Khamis, 10 Januari 2013

Morsi pengantara rundingan Hamas-Fatah di Kaherah


Khamis 10 Jan 2013

Para pemimpin Palestin akan membincangkan terma-terma perjanjian damai yang telah lama ditangguhkan. [EPA]

Pemimpin Fatah dan Hamas akan mengadakan pertemuan di Kaherah dengan Presiden Mesir dalam pusingan terbaru rundingan perdamaian antara dua kumpulan ini.

Seorang jurucakap Morsi berkata pemimpin Mesir tersebut akan menjadi pengantara pertemuan Rabu ini antara Mahmoud Abbas, Presiden Pihak Berkuasa Palestin (PA), dan ketua Hamas, Khaled Meshaal.

Kedua-dua kumpulan menandatangani perjanjian perdamaian di Kaherah pada pertengahan 2011, tetapi perkara utama perjanjian tidak dilaksanakan.

Pegawai dari Hamas dan Fatah berkata pertemuan Rabu ini akan memberi tumpuan kepada penubuhan kerajaan perpaduan, yang akan membuka jalan untuk pilihan raya parlimen dan presiden yang telah lama ditunggu-tunggu.

Kedua kumpulan ini telah berselisih sejak 2006, apabila Hamas memenangi majoriti kerusi dalam pilihan raya perundangan. Hamas mengambil alih Semenanjung Gaza pada tahun 2007.

Hubungan antara kedua kumpulan secara perlahan-lahan mulai pulih, dengan Hamas baru-baru ini membenarkan Fatah mengadakan perhimpunan di Gaza, dan Fatah membenarkan penyokong Hamas untuk melakukan perkara yang sama di Tebing Barat, di bawah kawalan mereka.

Ia adalah terlalu awal untuk mengatakan sama ada konsesi sederhana tersebut membayangkan perdamaian politik yang lebih bermakna.

Delegasi Hamas juga akan bertemu dengan pegawai-pegawai perisikan Mesir untuk membincangkan gencatan senjata di Gaza.

Mesir menjadi pengantara rundingan gencatan senjata yang mengakhiri serangan selama lapan hari  tentera Israel ke atas Semenanjung Gaza November tahun lalu, yang mengorbankan lebih daripada 150 rakyat Palestin dan enam rakyat Israel.

Pertemuan ini adalah kali pertama Morsi menjadi tuan rumah kepada pertemuan antara kedua-dua pemimpin Palestin tersebut. (aljazeera.com)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan