Sabtu, 21 Julai 2012

Isu Palestin, Morsi akan mengambil sikap lebih keras terhadap Israel

Sabtu 21 Julai,2012
Presiden Mesir Mohamed Mursi telah mengadakan pertemuan dengan Ketua Biro Politik Hamas Khaled Meshaal di ibu negara Kaherah, Press TV melaporkan.

Presiden Mesir bertemu Meshaal pada hari Khamis dan dua pegawai itu membahas proses perdamaian Palestin dan pembentukan negara Palestin merdeka dengan Al-Quds (Jerusalem) sebagai pusat.

"Dalam pertemuan kami hari ini dengan Presiden Mursi, kami membincangkan beberapa isu di antaranya adalah cara untuk mencapai kesepakatan perdamaian dan pembentukan negara Palestin merdeka," kata Meshaal selesai pertemuan.

Tokoh Hamas itu juga menambah bahawa Morsi telah menawarkan sokongan Kaherah bagi warga Palestin di Jalur Gaza yang menegaskan era baru dalam hubungan antara Mesir dan Palestin.

Pertemuan itu terjadi satu hari selepas Presiden Mesir mengadakan perbincangan dengan Pemangku Ketua Pihak Berkuasa Palestin Mahmoud Abbas di ibu kota Kaherah, menegaskan bahawa ia akan mengambil sikap lebih keras terhadap Israel.

Dalam sidang akhbar selepas pertemuan itu, Abbas mengatakan "Saya menegaskan bahawa pintu bagi Morsi untuk proses perdamaian dengan Israel semuanya tertutup, tidak ada hubungan dua hala antara kedua-dua belah pihak saat ini."

Abbas juga mengatakan masalah sempadan Rafah dibahas selama pertemuan, mendesak untuk menghidupkan kembali situasi yang semakin memburuk di Jalur Gaza yang dikepung Israel. Mursi telah mengatakan ia akan mengambil sikap lebih tegas terhadap Israel daripada Presiden terguling Hosni Mubarak.

Hamas juga telah meminta Morsi untuk menamatkan sekatan Gaza secara kekal dengan membuka kembali sempadan Rafah, satu-satunya gerbang Gaza ke dunia luar.

Sejak pemilihan Presiden Mursi, jumlah orang yang dibenarkan meninggalkan Gaza melalui penyeberangan Rafah yang terletak di hujung selatan Jalur Gaza meningkat dua kali ganda.

Mubarak bekas diktator menyokong sekatan Israel di Gaza dengan menjaga sempadan Rafah untuk ditutup pada setiap masa.
Sumber halimislamonline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan