Rabu, 10 Ogos 2011

Beginilah Ramadan di Amerika Syarikat

Utusan AS: Beginilah Ramadan di Negeri Kami

HHRS 2.0 - Umat ​​Islam di seluruh dunia sedang menjalani ibadah puasa di bulan suci Ramadan. Di negara-dengan penduduk majoriti beragama Islam, suasana Ramadan tentu sangat terasa. Lantas, bagaimana suasana Ramadan di negara di mana umat Islam menjadi minoriti seperti di AS?

"Jumlah Muslim AS memang hanya sebanyak satu atau dua peratus dan berasal dari pelbagai bangsa, namun dinamika Ramadan cukup terasa di AS," kata Farah Pandith, Utusan Khusus Menteri Luar AS Untuk Masyarakat Muslim, di Pusat Kebudayaan Amerika pada Selasa 9 Ogos 2011. Hal ini, kata wanita yang juga beragama Islam ini, tidak lepas dari adanya masjid di setiap negeri AS, serta adanya toleransi antara penduduk.

Saat disinggung mengenai perbezaan Ramadan di Indonesia dan AS, Pandith mengatakan bahawa sebenarnya Ramadan di setiap negara hampir sama. "Muslim di AS sendiri juga sebenarnya majmuk. Jika anda solat di masjid, boleh saja ada orang Somalia di sebelah kiri anda atau orang Turki di sebelah kanan anda. Setiap negara mempunyai kebiasaan sendiri, tetapi saya rasa, Muslim di mana-mana biasanya berbuka puasa dengan makan kurma , "kata Pandith

Menurut Muslimah kelahiran India ini, AS dan Islam mempunyai sejarah yang panjang. Contohnya saja, ada Presiden Thomas Jefferson dan Presiden John Quincy Adams yang pernah berbuka dengan duta besar Tunisia. Presiden Dwight Eisenhower juga memberikan sebidang tanah kepada penduduk Muslim Washington DC yang mengeluh kerana tidak mempunyai masjid. Di atas tanah tersebut kini berdiri Islamic Center Washington DC.

Lebih lanjut, Pandith menjelaskan sifat undang-undang dasar AS yang menjamin kebebasan setiap warga negara, termasuk kebebasan menjalankan ajaran agama masing-masing. Hasilnya, AS menjadi negara yang paling bebas untuk menjalankan ajaran agama, walaupun negara dan agama adalah hal yang berasingan dalam pemerintahan.

Kenyataan ini disetujui oleh Hunied Kautsar dan Egalita, dua pelajar yang pernah mengikuti program pertukaran pelajar di Amerika Syarikat selama setahun. Baru tiga minggu menjejakkan kaki di Amerika Syarikat, mereka berdua sudah boleh menjalankan ibadah puasa Ramadan. Meskipun demikian, kedua-duanya mengaku tidak kesulitan menjalani Ramadan di AS.

"Keluarga angkat saya di Ohio tidak memeluk suatu agama tertentu, namun mereka sangat sokongan. Ibu angkat saya bahkan mencetak jadual solat supaya saya boleh solat tepat pada masanya," cerita Egalita.

Bentuk sokongan yang lain adalah, keluarga angkatnya bahkan sampai membeli periuk nasi automatik dan beras supaya Egalita boleh merasakan suasana berbuka seperti di Indonesia. Tidak hanya itu, keluarga angkatnya yang sebenarnya sangat suka makan daging babi itu menunjukkan toleransinya dengan memasakkan masakan bukan babi supaya Egalita boleh makan.

Lebih Lama

Kisah Hunied , kerana dia ditempatkan di sebuah bandar kecil di Pennsylvania, di mana dia menjadi satu-satunya Muslim di situ. Menurutnya, hampir semua penduduk kota tersebut mempunyai pengetahuan yang minimum tentang Islam. "Saya mempunyai kesempatan menjelaskan tentang apa itu Islam dan apa itu Ramadan pada penduduk bandar," katanya.

Respon dari penduduk kota pun sangat baik. Dan sama seperti yang berlaku di sekolah Egalita, sekolah Hunied juga memberinya jam khusus untuk dapat melaksanakan solat. Bahkan saat Idul Fitri dan Idul Adha pun, mereka berdua memperoleh cuti khas sebagai satu-satunya murid beragama Islam.

Hunied dan Egalita mengaku, satu-satunya hal yang mengejutkan bagi mereka saat menjalankan puasa di AS adalah, mereka harus berpuasa lebih lama daripada ketika di Indonesia. "Apabila kami datang ke AS, negara sedang musim panas sehingga matahari bersinar lebih lama. Jadi kami berbuka puasa pada pukul sembilan malam, berbeza dengan Indonesia yang setiap tahun sama, pukul enam petang," kata Hunied.

Diterjemah dari fiqhislam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan