Rabu, 18 Januari 2012

Iran jual pesawat mainan Amerika Syarikat
 
Rabu 18 Januari 2012
Oleh: amkns

"

Pada Disember 2011 pasukan keselamatan Iran telah berjaya menawan sebuah pesawat tanpa juruterbang yang paling canggih milik Amerika Syarikat yang tidak boleh dikesan oleh radar iaitu pesawat Drone RQ-170 Sentinel. Kerana kecanggihan pesawat ini dan bilangannya yang amat terhad, bukan tentera Amerika yang mengendalikan pesawat ini, tapi hanya boleh dikendalikan oleh CIA.

Walaubagaimana pun , secanggih-canggih teknologi Amerika, tentera Iran telah berjaya memintas pesawat ini dengan teknologi elektronik mereka yang akhirnya mereka dapat menawannya tanpa sebarang kerosakan. 
Amerika Syarikat meminta Iran mengembalikan pesawat tersebut kerana ianya mempunyai banyak maklumat risikan , juga maklumat teknologi pesawat itu sendiri. 
Tapi Iran akan memulangkan pesawat tersebut dalam bentuk replika pesawat mainan ke Presiden Amerika di Rumah Putih. Bukan itu sahaja, Iran juga akan menjual replika pesawat mainan RQ-170 ini kepada orang ramai pada harga sekitar RM12 sebuah. 
AS Minta Pesawat Mata-mata, Iran Berikan Mainan
Selasa, 17 Januari 2012  
Foto : Pesawat mata-mata AS yang jatuh di Iran (AP)  TEHERAN - Radio lokal Iran melaporkan, negaranya akan memberikan Amerika Serikat (AS) mainan yang bentuknya sama seperti pesawat mata-mata AS yang jatuh di Iran pada Desember 2011 lalu. 
Mainan berbentuk pesawat RQ-170 Sentinel akan dikirim ke Gedung Putih sebagai respons dari permintaan AS yang meminta agar pesawat itu dikembalikan ke Paman Sam. Iran juga mengatakan, mainan itu dijual di Iran seharga USD4 atau sekira Rp36 ribu (Rp9.167 per USD). Demikian seperti diberitakan Associated Press, Selasa (17/1/2012). 
Jatuhnya pesawat mata-mata tak berawak milik AS di Iran menjadi sumber ketegangan antara kedua negara itu. Iran menuding AS melanggar kedaulatan Iran dengan mengirim pesawat mata-mata tak berawak. Iran juga dikabarkan membongkar pesawat itu dan menguak sejumlah rahasia yang ada di pesawat mata-mata tersebut.  Pada saat AS meminta agar Negeri Persia itu mengembalikan pesawatnya yang jatuh, Iran juga menolak untuk memberikannya. Menurut Iran, pesawat itu menjadi simbol keberhasilan Iran dalam mengalahkan AS.  
Militer Iran mengklaim, pesawat itu jatuh ditembak oleh pasukan Garda Revolusi Iran, namun Paman Sam menampik hal itu. AS mengatakan, pesawatnya jatuh di Iran karena adanya kesalahan teknis. Pejabat militer Iran juga menolak untuk memberikan keterangan lebih lanjut terkait jatuhnya pesawat mata-mata tak berawak itu. 
Iran hanya mengatakan, tidak ada pihak di luar Iran yang membantu menjatuhkan pesawat milik AS tersebut.(AUL)
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan