Sabtu, 8 Oktober 2011

Ke Arah Memahami Seni Bina Islam

oleh Dr. Spahic Omer

Seni bina Islam adalah satu jenis seni bina yang fungsi dan sebahagian kecilnya, borang diilhamkan terutamanya oleh Islam. Seni bina Islam adalah satu rangka kerja bagi pelaksanaan Islam. Ia memudahkan, memupuk dan merangsang 'ibadah (penyembahan) aktiviti-aktiviti umat Islam, dan ini di dalam akaun seterusnya bagi setiap detik kehidupan mereka . Seni bina Islam hanya boleh wujud di bawah naungan persepsi Islam Tuhan, manusia, alam, kehidupan, kematian dan akhirat. Oleh itu, seni bina Islam enshrines kemudahan dan pada masa yang sama, locus fizikal aktualisasi mesej Islam . Sebenarnya, seni bina Islam merupakan agama Islam yang telah diterjemahkan ke dalam realiti di tangan umat Islam. Ia juga mewakili identiti budaya dan tamadun Islam.

Pusat seni bina Islam adalah fungsi dengan semua dimensi fizikal, serebral dan rohani. Satu bentuk yang bercerai dari fungsi tidak penting . Walau bagaimanapun, ini tidak membayangkan bahawa borang tidak memainkan peranan dalam seni bina Islam. Ia memainkan peranan penting, tetapi kaitan adalah satu sokongan, menambahkan dan meningkatkan fungsinya. Dari segi nilai dan bahan, bentuk akan datang kedua untuk fungsi dan skop yang luas . Mesti ada perhubungan yang paling rapat antara cita-cita yang menyokong bentuk bangunan dan cita-cita yang menyokong fungsi mereka, dengan mana pengguna bangunan mesti selesa. Konflik antara kedua-dua adalah terikat di sisi undang-undang untuk membawa kepada konflik perkadaran psikologi meluas di kalangan pengguna bangunan .

Seni bina Islam wujud kerana kewujudan Islam. Lebih-lebih lagi, dengan cara yang begitu banyak memenuhi matlamat mulia Islam. Seni bina Islam menjadi umat Islam juga, di mana ia membantu mereka untuk menjalankan berjaya vicegerency mereka (khilafah) misi di bumi. Seni bina Islam bertujuan untuk membantu, bukannya menghalang, umat Islam dalam memenuhi apa yang mereka telah diwujudkan untuk . Seni bina Islam Islam dimanifestasikan. Seni bina Islam, Islam, dan umat Islam tidak dapat dipisahkan. Seni bina Islam bermula dengan kedatangan Islam di dunia. Ia tidak pernah wujud sebelum ini, walaupun orang-orang yang menjadi memainkan peranan penting dalam membentuk dan mengekalkan identiti mudah dilihat hidup di mana mereka selama berkurun-kurun sebelum memeluk Islam dan mempunyai budaya dan tamadun mereka sendiri . Sesungguhnya, belajar seni bina Islam tidak boleh dikeluarkan dari jumlah rangka kerja Islam: asal-usul, sejarah, etos, pandangan dunia, doktrin, undang-undang dan amalan. Walaupun contoh kepercayaan dan ajaran Islam melalui hierarki peranan dan pelbagai fungsi, seni bina Islam berkembang jiwa yang unik. Bahawa jiwa adalah yang terbaik yang diiktiraf dan dihargai oleh orang-orang yang hidup sendiri adalah inspirasi dan berpandukan sumber yang sama yang memberi inspirasi dan panduan seni bina Islam.

Seni bina Islam menandakan satu proses yang bermula dari membuat niat, terus dengan perancangan, mereka bentuk dan membina peringkat dan berakhir dengan mencapai keputusan yang bersih dan bagaimana orang menggunakan dan mendapat manfaat daripada mereka . Seni bina Islam adalah campuran denda semua peringkat, yang berjalin dengan bunga sama pandangan dunia Islam dan sistem nilai Islam. Ia adalah hampir mustahil untuk satu peringkat dalam proses dan menganggapnya lebih penting daripada yang lain. Ini adalah kerana ciri-ciri spiritual ini mudah dilihat seni bina Islam, ditambah pula dengan peranan dan kedua-dua pendidikan dan masyarakat, bahawa ulama Islam tidak pernah menjauhkan diri daripada dengan penuh minat menangani beberapa isu-isu yang berkaitan dengan pelbagai dimensi seni bina kediaman, masjid dan kaum dalam skop perundangan Islam (fiqh islami). Isu-isu relevan yang dibincangkan di bawah tajuk yang berlainan seperti: hukum undang-undang yang berkaitan dengan negara-negara jiran dan kejiranan (ahkam al-jiwar), penyesuaian (al-sulh) antara negara-negara jiran serta-merta dan semua orang dalam kejiranan satu, hak-hak individu dan kolektif rakyat, larangan mengenakan mudarat (darar), ketetapan undang-undang yang berkaitan dengan bangunan (ahkam al-bina '), dan perkhidmatan awam dan kemudahan (al-marafiq ). Semua isu-isu ini sudah pasti memainkan peranan penting dalam membentuk identiti seni bina Islam. Mereka sama ada secara langsung atau tidak langsung berkaitan dengan hamil, mereka bentuk, membentuk dan menggunakan seni bina Islam. Sejak seni bina seni rakyat sangat mempengaruhi mood mereka dan hari-hari kehidupan pembabitan, isu-isu yang sama mengenai seni bina dikaji sebagai sebahagian daripada kerja-kerja lengkap ensiklopedia perundangan Islam (fiqh islami) .

Seni bina Islam menerima tidak simbolisme ketegaran, formalisme dan literal, terutama berhubung ke domain struktur. Apakah yang menjadikan seni bina Islam adalah beberapa aspek bangunan yang tidak kelihatan, yang mungkin atau mungkin tidak benar-benar menterjemahkan diri mereka ke satah fizikal alam bina. Bahan seni bina Islam adalah sentiasa yang sama, kerana untuk kekal falsafah dan nilai-nilai kosmik yang menimbulkan kepadanya. Apakah perubahan cara dan kaedah yang orang ramai dan dimasukkan ke dalam falsafah operasi dan apa-apa nilai kepada keadaan semula jadi dan manusia yang dihasilkan mereka sendiri. Apa-apa perubahan atau pembangunan hanya boleh dianggap sebagai "penyelesaian" yang paling praktikal untuk cabaran orang menghadapi .

Oleh itu, seni bina Islam menggalakkan perpaduan dalam kepelbagaian, iaitu, perpaduan mesej dan tujuan, dan kepelbagaian gaya, kaedah dan penyelesaian. Identiti dan perbendaharaan kata seni bina Islam berkembang sebagai cara untuk memenuhi kebimbangan masyarakat Islam. Seni reka bentuk Islam tidak pernah berakhir dengan sendirinya. Ia adalah bekas budaya dan tamadun Islam yang mencerminkan identiti budaya dan tahap kesedaran kreatif dan estetika umat Islam . Seni Bina, secara umum, perlu sentiasa berada dalam perkhidmatan kepada orang ramai. Ia tidak adalah yang pusingan cara lain, iaitu untuk mengatakan seni bina yang perlu berkembang ke dalam hobi satu atau pengembaraan dalam proses mengenakan dirinya kepada masyarakat manakala forsaking, atau mengambil ringan, identiti rakyat, budaya dan tuntutan perjuangan harian mereka . Seni Bina, pertama dan paling penting, haruslah dalam keadaan yang berkaitan dengan fungsi. Ia tetap tidak lari dari ciri-ciri sahih dan sesat ke dalam dunia ciptaan yang berlebihan dan pengekstrakan .


Ia berdiri sebab, oleh itu, bahawa jika salah satu yang benar-benar mahu menghargai seni bina Islam, seseorang itu mesti, pertama sekali, mempunyai pengetahuan mendalam mengenai Islam yang perintah-perintah dan nilai-nilai contoh. Seterusnya, seseorang itu perlu melepaskan diri untuk seketika dan banyak sebagai salah satu daripada apa yang seseorang itu dahulu meneliti atau telah diberitahu tentang seni bina Islam dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengalami secara keseluruhannya seolah-olah salah satu di kalangan pengguna. Seseorang itu perlu berusaha keras melalui satu pengalaman jika mahu merasakan aura rohani dan pancaindera yang memancarkan seni bina Islam. Kefahaman seseorang dan menghargai seni bina Islam tidak harus dihadkan kepada hanya satu atau beberapa aspek, dan tidak juga untuk masa satu dan statik masa. Sebaliknya, pemikiran dan kepentingan seseorang perlu merangkumi semua aspek dan dimensi, menunjukkan rasa hormat yang sewajarnya dalam proses untuk semangat yang luar biasa dan dinamik yang dingin oleh masa mahupun ruang. Akhir sekali, apa sahaja yang mungkin pendekatan seseorang dalam belajar seni bina Islam, seseorang tidak harus sekali-kali cuba untuk menguraikan dari konteks yang ditadbir mula, kenaikan, dominasi dan survival. Seni bina Islam perlu dilihat sebagai fenomena yang revolusioner, seperti yang sejagat, kekal dan mendedahkan sebagai standard dan nilai-nilai yang menimbulkan kepadanya. Benar, seni bina Islam adalah responsif kepada iklim, geografi, keperluan budaya, ekonomi dan teknologi sebagai tradisi mana-mana seni bina yang lain. Walau bagaimanapun, ia tidak pernah melayan mereka jauh dari tuntutan-tuntutan perintah yang lebih tinggi. Dengan cara kemahiran, kreativiti dan imaginasi dalam satu tangan, dan dengan kombinasi yang tersendiri hujung estetik dan utilitarian, seni bina Islam yang lain, tidak pernah menarik baji antara keperluan fizikal, psikologi dan rohani manusia.

Akhirnya, ia adalah sifat Islam yang menyediakan manusia dengan peraturan moral yang asas dan garis panduan tingkah laku yang betul dalam bidang kehidupan yang tidak berkaitan dengan ibadah ritual ditetapkan, seperti sfera seni dan seni bina, misalnya. Apabila prinsip-prinsip am dan garis panduan dan orang boleh menubuhkan sistem, peraturan-peraturan, pandangan dan sikap dalam usaha untuk memahami dan mengawal kehidupan duniawi mereka mengikut masa mereka, rantau dan keperluan. Sejak umur setiap mempunyai masalah dan cabaran, penyelesaian dan persepsi yang disimpulkan daripada prinsip-prinsip asas dan nilai-nilai yang tetap hidup yang ada akan sedikit sebanyak berbeza. Hartanya, bagaimanapun, akibat keseragaman dan ketekalan asas yang diberikan Tuhan dan sumber-sumber dari yang mereka berpunca, akan sentiasa sama. Islam adalah berdasarkan sifat penting manusia, yang berterusan dan tidak tertakluk kepada perubahan mengikut masa dan ruang. Ia adalah bentuk luaran yang berubah manakala prinsip-prinsip asas, nilai-nilai asas dan sifat penting manusia bersama-sama dengan keperluan asas manusia kekal tidak berubah.


.islamicbookstore

Tiada ulasan:

Catat Ulasan