Sabtu, 8 Oktober 2011

Mengapa bukan Islam perlu tahu Al-Quran?

Sabtu 9 Oktober 2011

Al-Quran adalah tidak dapat dinafikan sebuah buku yang amat penting walaupun hari ini bukan Islam, mungkin lebih daripada dahulu, jika ia boleh didapati. Satu aspek Islam yang tidak diduga dan lagi merayu kepada minda pasca-Kristian sekular adalah interaksi yang harmoni iman dan akal . Islam tidak menuntut kepercayaan unreasoned. Sebaliknya, ia mengundang iman pintar, yang semakin meningkat daripada pemerhatian, pemikiran, dan renungan, bermula dengan alam semula jadi dan apa yang di sekeliling kita. Oleh itu, percanggahan antara agama dan sains seperti biasa untuk Barat adalah asing kepada Islam.

Hubungan antara iman dan sebab ini membolehkan tamadun Islam untuk menyerap dan menggairahkan pengetahuan yang berguna, termasuk orang-orang kuno, mana lama kelamaan ia dipelihara Eropah keluar dari Zaman Kegelapan, meletakkan batu asas untuk Renaissance . Apabila Eropah menaiki kaki budaya dan dibuang Islam, bagaimanapun, minda Eropah sewa oleh ketidakupayaan gereja Kristian untuk bertolak ansur dengan dibagi suci dan sekular yang bercirikan Islam dan telah membolehkan tamadun Islam untuk membangunkan sains semula jadi dan seni abstrak serta falsafah dan sains sosial. Hasilnya adalah perceraian antara sains dan agama di Eropah, yang telah memberi kesan negatif kepada seluruh dunia akibat yang pedih, malang.

Selepas-Kristian di Barat, di mana pemikiran rakyat, termasuk ahli sains sendiri sekali lagi, mencari penyelesaian kepada masalah yang diwujudkan oleh sebab perceraian Kristian antara agama dan sains, al-Quran menawarkan cara untuk meneroka sikap yang sepenuhnya merangkumi usaha untuk pengetahuan dan pemahaman itu adalah intipati sains, manakala pada masa yang sama, dan sememangnya atas sebab-sebab yang sama, sepenuhnya merangkumi kagum, merendah diri, menghormati, dan perasaan hati tanpa yang "manusia sememangnya pergi terlalu jauh dalam mengingati dirinya sendiri - mencukupi "(Al-Quran 96:6-7).


Malah untuk sekular Barat, selain dari apa-apa persoalan kepercayaan agama atau kepercayaan, terdapat faedah segera yang boleh didapati dalam membaca al-Quran . Pertama, memandangkan kesucian dan betapa pentingnya Al-Quran kira-kira satu perlima daripada semua manusia, warganegara memikirkan dunia hampir-hampir tidak dapat membangunkan kesedaran sosial yang rasional dan matang tanpa mengambil kira mesej al-Quran dan makna bagi masyarakat Islam.

Dengan kejatuhan komunisme, ia telah menjadi jelas bahawa keamanan global, perintah, dan penentuan nasib sendiri orang-orang tidak boleh dicapai tanpa berkenaan bijak untuk Islam dan hak asasi yang tak terpisah umat Islam untuk hidup agama mereka. Oleh itu, manfaat kedua serta-merta dalam membaca al-Quran bahawa ia adalah satu langkah yang perlu ke arah pemahaman dan toleransi tanpa keamanan dunia sebenarnya dibayangkan.

Bagi bukan Islam, satu kelebihan istimewa dalam membaca al-Quran bahawa ia menyediakan satu titik rujukan yang sahih dari mana untuk memeriksa stereotaip yang berat sebelah Islam yang Barat yang lazimnya terdedah. Maklumat yang rendah adalah penting untuk membezakan antara pendapat dan fakta dengan cara yang munasabah . Latihan ini juga boleh membolehkan individu yang berfikir untuk memahami sifat semula jadi cacat prasangka itu sendiri, dan seterusnya menjadi lebih umumnya menerima semua maklumat dan pengetahuan tentang kemungkinan penggunaan kepada manusia.

oleh Thomas Cleary(Al-Quran Perlu)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan