Ahad, 2 Oktober 2011

Tentera Nazi pernah datang ke Asia Tenggara dengan puluhan U-boat

Isnin 3 September 2011

Pada bulan Mei 1943 Kriegsmarine mengadakan perjanjian dengan Jepun. Persetujuan tersebut adalah untuk mengimport senjata perang yang ditukar dengan bahan mentah seperti getah, minyak, timah, molybdan, wolfram dll. Major Tentera Laut Jerman, Dr. Herman Kandeler (yang juga merupakan wakil ahli diplomatik) meminta pada Jepun villa dan Ladang Helfferichs di Cikopo, Bogor Indonesia diberikan kembali kepada Jerman.

U-Boat Jerman

Villa dan ladang ini dijadikan tempat berehat kru U-boat Jerman yang telah melalui pelayaran di bawah laut selama berbulan-bulan. Kemudian ladang ini diserahkan kepada Alber Vehring. Vehringlah yang menyediakan segala makanan selama kru U-boat tersebut berada di ladang. Dalam catatan hariannya Peter Marl (merupakan salah satu awak U-boat) menulis "Mereka boleh menikmati tempat itu, syurga tropika dan boleh melupakan sejenak untuk masa yang singkat kejamnya perang dan bahayanya pelayaran laut".

Perkuburan Kru U-boat


Tercatat selama tempoh 1943-1944, sebanyak 42 kapal selam telah dihantar ke Indonesia. Bahkan U-180 telah dua kali dihantar. Namun hanya sedikit sekali yang dapat kembali dengan selamat ke Perancis mengingati tahun-tahun tersebut laut telah dikuasai oleh Sekutu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan