Selasa, 17 Januari 2012

Kecantikan Allah
  : Selasa 17 Januari 2012 oleh: Dr. Spahic Omer


Percaya bahawa Allah adalah indah dan Dia menyukai kecantikan adalah merupakan suatu rukun Islam, yang berdasarkan tradisi yang jelas Nabi Muhammad (saw) 1 . Tambahan lagi, rukun Islam memegang bahawa Allah adalah sumber asli semua kecantikan, cahaya, cinta, kasih sayang, kebaikan, dan kesempurnaan. Semua ini dipastikan tepat dan cukup diwakili dalam konteks duniawi di tangan manusia, dengan syarat bahawa Allah dan perkataan-perkataan yang diturunkan-Nya diambil kedua-duanya sebagai sumber dan kehidupan titik rujukan. Walau bagaimanapun, tidak lama buat lelaki meninggalkan asas ketuhanan dalam urusan kehidupan mereka, daripada tipu daya semata-mata, penipuan, kejahilan, kegelapan, keburukan dan naib dalam bentuk dan pelbagai tahap campur tangan dan mula memerintah tertinggi.

Daripada matlamat hidup yang beriman setiap berusaha untuk mencapai, untuk mengenali Allah yang Maha Kuasa dan hidup di bawah naungan cahaya dan kecantikan yang tidak terbatas. Dalam usaha untuk membuat perkembangan ke arah merealisasikan matlamat ini layak yang betul memudahkan satu, pelbagai strategi, sistem dan media telah disempurnakan. Apabila ia datang kepada kesedaran rohani di bumi, tiada harga, usaha atau pengorbanan disifatkan terlalu besar di sisi orang yang beriman untuk mengadakan semula. Menyedari idea Islam kecantikan adalah seperti banyak memenuhi agama kerana ia adalah sambutan impulsif daratan yearnings dalam jiwa Tuhan dari-Nya ia datang, kepadaNya ia kepunyaan dan Yang akhirnya kembali.

Karya-karya seni Islam dalam semua bidang seni, rohani, dan sentimental testimoni transendental melalui duniawi. Mereka yang unik menerangkan kagum, kasih sayang dan kerinduan untuk ilahi. Ini hubungan yang mendalam dan bermakna antara orang-orang yang beriman dan ketuhanan melalui media estetika dan climaxes seni dalam satu yang kesatuan de facto dengan kerajaan yang ilahi apabila kembali di mana dia sebenarnya sekali datang dari, yang adalah, lulus daripada duniawi kepada pesawat yang transendental kewujudan seseorang . Keinginan yang kuat untuk ini muktamad dan tidak dapat dielakkan, lagi kesatuan yang indah dapat dirasai dengan hati yang terbuka dan hati yang berwawasan dalam setiap aspek estetika Islam.

Selain daripada peranan falsafah dan agak pasif, boleh dikatakan, ini yang dimainkan oleh estetika Islam, ia juga memainkan peranan yang khusus proaktif dan berfungsi di mana saluran untuk laluan yang berjaya untuk alam transendental dibentangkan dan diterima pakai mereka bersungguh-sungguh diperjuangkan. Di samping itu, melalui kuasa semangat estetika Islam, halangan-halangan yang boleh berdiri antara seseorang dan konsep-konsep hidup Islam, alam semesta, kerohanian dan Tuhan, yang kerja-kerja estetika Islam contoh, adalah bertujuan untuk dikurangkan dan, terbaik, benar-benar dineutralkan. Ini adalah untuk memastikan bahawa sejenis pati exuded oleh karya-karya seni Islam, khususnya, dan oleh semua yang menanggung adjektif yang 'Islam', secara umum, baik yang diterima dan difahami. Oleh itu, peranan estetika Islam muncul kepada tiga kali ganda, setiap satu melengkapi yang lain. Tak usah dikatakan, oleh itu, kepekatan bahawa salah satu konsep kecantikan dan indah dalam Islam harus merangkumi semua tiga domain.

Kemuncak proses yang bermula seawal apabila orang yang beriman membuat langkah pertama ke arah kefahaman dan pengiktirafan Allah di dunia ini adalah apabila beliau diterima di Jannah (Syurga) jika benar-benar tiada akan berdiri di antara beliau dan melihat Tuhannya di jalan-Nya asal, cahaya yang sempurna dan tak terhingga dan kecantikan. Wawasan Wahai orang-orang yang beriman 'Tuhan mereka dalam Syurga akan tidak dapat dinafikan. Ia akan menjadi kuat dan jelas sebagai melihat matahari dan bulan purnama yang cerah di langit yang jelas pada hari yang cerah, seperti yang dinyatakan oleh Nabi (saw ​​) 2 . Al-Quran juga membuktikan ini: "Beberapa muka pada hari itu, rasuk akan (dalam kecerahan dan kecantikan), melihat ke arah Tuhan mereka." ( al-Qiyamah 22-23 ) Menyaksikan keindahan Allah di dalam syurga adalah lebih besar daripada kegembiraan dan nikmat yang akan diberikan kepada orang-orang yang beriman 3 .

Dengan cara yang sama, bagaimanapun, penderitaan dan kesakitan yang bukan-orang-orang yang beriman akan perlu bertahan di dalam Neraka akan ketidakmampuan mereka yang pernah melihat keindahan dan cahaya sebenar Tuhan sekalian alam. Walau bagaimanapun, itu prinsip-prinsip permintaan keadilan bahawa sesiapa yang hidup ini hidup daratan, tetapi bertukar menjadi mata kepada kecantikan itu dan cahaya Allah dengan jelas ditakrifkan dalam yang sfera kedua-dua wahyu ketuhanan-Nya dan penciptaan ketara, adalah terikat untuk tinggal jauh dari keindahan dan cahaya Allah di akhirat juga. Al-Quran berkata: "Sesungguhnya, dari (cahaya) Tuhan mereka pada hari itu, mereka akan bertudung" ( Al-Mutaffifin, 15 ). Api hukuman akan bukan-orang-orang yang beriman satu-satunya realiti yang akan mereka rasa dan hubungan dengan kerana dalam kehidupan ini, mereka melihat dan memberi perhatian hanya kepada perkara-perkara seperti membawa jauh dari kebenaran kepada kepalsuan.

Menurut Ibn Qayyim al-Jawziyyah, persepsi yang terbaik Allah adalah melalui kecantikan kerana persepsi sedemikian membayangkan pengetahuan ciri-ciri penciptaan. Makhluk Tiap-tiap tahu Pencipta melalui beberapa sifat-sifat-Nya, dan pengetahuan yang paling komprehensif berdasarkan kesempurnaan keagungan Allah, dan kecantikan. Keindahan Allah bahawa jika penciptaan secara keseluruhannya menjadi seperti yang cantik sebagai elemen yang paling indah yang atau makhluk adalah, kemudian jika itu kecantikan dalaman dan luaran seluruh penciptaan adalah berbanding dengan keindahan Pencipta, yang terdahulu akan menjadi lebih tidak penting daripada lampu pudar berhubung dengan matahari. Ia adalah satu contoh yang mencukupi keindahan Allah untuk mengatakan bahawa jika penutupnya ditarik balik dari muka suci Allah, cahaya-Nya akan membakar semua visi dari kalangan beholding-Nya penciptaan-Nya. Selain itu, ia adalah satu contoh yang mencukupi keindahan Allah mengatakan bahawa setiap kecantikan dalaman dan luaran, di dunia ini dan di akhirat adalah hasil ciptaan-Nya. Oleh itu, seseorang itu boleh cuba bayangkan betapa indah sumber keindahan berleluasa di dunia ini dan di akhirat. Namun, satu lagi bukti keindahan tak terhingga Allah begitu juga hakikat bahawa kepada-Nya segala kemuliaan, semua pihak berkuasa, kemurahan hati semua, kecemerlangan semua, semua ilmu dan kebaikan semua milik. Pada perkataan Rasulullah (saw), lampu 'muka' Allah bersinar lebih kegelapan dan kerana cahaya yang sama kedua-dua dunia dan akhirat menjadi sesuai untuk tujuan masing-masing 4 .
Nama-nama indah Allah Jamil, Indah 5 . Walau bagaimanapun, tiada apa-apa jua yang boleh menyerupai-Nya dalam mana-mana aspek kewujudan, sebagaimana Allah dengan jelas mengatakan tentang diriNya dalam Al-Quran (al-Shura, 11 ) . Tiada nama, atau sifat atau tindakan, atau ungkapan, atau apa-apa lain bahawa kita manusia menggunakan adalah seperti Allah. Dia adalah Pencipta dan Tuhan yang lain adalah ciptaan-Nya. Beliau adalah Induk; yang lain adalah hamba-hambaNya. Beliau adalah transendental dan abadi; yang lain adalah sementara dan akan binasa. Apa sahaja yang kita katakan terhadap Allah, peraturan yang sentiasa terpakai - sebagai tambahan kepada yang dinyatakan di atas - adalah bahawa Dia dan perkara-perkara yang berkaitan secara langsung dengan sendiri suci beliau adalah di luar imaginasi manusia dan ungkapan. Minda tidak dapat membayangkan-Nya dan tiada perkataan boleh menerangkan makna sebenar Self suci dan alam suci-Nya. Allah berkata kira-kira sendiri: "wawasan Tiada siapa yang boleh genggam-Nya, tetapi azabNya itu tidak segala penglihatan; Beliau Halus (Latif) yang sedar" ( al-An'am 103 ). Oleh itu, Rasulullah (saw) menasihatkan bahawa kita merenung ciptaan Allah dan bukan inti pati Allah, atau sendiri suci-Nya, kerana fikiran kita tidak mungkin dapat merangkumi kedua 6 . Menurut Abdullah Ibn 'Abbas, motif langsung atas nasihat Nabi Muhammad saw adalah kehadiran sekumpulan orang ramai yang digunakan untuk membahaskan sifat Allah, yang Nabi (saw) sudah tentu tidak bersetuju dengan.

Ibn Qayyim al-Jawziyyah terus keindahan Allah mempunyai empat kategori:.. Itu kecantikan sendiri suci-Nya, keindahan sifat-sifat suci-Nya, keindahan tindakan-Nya dan keindahan Nama-nama suci-Nya nama-nama suci-Nya adalah semua yang indah suci sifat-sifat yang sempurna. tindakan beliau berdasarkan kebijaksanaan, keadilan, faedah dan rahmat. Berkenaan dengan keindahan Self suci dan rupa-Nya, tiada siapa melainkan Dia boleh genggam itu dan tiada siapa melainkan Dia mengetahuinya. pengetahuan mengenai suci diri, dicipta makhluk mempunyai hanya maklumat tertentu yang Dia memperkenalkan diri-Nya kepada mereka hamba-hamba-Nya yang Dia mahu untuk menghormati. keindahan tidak terbatas-Nya adalah disembunyikan daripada penciptaan dengan 'jubah' ('Rida), iaitu kemuliaan Allah, dan dengan 'tabir' (izar), yang keagungan Allah, seperti yang disebut oleh Rasulullah (saw ​​) 7. "

Abdullah Ibn 'Abbas dilaporkan untuk mempunyai berkata tentang keindahan Allah:. "(Allah) sendiri suci adalah diselubungi dengan-Nya sifat-sifat suci, dan (ada pula) sifat-sifat suci yang diselubungi dengan-Nya tindakan Jadi, anda boleh bayangkan satu keindahan bahawa diselubungi dengan sifat-sifat kesempurnaan dan dilindungi dengan sifat-sifat kemuliaan dan keagungan yang tak terhingga? 8 "

Ibn Qayyim al-Jawziyyah pergi ke atas untuk membuat kesimpulan: "Daripada makna ini beberapa idea anggaran tentang keindahan Self suci Allah (boleh diwujudkan) hamba Allah maju dari pengetahuan itu daripada (Allah) tindakan kepada pengetahuan suci. ciri-ciri, dan dari pengetahuan tentang Sifat suci untuk pengetahuan sendiri suci. Apabila dia saksi satu perkara yang indah berkaitan dengan tindakan-tindakan (Allah), dia akan membuat kesimpulan mengenai keindahan sifat-sifat suci. Seterusnya, atas dasar keindahan sifat-sifat suci, dia akan membuat kesimpulan mengenai kecantikan sendiri suci. 9 "

Artikel ini adalah petikan dari buku pengarang " Falsafah Hiasan Seni Bina Islam ":



  .  blognya www.medinanet.org

Tiada ulasan:

Catat Ulasan