Isnin, 9 Januari 2012



Anwar Ibrahim didapati tidak bersalah kes liwat
Isnin 9 Januari 2012 
Ahli politik Malaysia mengatakan keadilan telah disampaikan dan berikrar untuk menggulingkan kerajaan dalam pilihan raya akan datang.



Malaysia ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dibebaskan di akhir kejutan kepada perbicaraan kes liwat yang dikenakan politik .
Pemimpin yang popular telah dipanggil percubaan tawaran kerajaan untuk melumpuhkan pembangkang beliau menjelang pemilihan yang akan datang.
Keputusan oleh Hakim Mohamad Zabidin istana berangkat sambutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dengan Anwar Mobbed oleh isterinya, anak-anak perempuan dan ahli-ahli politik pembangkang di babak meriah.
"Terima kasih Tuhan, keadilan telah disampaikan," Anwar memberitahu pemberita selepas hakim yang disebut beliau tidak bersalah.
"Saya rasa membuktikan kewajaran, tetapi kita masih mempunyai agenda dan perjuangan. Kita sekarang perlu memberi tumpuan kepada pilihan raya umum," katanya.
Dalam posting pada suapan Twitter sejurus selepas keputusan itu, Anwar berkata: "Pada pilihan raya akan datang, () suara rakyat akan didengar dan kerajaan rasuah ini akan digulingkan dari pedestals kuasa."
Beribu-ribu penyokong Anwar, yang berkumpul di luar di bawah keselamatan berat, meletus menjadi sorakan dan mengangkat penumbuk mereka sokongan di udara sebagai berita keputusan itu ditapis keluar.
Dalam pengumuman keputusan ringkas, Zabidin berkata beliau tidak boleh bergantung kepada bukti DNA kontroversi yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan.
"Mahkamah sentiasa enggan untuk mensabitkan kesalahan seksual tanpa bukti yang nyata. Oleh itu, tertuduh dilepaskan dan dibebaskan," katanya.

Ia adalah keputusan liwat kedua dalam dua belas tahun untuk Anwar, bekas Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1990-an, yang seterusnya dalam talian untuk mengetuai kerajaan jangka yang memerintah negara sehingga kejatuhan yang menakjubkan.
Anwar berkarisma telah dipersiapkan untuk menggantikan bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad sehingga berturut-turut pahit di antara mereka yang menyaksikan Anwar disingkirkan pada tahun 1998, dipukul dan dipenjarakan atas tuduhan liwat dan caj rasuah secara meluas dilihat sebagai bermotifkan politik.
Setelah tuduhan liwat itu terbalik pada tahun 2004 dan dia telah dibebaskan, tuduhan itu melemparkan Anwar ke dalam parti pembangkang, yang membawa kepada keuntungan yang belum pernah berlaku terhadap bekas parti pemerintah pada tahun 2008 pilihan raya umum.
Tetapi tuduhan liwat yang baru muncul tidak lama selepas pemilihan itu, menuduh Anwar meliwat bekas pembantu lelaki, caj mencetuskan tuduhan mereka palsu oleh pemerintah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu untuk gerai kebangkitan semula pembangkang.
Liwat adalah haram di Malaysia majoriti Islam dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan