Ahad, 2 Disember 2012

TZiPi LiVNi Si SUNDAL YAHUDi PUNCA AMRU MUSA KHiANATi MURSi

Ahad 2 Dis.2012
Amru Musa, pembangkang utama kerajaan Mursi waktu ini (bekas Setiausaha Agung Liga Arab, bekas Menteri Luar zaman Mubarak dan bekas calon Presiden Mesir yang tewas)awalnya bukan nama yang dibariskan dengan puak penentang Mursi. Beliau terlibat secara langsung dalam Panel Penggubal Perlembagaan baru Mesir dan bekerjasama dengan Mursi memberikan idea dan pendapat dalam siri pertemuan yang diatur oleh Pejabat Presiden.

Namun, segala-galanya kini telah berubah. Pada 4 November lalu iaitu kira-kira 10 hari sebelum serangan Israel ke atas Gaza, dilaporkan berlangsung pertemuan antara Amru Musa dengan bekas Menteri Luar Israel, Tzipi Livni (gambar).


Dalam pertemuan tersebut, Livni telah meminta secara langsung kepada Musa bagi 'menimbulkan kekeliruan' kepada kerajaan Mursi.

Musa kemudian kembali ke Mesir dan beberapa hari kemudian mencipta "krisis" dengan menyerang Panel Penggubal Perlembagaan yang dia menjadi salah seorang anggota panel. "Krisis ciptaan" tersebut menyaksikan Musa mengetuai 12 orang anggota panel yang lain menarik diri beramai-ramai atas harapan panel tersebut menemui kegagalan dan rakyat akan bersama-samanya meminta panel tersebut dibubar.

Amru Musa, seperti Hamdin Sobahi juga yang menyertai pertandingan Presiden Mesir menentang Mursi mengharapkan dia akan dinobat berada di kerusi nombor satu negara tetapi tewas. Ditewaskan oleh calon "tidak popular langsung" yang asalnya hanya menjadi "calon simpanan" kepada partinya, iaitu Dr.Mursi. (Ikhwan Muslimin sebelum itu mencalonkan Khairat Shatir, Naib Mursyidul Am Ikhwan sebelum pencalonan Shatir ditolak). Bagi Musa dan Sobahi, kekalahan mereka cukup memalukan kepada seorang yang masih mentah dalam politik yang bernama Mursi.


Dendam kesumat serta keegoan mereka menyebabkan mereka bersatu memporak-perandakan negara sendiri. Bergabung pula dengan puak Mohammad Baradie, penyokong kuat Amerika di Mesir.-
Abdul Malik. dan juga  middleeastmonitor
gendangperang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan