Rabu, 28 September 2011

Iran akan hantar kapal perang ke perairan Amerika Syarikat

29 Sept.2011

Tentera Laut Iran merancang menurunkan armadanya di perairan Atlantik berhampiran kawasan Amerika Syarikat. Langkah ini dilakukan untuk membalas armada AS yang sering berkeliaran bebas di dekat perairan Iran.

Rencana ini disampaikan Iran pada sebuah artikel di pejabat berita IRNA, dikutip oleh CNN, Selasa 27 September 2011. Tajuk artikel tersebut adalah "Angkatan Laut Tentera Iran Akan Memiliki Kewujudan yang Kuat di Sempadan Amerika Syarikat."

"Komandan Tentera Laut Tentera Republik Islam Iran mengumumkan rancangan menempatkan satuannya di Lautan Atlantik. Dia mengatakan 'sama dengan kekuatan arogan dunia berada di perairan sempadan kita, maka kita, dengan bantuan pelaut yang memegang teguh konsep yurisprudensi tertinggi, akan berada di laut sempadan Amerika Syarikat ', "tulis IRNA.

Komandan AL yang dipetik dalam artikel tersebut adalah Admiral Habibollah Sayari pada pidatonya di peringatan 31 tahun perang Iran-Iraq. Sebelumnya, Sayari juga pernah mengumumkan rancangan yang sama pada bulan Julai tahun ini.

Agaknya AL Iran sudah mulai mengembangkan kemampuannya. Sebelumnya pada Februari, dua kapal AL Iran belayar melalui Terusan Suez untuk pertama kalinya sejak tahun 1979.

Selain ke perairan Atlantik, Iran juga merancang untuk menghantar kapal perangnya dari armada ke 16 ke Teluk Aden. Kapal perang ini ditugaskan melindungi kapal tanker minyak Iran dari bajak laut.

Kerajaan Iran berulangkali memastikan kewujudan kapal perangnya di perairan antarabangsa bukanlah ancaman bagi negara-negara lain. Iran mengatakan prinsip angkatan bersenjata mereka adalah berlangsung.

Belum ada komentar apa-apa dari Kementerian Pertahanan AS menjawab rencana Iran tersebut. Tentera Laut AS sendiri memang telah berkali-kali menurunkan armadanya di perairan Teluk Parsi di masa lalu.
Diterjemah dari fiqhislam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan