Selasa, 4 Disember 2012

Mesir pembangkang untuk berarak di istana presiden

KAHERAH
Penentang Islamis Presiden Mohamed Morsi untuk berarak istana presiden pada Selasa untuk memprotes merebut kuasa dan draf piagam kontroversi, sebagai negara menjunam jauh ke dalam krisis.
Lima perarakan telah bersedia untuk berlepas pada 4:00 petang (1400 GMT) dari beberapa buah masjid di Kaherah ke arah istana Itihadiya presiden dalam kejiranan mewah Heliopolis, kata penganjur.
Langkah-langkah keselamatan telah diperketatkan di sekitar ibu negara, dengan beberapa sekolah-sekolah dan perniagaan ditutup awal untuk hari tersebut.
A November 22 dekri yang dikeluarkan oleh Morsi mengembangkan kuasanya dan membolehkan beliau untuk meletakkan satu referendum Disember 15 draf perlembagaan - ditolak oleh liberal, berhaluan kiri dan Kristian - telah mencetuskan mogok dan bantahan maut.
Akhbar bebas dan pembangkang enggan untuk menerbitkan edisi Selasa mereka protes pada kekurangan kebebasan akhbar dalam perlembagaan.
Seorang lelaki Mesir menjerit slogan sebagai penunjuk perasaan berkumpul di dataran Tahrir di Kaherah pada 30 November untuk membantah dekri oleh Presiden Mohamed Morsi dirinya pemberian kuasa yang luas yang melindungi keputusan beliau dari semakan kehakiman. Lawan Morsi untuk berarak di istana presiden Selasa untuk memprotes merebut kuasa dan draf piagam kontroversi, sebagai negara menjunam jauh ke dalam krisis.
Langkah ini adalah untuk "berdiri kepada kezaliman," bebas harian Al-Tahrir berkata di laman webnya.
"Matlamat Mesir Bebas untuk sekatan yang berterusan ke atas kebebasan media, terutama selepas beratus-ratus Mesir memberikan kehidupan mereka untuk kebebasan," membaca mesej di laman web bahawa akhbar, kandungan hanya boleh dilihat pada pagi Selasa.
Daily Al-Masry Al-Youm berkata kertas "membantah terhadap artikel di akhbar dalam draf perlembagaan ... dan menolak (Morsi) November 22 dekri."
Ketika dia menghadapi krisis terburuk sejak mengambil jawatan pada bulan Jun, Morsi menegaskan langkah-langkah yang bertujuan menamatkan peralihan huru-hara berikutan pemberontakan popular yang menggulingkan Hosni Mubarak pada tahun 2011.
Tetapi lawannya telah menuduh beliau memilih jalan yang sama autokrasi yang akhirnya kos Mubarak presiden.
Dekri Morsi bukan sahaja meletakkan keputusan beliau di luar pengawasan kehakiman tetapi juga melarang mana-mana badan kehakiman dari membubarkan panel Islam didominasi yang digubal dan diluluskan perlembagaan baru ini, mencetuskan konflik dengan hakim-hakim di negara ini.
Perlembagaan telah menjadi titik tumpuan pertempuran politik dan ideologi di Mesir antara Islamis yang menyokong Morsi dan pembangkang sebahagian besarnya sekular-bersandar.
Beratus-ratus penyokong bantahan presiden Mesir Mohammed Morsi luar mahkamah atas Mesir pada 2 Disember di Kaherah, memaksa hakim untuk menangguhkan pendengaran pada panel perlembagaan di tengah-tengah krisis politik pendalaman. Perlembagaan telah menjadi titik tumpuan pertempuran politik dan ideologi di Mesir antara Islamis yang menyokong Morsi dan pembangkang sebahagian besarnya sekular-bersandar.
Piagam telah dikritik kerana gagal untuk melindungi hak-hak utama dan untuk membuka jalan kepada tafsiran undang-undang Islam yang ketat.
Memimpin pembangkang dan bekas Liga Arab ketua Amr Mussa, yang berjalan keluar dari panel perlembagaan, berkata piagam itu tidak mencerminkan kebebasan yang harus dijamin dalam abad ke-21.
"Dokumen tersebut mempunyai untuk menjadi sesuatu yang menjadikan kehidupan lebih mudah untuk Mesir ... bukan sesuatu yang memerlukan tafsiran yang sukar, yang menakutkan orang," Mussa memberitahu pemberita. "Kita berada dalam abad ke-21."
Keputusan untuk pergi ke referendum pada 15 Disember menyebabkan pergolakan selanjutnya, termasuk dalam badan kehakiman sendiri.
Pada Isnin, hakim atas berkata mereka akan memastikan penyeliaan kehakiman referendum, walaupun panggilan untuk memboikot oleh beberapa rakan-rakan mereka.
Keputusan oleh Majlis Kehakiman Agung menandakan rangsangan untuk Morsi dan putus-putus harapan pembangkang pelucutan referendum dan perlembagaan kesahihan mereka.
Penganalisis berkata keputusan oleh Majlis Kehakiman Agung menunjukkan keretakan dalam badan kehakiman tetapi ada kemungkinan untuk menjadi pegawai-pegawai yang cukup untuk memantau pengundian.
"Mungkin ada tidak akan menjadi seorang hakim bagi setiap peti undi, tetapi mungkin seorang hakim bagi setiap saluran mengundi," kata Mustapha Kamel al-Sayyed, seorang pensyarah sains politik di universiti Kaherah.
Selasa berarak ke istana presiden adalah terbaru dalam rentetan protes yang pembangkang berkata boleh meningkat.
"Kita akan lihat apa langkah-langkah untuk mengambil, yang boleh termasuk panggilan untuk maksiat mogok dan sivil tidak seharusnya Morsi kembali ke bawah pada dekri dan undi pergi ke hadapan," Tareq al-Khuli pembangkang April 6 pergerakan memberitahu AFP pada malam perarakan.
Di Dataran Tahrir Kaherah ikonik, beratus-ratus penunjuk perasaan telah Kemping sejak Morsi mengeluarkan dekri beliau.
AFP 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan