Ahad, 22 Januari 2012

Ataturk: ​​Pengajaran dalam kepimpinan dari umum yang terbesar daripada Empayar Uthmaniyyah

 
Isnin 23 Januari 2012
 


Kejatuhan beberapa zalim Arab, bermula dengan Saddam Hussein di Iraq, telah menimbulkan takut baru: rampasan kuasa oleh Islam berazam untuk menafikan orang-orang Arab akan merasai kebebasan. Untuk meredakan ketakutan itu, pemimpin-pemimpin parti-parti Islam di Tunisia, Libya, Mesir dan Syria, di mana orang zalim itu belum lagi jatuh, menggunakan formula ajaib: "Model Turki".
Pencipta "Model Turki" adalah salah Mustafa Kamal Pasha yang mengasaskan Republik Turki dan memperoleh nama julukan atau Ataturk "Bapa Turki". Dengan semua akaun Ataturk masih salah seorang tokoh yang paling penting abad ke-20.
Tetapi apa yang "Model Turki"?
Persepsi umum adalah bahawa Ataturk mewujudkan sistem sekular dengan pemisahan yang ketat agama dan negeri. Islam Arab, bagaimanapun, lihat "Model Turki" sebagai salah satu di mana pihak-pihak agama boleh memenangi kuasa melalui pilihanraya, seperti yang berlaku dalam kes Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) daripada Recep Tayyib Erdogan.
Melihat tidak mencerminkan keadaan sebenar.
Apa yang kita telah di Turki adalah kerajaan sekular dalam masyarakat agama. Tidak ada pemisahan masjid dan negeri kerana kerajaan menguasai institusi-institusi agama, termasuk masjid dan gereja melalui kaedah-kaedah dan peraturan yang rumit.
Di Turki, agama merupakan industri utama menggunakan berpuluh-puluh ribu orang. Ataturk tidak boleh membenarkan apa-apa industri yang beroperasi di luar kawalan kerajaan.
Keghairahan Ataturk untuk kerajaan pusat, sebagai instrumen utama dalam projek pemodenan itu, adalah bertentangan dengan doktrin ketenteraan di mana buktinya dan fleksibiliti adalah konsep utama.
Buku Austin Bay memberi tumpuan kepada kerjaya yang luar biasa tentera Mustafa Kamal yang dibuat kepadanya "Ketua Terbesar Empayar Uthmaniyyah."
Ini adalah biografi ringkas tetapi penuh aksi ketenteraan yang memberikan perspektif yang dramatik kepimpinan Kemal Pasha di kedua-dua di medan perang dan di ibu pejabat.
Kemal memasuki tentera pada masa yang sejarah dalam gear yang tinggi.
Saingan empayar Eropah nibbling di Empayar Uthmaniyyah yang luas, telah lemah dengan hutang dan dihina sebagai "Manusia yang sakit di Eropah." Kemudian ada Perang Dunia Pertama yang akhirnya membawa kepada pembahagian Empayar Uthmaniyyah, dan meninggalkan pantat haiwan yang Kemal berpaling di Turki moden. Kemal berpengalaman menentang musuh-musuh yang lebih asing, antaranya Rusia, Perancis, Yunani dan Brits, daripada hampir mana-mana pemimpin lain dalam sejarah ketenteraan.
Teluk menggambarkan Ataturk masa depan sebagai seorang yang sangat dipolitikkan dari hari beliau yang terawal. Ia adalah sebagai pelajar di Istanbul Perang Kolej yang Kemal menyertai Perpaduan pro-reformasi dan Kemajuan kongsi gelap yang datang kepada ahli-ahli yang dikenali sebagai "Orang Turki Muda."
Kemal sedar bahawa jika perang telah perasaan mana-mana ia hanya sebagai alat politik. Dalam erti kata lain beliau bukan seorang dari orang-orang jeneral yang morph ke dalam robot ketenteraan dengan pemahaman sedikit daripada undercurrents politik yang membentuk sejarah.
Austin Bay yang mempunyai kerjaya ketenteraan membezakan dirinya, dapat menawarkan apa bunyi seperti orang dalam akaun ini daripada banyak pertempuran di mana Kemal shined sebagai panglima yang berani dan berwawasan.
Kerjaya ketenteraan Kemal itu mencapai kemuncaknya dengan Perang Kemerdekaan Turki yang mengubah dia dari umum yang popular kepada bapa rohani sebuah negara baru muncul. Jika Turki berjaya melepaskan diri yang dicincang kepada kepingan yang lebih kecil, ia sebahagian besarnya terima kasih kepada keupayaan untuk merangsang kaumnya pada waktu gelap kekalahan dan ketandusan Kemal itu.
Dalam ucapan pada bulan Oktober 1927, Kamal berkata: "Untuk bercakap tentang perang bermakna bukan sahaja dua pasukan tetapi pada asasnya {} kedua-dua negara akan datang bersemuka dan berlawan satu sama lain dengan semua yang dan mereka semua sumber mereka, yang melibatkan kedua-dua bahan dan rohani sumber. Atas sebab ini, saya terpaksa kepentingan seluruh negara Turki di sentimen pemikiran dan tindakan dengan cara yang sama seperti tentera di hadapan. "
Doktrin ketenteraan Kemal itu berdasarkan hierarki nilai-nilai di atas yang merupakan "negara" (padian) di atas parlimen (Majlis) sebagai ungkapan politik akan negara. The "tentera" (Ordu) datang di bawah, menunjukkan kepercayaan Kemal bahawa tentera telah dalam perkhidmatan negara dan tidak pernah tuan itu.
Untuk amalan apa yang diajar, sebaik sahaja beliau menjadi Presiden Republik, dan dengan itu seorang tokoh politik, Kemal turun seragam tentera dan mengambil berat untuk meningkatkan kuasa dan martabat Grand dipilih Perhimpunan Kebangsaan (Parlimen).
Ataturk sering dilabel "nasionalis", istilah yang, pada hari-hari daripada "nilai-nilai sejagat", menyebabkan sesetengah orang tidak selesa. Walau bagaimanapun, nasionalisme Ataturk tidak ditakrifkan dari segi agresif atau perluasan terhadap negara-negara lain. Turki-Nya tidak pernah bertujuan menyerang wilayah orang lain dan sangat bagi sebuah negara yang saiznya, tidak pernah terlibat dalam apa-apa peperangan terhadap jiran-jirannya.
Ataturk adalah seorang nasionalisme kreatif. Beliau yang diperlukan untuk memulihkan kesedaran lama mati kebangsaan komponen Turki Empayar Uthmaniyyah supaya dia boleh membina baru negara-bangsa sebagai ungkapan itu. Dalam proses itu, paling tidak Turki komponen pantat haiwan yang ditinggalkan oleh kehilangan khalifa juga dibentuk semula ke Turki. Sehingga tahun 1980-an sekurang-kurangnya, walaupun Kurd etnik, walaupun mendapat tawaran yang mentah dari Republik Turki, menerima peraturan permainan yang ditetapkan oleh Ataturk.
Walaupun terdapat sedikit keraguan bahawa Ataturk adalah seorang genius tentera dan salah seorang pemimpin politik paling cemerlang abad yang lalu, kita tidak boleh lupa bahawa kejayaannya sebahagiannya bergantung kepada fakta bahawa beliau mencerminkan semangat zaman itu. Beliau merupakan hari pemodenan nasionalisme, dan sekularisme di banyak tempat di dunia. Inilah sebabnya model dia dicipta menemui gema yang menggalakkan di negara-negara yang amat berbeza seperti Iran, China, Jepun, Arab Timur Tengah, India dan juga Argentina.
Setahun yang lalu, Ataturk dan "Model Turki" beliau nampaknya tergolong dalam umur yang lain. Sekarang, bagaimanapun, kedua-duanya kembali di bawah perhatian sebagai sumber inspirasi bagi gerakan bersejarah yang bermula dengan kejatuhan Saddam Hussein di Iraq dan kebangkitan pro-kebebasan di Iran dan Arab Timur Tengah.
Teluk menulis: "Ataturk percaya bahawa sebab dan logik menyediakan asas bagi nilai-nilai umum bahawa semua bangsa dan budaya boleh berkongsi dan hormat." Ini adalah satu "grand dan afirmatif yang ideal" sesungguhnya.

sumber asharq 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan