Sabtu, 23 Jun 2012

Ahad 24 Jun,2012

Nabi bersabda, "Bertenang-tenang itu dari Allah dan bergopoh-gopoh itu dari syaitan ." (HR Baihaqi)

Nabi s.a.w. bersabda,"Bukanlah kemuliaan itu dengan memakai pakaian cantik dan bersegak tetapi ia adalah dengan ketenangan, sopan santun dan merendah diri." (HR. Ad-Dailami)

Dari Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Tenanglah wahai Aisyah! Allah menyukai hal itu. Bersikap ramah dan sabarlah dalam setiap persoalan." (HR Bukhari)

Dari Abu Qatadah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila muadzin telah qamat untuk solat, maka janganlah kamu berdiri lebih dahulu, sebelum melihatku berdiri di hadapanmu dan hendaklah kamu bersikap tenang." (HR. Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila kamu mendengar qamat, maka pergilah solat berjemaah dan hendaklah bersikap tenang dan tenteram, jangan tergesa-gesa. Dalam keadaan bagaimana saja pun mereka kamu dapati, maka solatlah kamu bersama mereka, mana yang kamu ketinggalan, sempurnakanlah kemudian." (HR Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Nasaai & Ahmad)

Allah berfirman yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka tenang dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Apabila berkumpul suatu kaum dalam masjid untuk membaca Al-Quran dan mempelajarinya, maka ketenangan pasti akan turun kepada mereka, rahmat Allah melingkupi mereka, malaikat-malaikat mengelilingi mereka dan Allah menyebut-nyebut mereka di kalangan makhluk yang ada di dekatNya (para malaikat). (HR. Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan