Sabtu, 29 Disember 2012

Mujahiddin berjaya musnahkan 103 pesawat tentera Bashar 

Ahad 30 Dis.2012

Pejuang Syria memusnahkan 19 jet Mig dan 22 helikopter milik tentera udara rejim pada tahun 2012  menurut kaji selidik oleh Jawatankuasa Penyelarasan Tempatan Kesatuan Revolusi Syria.

Sebelas pesawat telah dimusnahkan di darat dalam serangan pejuang ke atas pelbagai pangkalan udara di seluruh negara dan 30 ditembak jatuh semasa di udara.

Sebilangan 43, pesawat yang dimusnahkan telah didaftarkan di wilayah Idlib, di mana jet pejuang Mig pertama telah ditembak jatuh.

Di Damsyik 16 pesawat telah musnah, lapan di Aleppo, tujuh di Deir Ezzour, lima di Hama dan dua di Homs.

Kaji selidik itu menunjukkan peningkatan kecekapan pertahanan udara FSA dan keupayaan untuk menembak jatuh pesawat rejim.

Sejumlah 103 pesawat telah dimusnahkan sejak pemberontakan bermula tahun lepas, Jawatankuasa Penyelarasan melaporkan,  bahawa 83 daripada mereka pesawat ditembak jatuh atau dimusnahkan di atas tanah adalah dirakam.

Ogos dan November 2012 menyaksikan kadar tertinggi pesawat dimusnahkan, dengan purata kira-kira satu pesawat sehari dalam kedua-dua bulan.

Walaupun rejim Syria menuduh FSA menerima senjata berat dari negara-negara Arab dan Barat, wartawan Al Arabiya di utara Syria mendedahkan bahawa semua pesawat telah ditembak jatuh oleh senjata pertahanan udara yang dirampas FSA daripada tentera rejim.

"Twin zu-23" 
FSA bergantung pada mesingan anti-pesawat termasuk "Twin zu-23" untuk menembak jatuh pesawat. "Twin zu-23"pada mulanya diperuntukkan untuk tentera Syria oleh Kesatuan Soviet pada tahun tujuh puluhan dan lapan puluhan.

Rejim Baathist dahulunya menggunakan tentera udara untuk memadam kebangkitan Ikhwan Muslimin pada 1980-an. Ia juga digunakan semasa pembunuhan beramai-ramai Hama pada tahun 1982 di mana banyak pesawat mengebom bandar dan daerah lama dengan bom dan peluru berpandu untuk memusnahkan bandar dan memudahkan kemasukan kereta kebal dan kenderaan berperisai mengikut jalan.

Helikopter tentera juga telah digunakan dalam pembunuhan beramai-ramai dan beberapa kempen lain pada 1980-an, kebanyakannya di gunung al-zawiya di utara bandar Idlib. Pencerobohan yang paling terkenal berlaku di Yerikho, Mahmpel dan Blaine yang berlaku pada tahun 1980.

Semasa bantahan besar-besaran yang bermula Mei 2012, laporan pertama akhirnya diterima mengenai Tentera Udara Syria mengambil bahagian dalam pencerobohan bandar Jisr ash-Shoughour dan Maart al-Naaman terletak di wilayah Idlib , barat laut Syria.

Aktivis berkata bahawa helikopter tentera telah digunakan untuk menembak demonstran di Jisr ash-shoughour pada Jun 4 dan 5 2011. Operasi membawa kepada kematian sebanyak 38 orang awam dalam masa dua hari.

Beberapa hari kemudian, helikopter melepaskan tembakan untuk memecahkan sehingga beribu-ribu penunjuk perasaan di bandar Maart al-Naaman. Membunuh empat penunjuk perasaan dan mencederakan berpuluh-puluh yang lain.

Pada bulan-bulan yang lalu, penggunaan pesawat pejuang bagi mengebom bandaraya dan bandar-bandar Syria  di kejiranan Aleppo dan Damsyik selepas rejim hilang kawalan di darat.

Rakyat Syria kini mengadu tentang apa yang mereka panggil "tong letupan" buatan tempatan yang menyebabkan kemusnahan besar. Ia dipenuhi bahan "TNT" yang kuat dan dilepaskan dari helikopter tentera. -Al Arabiya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan