Ahad, 6 November 2011

Haji - Klimax rohani

oleh Dr. Ebrahim MA El-Khouly

Al-Hajj (Haji ke Rumah Tuhan dan Mekah). Kepercayaan yang mengesakan Tuhan yang prinsip yang paling asas Islam; sembahyang mengawal hubungan yang beriman itu dengan Tuhan; Pengertian Bab Zakat mengawal hubungan beliau dengan masyarakat; latihan berpuasa dan menguatkan wasiatnya: Haji menawarkan umat Islam, sebagai satu negara, peluang untuk menjalankan prinsip-prinsip yang tinggi, nilai-nilai dan objektif apabila yang Islam asas pembentukan individu dan negara. Ia adalah kemuncak kehidupan spiritual individu dan penjelmaan perpaduan negara yang berdasarkan persaudaraan dengan niat yang menara di atas sempit pertimbangan atau bangsa, bangsa, warna kulit atau lidah. Dalam hal ini, kita boleh melihat fungsi-fungsi berikut haji yang melengkapkan fungsi rukun-rukun Islam yang lain:

(A) Fungsi psikologi dan rohani: The haji menjalankan kehendak orang yang beriman di kemuncaknya, di mana dia naik di atas preoccupations sehari-hari dan membuang apa yang lelaki biasanya menghargai . Oleh itu, kita boleh memahami makna simbolik pakaian dia memakai semasa ihram (keadaan pentahbisan). Mereka melambangkan keadaan dalaman yang menjadikan dia meninggalkan keluarga, rumah, kekayaan, kedudukan, dan semua yang dikasihi kepadanya . Dengan pilihan bebas dia meninggalkan benda-benda yang baik-baik yang sah di sisi undang-undang kepadanya dan memasuki rohani haram (kaabah) yang dia set dalam dirinya sebelum dia masuk dengan tubuhnya ke dalam haram di Mekah . Stesen di mana jemaah mesti berhenti untuk masuk ke dalam keadaan ihram berkhidmat untuk mengingatkan mereka tentang penolakan dalaman preoccupations duniawi supaya haji mereka boleh menghasilkan kesan yang diingini.

Jemaah berkumpul dalam
bandar khemah Mina

(B) fungsi moral, dan tingkah laku: stesen haji adalah pintu masuk yang melaluinya jemaah pas yang datang dari setiap suku tahun yang jauh, membaik pulih Rumah suci, ke mana mesej yang benar telah disampaikan kepada Nabi Muhammad saw . Dalam tanah yang mulia ini, umat Islam bertemu untuk hidup kehidupan rohani di peringkat khas, menggubal satu upacara yang mendedahkan nilai mulia Islam dan di mana kesaksamaan, saudara-hud dan perpaduan di kalangan orang-orang yang setia termaktub, di mana tindak balas kepada panggilan Allah datang sebelum itu kepada apa-apa panggilan yang lain: "(wahai Muhammad) di antara manusia haji: mereka hendaklah datang kepada kamu berjalan kaki dan apabila binatang yang kurus, mereka hendaklah datang dari segenap penjuru yang tiap-tiap dalam " (Quran 22:27) haji adalah perhimpunan unik yang memberikan jemaah pengalaman yang tidak tersedia kepada mereka di rumah dalam kehidupan biasa mereka. Di haji ada menjalankan ketat disiplin diri dan kawalan di mana perkara-perkara suci yang dihormati dan kehidupan tumbuh-tumbuhan dan burung walaupun dibuat kehidupan dicabul dan segala-galanya dalam keselamatan: "Dan sesiapa yang menghormati perkara-perkara yang suci Allah, hendaklah lebih baik dia dengan Tuhannya ... " (Quran 22:30); "Dan sesiapa yang menghormati syiar Allah, sesungguhnya adalah dari sifat-sifat takwa hati" (Quran 22:32); "Dan ketika Kami jadikan Rumah (di Mekah) sebuah resort bagi kaum lelaki dan tempat perlindungan ... " (Quran 2:125)

(C) haji adalah latihan yang ketat dalam kawalan diri: "Haji adalah pada bulan-bulan terkenal Beliau yang menjalankan kewajipan haji semasa mereka harus menahan diri dari persetubuhan, ungodliness dan pertikaian pedas, dan apa jua yang anda lakukan . , maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. Ambil peruntukan (daripadanya) untuk diri kamu sendiri, untuk peruntukan terbaik adalah takwa. " (Quran 2:197) "Ambillah peruntukan" menunjukkan bahawa kesan-kesan pengalaman ini meliputi tingkah laku umat Islam dalam kehidupan yang normal selepas itu, dan bahawa dia harus hidup dan berkelakuan oleh nilai-nilai takwa yang nyata, "peruntukan terbaik ".

Pendamaian hari: Haji berdoa di gunung Arafat

(D) Fungsi sosial: ini mempunyai banyak aspek dan dimensi dalam kehidupan umat Islam sebagai sebuah negara. Mata Al-Quran untuk fungsi ini di dalam ayat haji Petikan di atas: "Dan serukanlah antara manusia haji: mereka hendaklah datang dari segenap penjuru yang tiap-tiap dalam, mereka akan datang untuk menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah " "Untuk menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka" adalah satu ungkapan yang umum yang meliputi faedah kepada individu dan kumpulan dalam bidang agama dan duniawi . Bahawa ia adalah diletakkan di dalam ayat sebelum menyebut Nama Tuhan (yang adalah yang objektif paling penting dalam perbuatan yang kebaktian haji) itu adalah bertujuan Saya berfikir, tetapi Tuhan mengetahui yang terbaik untuk menghilangkan pemikiran mana-mana yang memperolehi faedah daripada perdagangan, misalnya , semestinya bercanggah dengan semangat haji. Apa yang kita dapati dari ayat ini dinyatakan dengan jelas di tempat lain di dalam Al-Quran: "Ia adalah satu dosa bagi kamu mencari limpah kurnia Tuhan kamu ... " (Quran 2:198). Ungkapan, "mencari limpah kurniaNya" meliputi, kelaziman lain, faedah daripada perdagangan, seperti dalam "... dan lain-lain perjalanan di muka bumi untuk mencari limpah kurnia dari Allah ..." (Quran 73:20). Hanya yang disyaratkan ialah bahawa apa-apa faedah duniawi kekal objektif menengah dan tidak pelencongan pengertian rohani haji. Baki yang dikehendaki dikekalkan di dalam ayat dengan menggunakan ungkapan konsesi, "Tidak ada dosa bagi kamu ... "

Iklan oleh Google:
Iklan tidak dikawal oleh IslamiCity

Dalam semua acara, "faedah" jemaah boleh diperolehi dari pengalaman haji, untuk diri mereka sendiri, negara-negara mereka, dan negara Islam secara keseluruhannya boleh, dengan perancangan yang baik dan jaminan untuk keberkesanan dan kesinambungan, membawa perubahan yang besar dalam hidup umat Islam di mana mereka amat memerlukan. Manfaat yang banyak, saka dan mampu meningkat dari usia umur dan mengambil pelbagai bentuk yang sesuai dengan individu, kumpulan atau negara-negara yang berbeza. Kami faham ini dalam ungkapan Arab dari penggunaan jamak tidak terhingga dalam perkataan, "manfaat". Dalam skop terhad kertas ini saya akan memberikan satu contoh umat Islam faedah boleh berasal dari haji, difahami dengan betul.

Jemaah menghabiskan malam yang kehilangan tempat tinggal dalam satah Muzdalaifah

Haji memberi peluang kepada semua umat Islam daripada semua kumpulan, kelas, organisasi, sistem dan kerajaan dari seluruh dunia Islam untuk memenuhi setiap tahun dalam kongres besar. Masa dan tempat ini kongres telah ditetapkan oleh Tuhan mereka Satu. Jemputan untuk menghadiri adalah terbuka kepada setiap Muslim. Tiada seorang pun mempunyai kuasa untuk menghalang sesiapa . Mana-mana percubaan itu akan berjumlah jenayah debarring umat Islam dari Rumah Allah yang telah menjadikannya "sebuah resort bagi manusia dan tempat yang aman ". Tiap-tiap Muslim yang menghadiri adalah dijamin keselamatan dan kebebasan sepenuhnya selagi dia sendiri tidak melanggar keselamatan: "Sesiapa yang memasuki ia adalah selamat." (Quran 3:97). Seperti kongres kecil negara Islam dan menawarkan peluang yang unik untuk perbincangan masalah dan isu-isu semua umat Islam sama ada yang berkaitan dengan sistem kerajaan, ekonomi, budaya, pendidikan, ketenteraan dan perkara-perkara yang pertahanan, industri, perdagangan atau perdagangan dan keadaan umat Islam di setiap bahagian dunia Islam. Perbincangan seperti itu boleh mengambil tempat pada peringkat orang biasa, atau di peringkat pakar, dalam suasana haji detasmen, diilhamkan oleh rasa perpaduan dan bukannya individualisme mementingkan diri sendiri, dan kaya dengan kepelbagaian idea dan pengalaman. Ia juga boleh berlaku pada peringkat Islam pembuat keputusan dan raja-raja yang haji panggilan dari menara pihak berkuasa untuk bergaul bersama-sama dengan umat Islam yang biasa dalam kesaksamaan lengkap sebelum Tuhan mereka Satu. Apakah perhimpunan besar yang perlu, dan apa yang hebat "manfaat" Muslim boleh berasal dari!

Dalam jejak langkah Nabi Ibrahim, jemaah melontar batu pada tiang godaan untuk mengesahkan komitmen mereka untuk menangkis segala yang adalah jahat.

Kami tidak sebenarnya, pergi terlalu jauh apabila kita meminta perpaduan umat Islam untuk menjadi isu pertama yang semua usaha-usaha perlu diarahkan pada musim haji: usaha-usaha pemimpin-pemimpin, ahli-ahli politik, ahli ekonomi, pemikir, ulama dan semua usaha-usaha pihak media. Biarkan perpaduan umat Islam dan bekerja untuk ia menjadi "peruntukan" Islam mengambil dari haji apabila mereka membuat Rumah Allah dari setiap sudut di tanah mereka, dan membiarkan perpaduan ini akan bermula dan titik penamat apabila mereka mencari "manfaat" yang Tuhan telah menjemput mereka pada musim haji. Jika ini berlaku (dan kita berdoa kepada Allah untuk membuka hati, mata orang-orang Islam dan telinga kepadanya), ia dapat memulihkan kembali kepada fungsi terkemuka haji, dan merealisasikan mesej akta ini kebaktian yang, malangnya, muncul hari ini tanpa : lagi "Tuhan terserlah dalam maksud-Nya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya." (Quran 12:21)

Petikan dari "Islam dan Rukun Iman" yang disiarkan di dalam Islam dan Masyarakat Kontemporari .

sumber: islamicity

Tiada ulasan:

Catat Ulasan