Selasa, 24 Julai 2012


Morsi nama baru Mesir Perdana Menteri
Selasa 24 Julai,2012

Presiden Mesir Mohamed Morsi, kiri, telah ditugaskan Hesham Mohammed Qandil dengan membentuk kabinet baru [EPA]
Mohamed Morsi, Presiden Mesir, telah menamakan pengairan bekas menteri Hesham Qandil sebagai menteri perdana baru di negara ini, televisyen negeri telah mengumumkan.
Qandil telah ditugaskan untuk membentuk kabinet.

Pelantikan pada Selasa datang 25 hari selepas Morsi telah mengangkat sumpah sebagai ketua pertama Mesir awam dan negara yang dipilih secara bebas. Beliau menggantikan Hosni Mubarak, yang telah dihalau dari jawatan oleh pemberontakan popular pada Januari tahun lepas.
Qandil adalah menteri pengairan dalam kerajaan keluar Kamal Ganzuri, dia menggantikan sebagai perdana menteri.
"Ini pelantikan tokoh patriotik dan bebas datang selepas banyak kajian dan perbincangan untuk memilih orang yang mampu untuk menguruskan senario semasa," kata Yassir Ali, seorang jurucakap Presiden Morsi.
Qandil adalah sebahagian daripada delegasi yang diketuai oleh Morsi ke Sidang Kemuncak EU di Ethiopia pada pertengahan bulan Julai. Beliau mula dilantik sebagai menteri pengairan pada bulan Julai 2011.
Beliau mewakili Mesir dalam beberapa persidangan antarabangsa mengenai Air dan bekerja di Bank Deploymen Afrika.
Rageh al Jazeera Rawya, melaporkan dari Kaherah, berkata bahawa Qandil telah berkhidmat dalam pelbagai portfolio yang dikaitkan dengan isu-isu pengairan dan air.
Beliau berkata bahawa beliau juga terlibat dalam Inisiatif Lembangan Sungai Nil di benua Afrika dan ini memberi isyarat bahawa Morsi, yang telah cuba untuk menjalinkan semula hubungan dengan benua Afrika selepas tahun kecuaian di bawah bekas Presiden Hosni Mubarak, adalah serius tentang menyelesaikan pertengkaran yang lebih Bahagian Mesir sumber air Sungai Nil.
Rageh berkata bahawa pengalaman Qandil dalam pos sebelum ini menunjukkan bahawa kepimpinan Morsi akan memberi tumpuan kepada perkhidmatan sehari-hari.
Ia adalah tidak jelas apa kuasa Qandil akan atau sama ada tentera di negara ini akan terus mengawal pelantikan jawatan keselamatan yang terbaik.
Qandil, 48, mendapat Ijazah Sarjana dan ijazah PhD dari universiti-universiti Amerika Syarikat.
Wartawan kami berkata ia adalah luar biasa bagi seseorang umur Qandil akan dilantik ke jawatan kanan, tetapi ia juga merupakan satu tuntutan gerakan protes besar-besaran Mesir.
Perebutan kuasa
Sejak pilihan raya presiden pada bulan Jun, Mesir telah terbabit dalam perebutan kuasa yang kompleks antara Morsi, bekas pegawai kanan Ikhwan rasmi Islam, dan Majlis Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), yang memerintah negara ini sejak Mubarak meletak jawatan pada bulan Februari 2011.
Hanya beberapa hari sebelum Morsi telah dipilih, SCAF dibubarkan parlimen sebagai tindak balas kepada keputusan mahkamah perlembagaan bahawa ia telah tidak sah dipilih.
Asal-usul pertempuran untuk parlimen terletak dalam akuan perlembagaan yang dikeluarkan oleh SCAF sebelum presiden mengangkat sumpah.
Perisytiharan, yang bertindak sebagai perlembagaan sementara, yang diberi kuasa ketenteraan yang luas, termasuk kawalan perundangan, dan diberikan jawatan presiden yang lebih sedikit daripada simbolik.
Wartawan kami berkata bahawa terdapat sebarang pengumuman rasmi pada solek seluruh kabinet
Sumber:Al Jazeera

Tiada ulasan:

Catat Ulasan