Sabtu, 3 Mac 2012

 
 
Empat belas orang terbunuh dan beberapa yang lain cedera di wilayah tenggara dan tengah Amerika Syarikat, kerana 83 tornado menyapu seluruh negeri ini.

Badan Weather Nasional mengatakan, "Kami telah menerima 83 laporan tentang tornado di kawasan yang terkena bencana, Jumaat (2/3) malam," katanya, Sabtu (3/3), dikutip press tv.

"Kota kecil di seluruh Marysville di Clark County, negeri Indiana ikut tersapu, dengan satu orang tewas di daerah ini dan dua orang juga tewas di bandar Holton, Indiana," ujar pegawai tempatan tempatan.

Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dari Indiana juga mengatakan, enam orang lain tewas di negara Jefferson dan Scott. "Lima orang juga tewas di negeri Kentucky," tambah pegawai.

Perkhidmatan cuaca melaporkan, "Situasi ini sangat berbahaya dan menambah bahawa ada kemungkinan tornado yang merosakkan, ditambah dengan hujan batu besar mencapai 2.5 inci (6.4 cm), dan hembusan angin badai sampai 70 batu (112 kilometer) satu jam yang sangat berbahaya. "lapornya.

Menurut pejabat cuaca, Madison County di negeri Alabama juga terkena tornado dan orang-orang terjebak dalam runtuhan dengan kecederaan. Selain itu, enam orang tercedera di bandar Cleveland di negara bahagian tenggaraTennessee, perkhidmatan cuaca mengatakan.

Pada Rabu (29/2) kemarin, enam orang terbunuh dan lebih dari 100 yang lain cedera oleh twister di bandar Harrisburg di negara bahagian Illinois.

Jadi, Pada tahun 2011 ini, sekitar 545 orang tewas akibat tornado di seluruh Amerika Syarikat. Menurut Badan Weather Nasional, tahun lalu adalah musim tornado yang paling mematikan yang pernah terjadi sejak 1936. sumber REPUBLIKA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan