Khamis, 12 Januari 2012

 Khamis 12 Januari 2012

Gambar-gambar Melancong ke India(Delhi,Agra dan Jaipur)21hingga 28 Disember 2011 Bahagian 1

Sejarah Taj Mahal

 Taj Mahal Agra adalah salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia, atas sebab-sebab yang lebih daripada hanya mencari megah. Ia sejarah Taj Mahal yang menambah jiwa untuk keagungan: jiwa yang penuh dengan kasih sayang, kerugian, penyesalan, dan kasih sayang sekali lagi. Kerana jika ia tidak cinta, dunia akan telah dirompak contoh denda ke atas orang-orang yang asas hubungan mereka. Satu contoh bagaimana mendalam seorang lelaki mengasihi isterinya, bahawa walaupun selepas dia kekal tetapi memori, dia memastikan bahawa memori ini tidak pernah akan beransur-ansur hilang. Orang ini ialah Mughal Emperor Shah Jahan, yang adalah kepala lebih-tumit cinta dengan Mumtaz Mahal, isteri kesayanganku. Beliau adalah puteri Parsi Islam (namanya Arjumand Banu Begum sebelum perkahwinan) dan dia adalah anak Mughal Maharaja Jehangir dan cucu Akbar the Great. Ia adalah pada usia 14 tahun bahawa beliau telah bertemu Mumtaz dan jatuh cinta kepadanya. Lima tahun kemudian pada tahun 1612, mereka berkahwin.

Mumtaz Mahal, sahabat yang tidak boleh dipisahkan Shah Jahan, telah meninggal dunia pada tahun 1631, di samping melahirkan kepada kanak-kanak 14 mereka. Ia adalah di dalam memori isteri kesayangan Shah Jahan membina sebuah monumen yang hebat sebagai satu penghormatan kepadanya, yang kita hari ini dikenali sebagai "Taj Mahal". Pembinaan Taj Mahal bermula pada tahun 1631. Mason, stonecutters, inlayers, pengukir, pelukis, ahli kaligrafi, kubah-pembina dan tukang lain yang diminta dari seluruh empayar dan juga dari Asia Tengah dan Iran, dan ia mengambil masa kira-kira 22 tahun untuk membina apa yang kita lihat pada hari ini. Suatu contoh semangat cinta, ia menggunakan perkhidmatan 22.000 buruh dan 1000 gajah. Monumen itu dibina sepenuhnya daripada marmar putih, yang telah dibawa masuk dari seluruh India dan Asia Tengah. Selepas perbelanjaan sebanyak kira-kira 32 juta rupee (kira-kira AS $ 68.000), Taj Mahal akhirnya siap pada tahun 1653.

Ia tidak lama lagi selepas selesai Taj Mahal Shah Jahan telah digulingkan oleh anak lelakinya Aurangzeb sendiri dan telah diletakkan dalam tahanan rumah di berhampiran Agra Fort. Shah Jahan, dirinya juga, terletak dikebumikan di makam ini bersama-sama dengan isterinya. Melangkah jauh di bawah sejarah, pada akhir abad ke-19 bahawa Viceroy British, Lord Curzon mengarahkan projek pemulihan yang luas, yang telah siap pada tahun 1908, sebagai langkah untuk mengembalikan apa yang telah hilang semasa pemberontakan India 1857: Taj yang cacat oleh tentera British dan pegawai-pegawai kerajaan yang juga dilucutkan monumen kecantikan rapi oleh chiseling batu-batu permata dan lapis lazuli daripada dinding. Selain itu, halaman rumput gaya British yang kita lihat hari ini menambah kepada keindahan Taj telah diubahsuai pada masa yang sama. Walaupun terdapat kontroversi semasa, sekarang dan masa ancaman dari Indo-Pak perang dan pencemaran alam sekitar, ini lambang cinta yang berterusan bersinar dan menarik orang dari seluruh dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan