang dikenali ke "sering kali meninggalkan Lembu, dan menarik balik ke Woods untuk berdoa, tetapi Boy putih sering memerhatikannya, dan masa yang sama beliau pada pengabdian beliau akan mengejeknya, dan membuang kekotoran di muka beliau. "

Bilali Soleh adalah seorang hamba Muslim di ladang Georgia yang telah diterangkan oleh Guru sebagai orang yg beragama Islam "yang ketat; [yang] menahan diri dari arak mengandungi alkohol, dan terus berpuasa pelbagai, terutamanya Rhamadan yang Dia bersendirian dikecualikan daripada perasaan semua. kepercayaan karut; dan memegang menghina besar, kepercayaan Afrika dalam obsesi dan roh-roh jahat "

Orang Islam Amerika mempunyai sejarah mengamalkan agama mereka secara aman di Amerika Syarikat

Lebih banyak umat Islam tiba di Amerika dalam tahun 1700, menduduki pelbagai profesion sebagai guru-guru, pemimpin pasukan berkuda, pemimpin agama dan pelajar-pelajar undang-undang. Pertimbangkan, sebagai contoh, Paul Cuffe yang merupakan pembuat kapal, kapten dan dermawan Islam. Keluarga Cuffe pada asalnya dari Ghana; nama bapanya Haiz (Saiz) Kofi. Cuffe adalah orang Amerika Afrika yang pertama untuk mempetisyen kerajaan AS untuk membebaskan hamba dan membolehkan setiap orang Afrika yang berhasrat meninggalkan Amerika peluang untuk berbuat demikian.

Renungkan Haji Ali, berasal dari Syria yang telah diupah oleh Berkuda Amerika Syarikat pada tahun 1856 untuk bereksperimen dengan sebarang unta di Arizona. Beliau mencuba dengan unta pembiakan di padang pasir dan seorang wira rakyat tempatan dalam Quartzsite, Arizona, di mana beliau meninggal dunia pada tahun 1902.

Mohammed Ali ben Said, juga dikenali sebagai Nicholas Said, adalah rujukan yang sama bernilai. Kata berjuang dalam Perang Saudara Amerika sebagai solider Union. Berkhidmat dalam 1 Syarikat dengan "Rejimen 55 Sukarelawan berwarna Massachusetts," Said cepat meningkat dari koperal kepada sarjan. Menurut rekod tenteranya, dia mati di Brownsville, Tennessee pada tahun 1882.

Dan, maka ... baik, saya pasti anda mendapat gambar: orang Islam Amerika adalah sebahagian inextricable awal sejarah Amerika walaupun sebelum pengasas negara kita - peringatan yang sesuai untuk semua orang-orang yang menggunakan agama untuk menyemai kebencian dan perpecahan di kalangan kami.
*****
Engy Abdelkader adalah seorang peguam yang dicapai dan Fellow Undang-Undang dengan Institut Dasar Sosial dan Kefahaman, pemikir nonpartisan yang berpangkalan di Washington, DC dan sumber berwibawa untuk maklumat mengenai orang Islam Amerika dan umat Islam di seluruh dunia.
 
Sumber : Huffington Post

Tiada ulasan:

Catat Ulasan